Gå til innhold
Arkivverket

Tyde på dødsprotokollside.


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Dødsprotokoll, Ole Halvorsen, Aker Sorenskriveri: 

 Fra før av vet jeg at han døde den 28,  august1844, og dato for begravelse var 1. september. Fra  Aker prestekontor står han som  nr. 198 til høyre (den med svak skrift)  under døde og begravde :  SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0019: Ministerialbok nr. 19, 1842-1852, s. 512
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050549

Da jeg har  forstått at man kan se om det var et  skifte eller ikke ut fra dødsprotokollene, forsøkte jeg å finne den, men lette på feil sted, og  var så heldig å få hjelp med en link. Her er han til venstre, side 207 ( 207-208)  som den sjette ovenfra i protokollen: 

 SAO, Aker sorenskriveri, H/Ha/Haa/L0002: Dødsanmeldelsesprotokoll, 1839-1850, s. 207-208,    Det er vanskelig for meg å tyde bortsett fra de opplysningene jeg kjenner til fra før av, som dato og plass han bor på,  ( Claus Heftys løkke) og all hjelp mottas med takk! 
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090519320887

 

Mvh. Wenche J. F.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

 

[Aug.] 28 / d 29 ved Sønnen Hans Olsen paa Tyveholmen / Ole Halvorsen, Huusmand hos Claus Heftye, 60 Aar gl. druknet i Frognerelven / Enke og 6 Børn, hvoraf 2 ere myndige s. Anmelderen 30 aar gl og en Broder i Trondhjem 24 Aar gl / - / Endeel ubetydelige Løsøre Effecter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!  John Olsen flyttet til Trondheim og stiftet familie der, han kom som dreng men var senere teglarbeider.  Tror at sønnen Hans er den samme som i 1865 bor i Holmens gade 18b med kone og 7 barn , (det er vel  Pipervika området,  i nærheten av Tyvholmen) , 51 år,  teglbrender og født i  Fredrikstad. I 1875 fant jeg tre søsken av Hans Olsen sine syv barn i samme husholdning, som  alle hadde  lett gjenkjennelige fornavn fra f.t 10 år tidligere, men nå med etternavnet Olsen og ikke  Hansen. Fant ikke  foreldrene som burde være i 60 årene i 1875, eller de andre fire søsknene av de syv barna  i 1900 tellingen , som da burde være 40 -50 årene. Kanskje de også emigrerte som noen av slektningene i Trondheim?  John Olsen flyttet til Trondheim og hans barn begynte å bruke etternavnet Olsen som sine søskenbarn i Christiania i 1875 tellingen. Det framkommer vel  at det ikke var noe grunnlag for et skifte her,  og at det var  seks og ikke fem barn.  Det har vært vanskelig  finne de tre yngre søstrene til Hans og John i 1865 tellingen som jeg kjente til fra før , og er antagelig en til som ble født etter 1831. 

 

Mvh. Wenche J. Falch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.