Gå til innhold
Arkivverket

Anna Wathen (Nilsen), f.1860, bosted Tr.h. 1882, mor 1882, hvor kom hun fra/ ble hun av?


Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/kb20060125020086

 

Det eneste jeg har av henne er dåpsinnføringen til sønnen Hilmar, dåp nr 66.

 

 

Hun er ikke gift med barnefaren Hans Olsen Nordtømme.

De er samboere, i Fodveiten 1 i Trondheim.

 

Hans er jernbaneformand og Anna er tjenestepige.

 

En Hans Sørtømme, brovogter med hustru Eli er faddere, sikkert fra nabogården til hjemgården til Hans.

Vet ikke hvem den andre fadderen Anton Overskaug er.

 

Hans ble gift med en annen Anna; Haagensdatter Lassesen i desember det samme året.

 

Har absolutt ingenting annet på Hilmars mor enn denne dåpen; takknemlig for alt som kan finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Hilmar Andreas i 1925

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01063300015982

 

OBS! Ser at det er mora du er på jakt etter!!

Ja, jeg lurte litt her. 🙂 

Har nok det meste på sønnen, det er bakover det er helt tomt.

Har faren også, men altså ingenting på mora.

 

Endret av Lillian Ørndahl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konfirmasjonen til Hilmar (1897) står foreldra oppført som "Hans Olsen Nordtømme, Snedker [og] Hstr. (+ [altså eit korsteikn]) Anna, f. Nilsen Gl k.v. [Gamle Kongevei] 2a" - 

Hstr = Hustru - det må vel vera feil, men korsteiknet betyr kanskje at Anna Nilsen var død på dette tidspunktet.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 604/L0197: Ministerialbok nr. 604A18, 1893-1900, s. 420
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060127010494
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Ved konfirmasjonen til Hilmar (1897) står foreldra oppført som "Hans Olsen Nordtømme, Snedker [og] Hstr. (+ [altså eit korsteikn]) Anna, f. Nilsen Gl k.v. [Gamle Kongevei] 2a" - 

Hstr = Hustru - det må vel vera feil, men korsteiknet betyr kanskje at Anna Nilsen var død på dette tidspunktet.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 604/L0197: Ministerialbok nr. 604A18, 1893-1900, s. 420
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060127010494
 

 

 

Ja, det skulle man tro. Men litt artig at de tar med hennes adresse da; tror de det er der spøkelset huserer?  🙂

Men der heter hun bare Nilsen. mens i dåpen het hun Wathne (Nilsen)?

Og de var vel ikke gift, siden de var ugifte ved dåpen og han ble gift samme år med en annen.

Rent anorektisk tynt dette papirsporet her.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillian Ørndahl skrev:

Men litt artig at de tar med hennes adresse da; tror de det er der spøkelset huserer?  🙂

 

Det er også Hilmars adresse, så det er vel farens og den her ikkje nemnte adoptivmora sin adresse som er meint.

 

2 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Rent anorektisk tynt dette papirsporet her.

Absolutt, men syltynne spor kan også bli viktige spor - ein plass må ein begynna.

 

Wathen (Nilsen) versus Nilsen - det er ikkje avgjerande.

 

Men det var ein vanskeleg nøtt, dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Det er også Hilmars adresse, så det er vel farens og den her ikkje nemnte adoptivmora sin adresse som er meint.

 

Absolutt, men syltynne spor kan også bli viktige spor - ein plass må ein begynna.

 

Wathen (Nilsen) versus Nilsen - det er ikkje avgjerande.

 

Men det var ein vanskeleg nøtt, dette her.

Ja, jeg kom til at det måtte være stemora jeg også. For ved dåpen så bodde Anna W.N. og Hans i Fodveita 1. Har bladd meg gjennom dødsfallene i Trondheim fra 1892, men fant ingen som passet. Er ikke 100% sikker, for det var en virkelig knorteskrift i de årene. Fant ingenting på gravminner heller, på Wathne. På Anna Nilsen er det over to tusen. Og hun kan jo ha blitt gift også. Flyttet tilbake til hjemplassen eller reist til Amerika eller Canada eller et annet sted. Eller omkommet et sted og aldri blitt funnet. Eller omkommet og funnet såpass sent at identifisering ikke var mulig. Det er mange muligheter som ender rett i veggen. Kan også være et tilfelle av tapt papirarbeid. Det er jo ikke det at sporet er tynt heller, egentlig. Vi har jo ikke noe mer å gå etter, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Nilsen skal være født rundt 1860, så det avgrenser jo utvalget noe. ‘Wathen’ er jo prestens tolkning av hvordan hun presenterte seg, men det er vel et gårdsnavn? Vatn gård i Åsen? Noen forslag til ‘Vatn’-gårder ellers i midt-Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan det være at Anna løy? At det faktisk ER samme Anna som faren ble gift med samme år? Går det an å finne ut om det er forskjellige prester for hver gang? Ville det ha gått an? Det var jo ingen legitimasjon med bilde den gangen, så hva ville du egentlig ha blitt avkrevd av papirer ved en dåp? Og var stigmaet ved å ha et barn utenfor ekteskap så stort at det ville ha vært motiv nok for å lyve? Betalte man en bot for legermål i 1882? Jeg finner ingen Anna som passer, født i 1860. Så hun kom fra det store intet og forsvant like sporløst. Hvis hun altså eksisterte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Kan det være at Anna løy? At det faktisk ER samme Anna som faren ble gift med samme år? Går det an å finne ut om det er forskjellige prester for hver gang? Ville det ha gått an? Det var jo ingen legitimasjon med bilde den gangen, så hva ville du egentlig ha blitt avkrevd av papirer ved en dåp? Og var stigmaet ved å ha et barn utenfor ekteskap så stort at det ville ha vært motiv nok for å lyve? Betalte man en bot for legermål i 1882? Jeg finner ingen Anna som passer, født i 1860. Så hun kom fra det store intet og forsvant like sporløst. Hvis hun altså eksisterte? 

 

Tror ikke det er samme Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2019 den 20.07, Lillian Ørndahl skrev:

Ja, jeg kom til at det måtte være stemora jeg også. For ved dåpen så bodde Anna W.N. og Hans i Fodveita 1. Har bladd meg gjennom dødsfallene i Trondheim fra 1892, men fant ingen som passet. Er ikke 100% sikker, for det var en virkelig knorteskrift i de årene. Fant ingenting på gravminner heller, på Wathne. På Anna Nilsen er det over to tusen. Og hun kan jo ha blitt gift også. Flyttet tilbake til hjemplassen eller reist til Amerika eller Canada eller et annet sted. Eller omkommet et sted og aldri blitt funnet. Eller omkommet og funnet såpass sent at identifisering ikke var mulig. Det er mange muligheter som ender rett i veggen. Kan også være et tilfelle av tapt papirarbeid. Det er jo ikke det at sporet er tynt heller, egentlig. Vi har jo ikke noe mer å gå etter, rett og slett.

 

 

Du mener fra 1882?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Fødselsår på Anna oppgitt ved dåpen til Hilmar Andreas kan være ca fødselsår.

Da blir hun jo bare enda mer umulig å finne. Av alle mine forfedre så er hun den eneste jeg ikke finner noe på. det er jo teoretisk mulig, men ganske usannsynlig at hun levde et liv helt utenfor alle arkiver og opptegnelser på denne måten? Det er jo ikke slik at ingen noensinne løy til prest eller Lensmann, eller hva? At det ikke står fødested burde jo bety at hun ble født i Trondheim, men finner henne ikke. Hun hadde et så nært forhold til barnefaren at de var samboere med felles barn. Likevel fikk han altså et nært forhold til en annen, med samme navn og fødselsår, som ble så nær at de ble gift bare et halvt år etter at sønnen ble døpt? Hun finnes ikke på folketellingen for 1865 heller. Har sjekket hele Trøndelag, inkludert ute på Fosen der gården Vatne ligger. Og ikke finnes hun under dødsfall heller. Ikke døpt, ikke begravd; levde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillian Ørndahl skrev:

Da blir hun jo bare enda mer umulig å finne. Av alle mine forfedre så er hun den eneste jeg ikke finner noe på. det er jo teoretisk mulig, men ganske usannsynlig at hun levde et liv helt utenfor alle arkiver og opptegnelser på denne måten? Det er jo ikke slik at ingen noensinne løy til prest eller Lensmann, eller hva? At det ikke står fødested burde jo bety at hun ble født i Trondheim, men finner henne ikke. Hun hadde et så nært forhold til barnefaren at de var samboere med felles barn. Likevel fikk han altså et nært forhold til en annen, med samme navn og fødselsår, som ble så nær at de ble gift bare et halvt år etter at sønnen ble døpt? Hun finnes ikke på folketellingen for 1865 heller. Har sjekket hele Trøndelag, inkludert ute på Fosen der gården Vatne ligger. Og ikke finnes hun under dødsfall heller. Ikke døpt, ikke begravd; levde hun?

 

Det pleier kanskje ikke å stå fødested på foreldrene når de døper barn.

Det er vel deres bosted som oppgis.

Men det kan jo selvsagt være oppgitt hvor de kom fra.

Om hun var født i Trondheim,eller var fra et annet sted,er ikke godt å si.

 

 

Så at det sto bakerst ved dåpen.

"Uægte." " Begges 1 l. Opgivet af Barnets Moder"

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎03‎.‎2019 den 18.40, Richard Johan Natvig skrev:

Ved konfirmasjonen til Hilmar (1897) står foreldra oppført som "Hans Olsen Nordtømme, Snedker [og] Hstr. (+ [altså eit korsteikn]) Anna, f. Nilsen Gl k.v. [Gamle Kongevei] 2a" - 

Hstr = Hustru - det må vel vera feil, men korsteiknet betyr kanskje at Anna Nilsen var død på dette tidspunktet.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 604/L0197: Ministerialbok nr. 604A18, 1893-1900, s. 420
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060127010494
 

 

 

Anna Nordtømme døde av lungebetennelse i 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.