Gå til innhold
Arkivverket

Per Sivles selvmord 6. september 1904


Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

I Ivar Fidjestøls utmerkede Per Sivle-biografi fra 2007 skriver han at Sivle skaut seg i «Kristiania bad i Torggata» (side 10). I Norsk Biografisk Leksikon på nett står det: «Same året tok han livet sitt, då han skaut seg på Kristiania bad i Ringsgangen 3 i Pipervika.» Ingen av framstillingene henviser til en sikker primærkilde for opplysningene.

Det var to bad i hovedstaden på dette tidspunktet som i ettertid kunne kalles «Kristiania bad».

Ifølge Wikipedia er de to badene:

Christiania bad (etablert 1883, nedlagt 1928) var et privat bad i Kristiania, på hjørnet av Munkedamsveien og Ringsgangen 3 i Vika.

Christiania bad og vaskeanstalt, forløperen til Torggata Bad, som ble etablert i 1925.

Hvor kan jeg finne primærkilder som kan fastslå hvor det skjedde?

Endret av Arnt-Erik Selliaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arnt-Erik Selliaas skrev:

I Ivar Fidjestøls utmerkede Per Sivle-biografi fra 2007 skriver han at Sivle skaut seg i «Kristiania bad i Torggata» (side 10). I Norsk Biografisk Leksikon på nett står det: «Same året tok han livet sitt, då han skaut seg på Kristiania bad i Ringsgangen 3 i Pipervika.» Ingen av framstillingene henviser til en sikker primærkilde for opplysningene.

Det var to bad i hovedstaden på dette tidspunktet som i ettertid kunne kalles «Kristiania bad».

Ifølge Wikipedia er de to badene:

Christiania bad (etablert 1883, nedlagt 1928) var et privat bad i Kristiania, på hjørnet av Munkedamsveien og Ringsgangen 3 i Vika.

Christiania bad og vaskeanstalt, forløperen til Torggata Bad, som ble etablert i 1925.

Hvor kan jeg finne primærkilder som kan fastslå hvor det skjedde?

 

Avisa Kysten skriver 7. september 1904 (s. 2 under Personalia) at Sivle ble funnet død på Kristiania Bad. Da bør det - jf. adresseboka 1904 - være snakk om badet i Ringsgangen 3, og ikke badet i Torggata 16, som altså gikk under navnet Kristiania Bade- og Vaskeanstalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for overbevisende svar, men strengt tatt ikke primærkilde? Jeg kontaktet selvsagt Alfred Fidjestøl (Ikke Ivar som jeg opprinnelig skrev), og han svarte:

"Takk for det, eg hugsar godt at det stod i NBL at han skaut seg på det andre badet, og at eg undersøkte dette og konkluderte med at det var feil og at det hende i Torggata. Men no er det 13 år sidan eg arbeidde med denne boka og eg kan dessverre ikkje hugse i det heile tatt kva som var kjeldene mine og korleis eg undersøkte saka. Det går jo an å gå til dei mange avisene som skreiv om sjølvmordet på ettermiddagen same dag og dagen etter. Sorry at eg ikkje hugsar betre."

Hva med dødsattest eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyrkjebøkene for Bragernes og Strømsgodset gjev iallefall ikkje noko klårt svar på spørsmålet.

 

Buskerud fylke, Bragernes i Bragernes, Ministerialbok nr. II 9 (1902-1911), Døde og begravede 1904, Side 327
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040805141329
 

Buskerud fylke, Bragernes i Bragernes, Klokkerbok nr. 4 (1880-1911), Døde og begravede 1904, Side 327 (Rein kopi av ministerialboka?)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060607020662
 

Vestfold fylke, Strømsgodset i Skoger, Ministerialbok nr. 1 (1885-1909), Døde og begravede 1904, Side 266 - "Funden død i Bad i Kristiania"
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060530110321
 

Vestfold fylke, Strømsgodset i Skoger, Klokkerbok nr. 2 (1885-1910), Døde og begravede 1904, Side 257
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107330074
 

Han burde vel også vere nemnd i ein eller annan dødsfallprotokoll. Finst det dødsfallprotokollar for Drammen som ikkje er skanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Takk for overbevisende svar, men strengt tatt ikke primærkilde? Jeg kontaktet selvsagt Alfred Fidjestøl (Ikke Ivar som jeg opprinnelig skrev), og han svarte:

"Takk for det, eg hugsar godt at det stod i NBL at han skaut seg på det andre badet, og at eg undersøkte dette og konkluderte med at det var feil og at det hende i Torggata. Men no er det 13 år sidan eg arbeidde med denne boka og eg kan dessverre ikkje hugse i det heile tatt kva som var kjeldene mine og korleis eg undersøkte saka. Det går jo an å gå til dei mange avisene som skreiv om sjølvmordet på ettermiddagen same dag og dagen etter. Sorry at eg ikkje hugsar betre."

 

Hva med dødsattest eller liknende?

 

8 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Han burde vel også vere nemnd i ein eller annan dødsfallprotokoll. Finst det dødsfallprotokollar for Drammen som ikkje er skanna?

 

Det er stort sett bare lensmennenes dødsfallsprotokoller som er skanna, så Drammen by faller utenfor utvalget av skanna dødsfallsprotokoller.

 

Jeg ville kanskje heller gått til politiarkivene. Avisa Kysten skriver at man fant en ukjent mann, som siden viste seg å være forfatteren Per Sivle. Det er derfor å anta at politiet har vært involvert i saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke politiarkiver? Jeg skal på Riksarkivet til uka i et annet ærend, så jeg kan i tillegg be om det aktuelle. Det er vel helst i Statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt fra boka "Ei livssoge" ved Anders Hovden, ny utgåve frå 2000 med tillegg og merknader ved Karl- Anders Hovden: "Same formiddagen, tysdag 6. september 1904 kl. 12, møter bestemor (det var Kari Hovden) tilfeldig en oppskaka, men nybarbert og veldressa Per Sivle på Karl Johans gate i Oslo. Etter møtet med bestemor på Karl Johan, gjekk Per Sivle beint bort i Kristiania Bad i Torggata 16 og skaut seg med ein revolver. Ein knapp halv time etter samtalen med bestemor var han død. Det står Torggata bad i boka: Attersyn, av Anders Hovden, frå 1993, første opplaget av boka kom ut i 1926. Anders og Kari Hovden var venner av Per Sivle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent samme formulering står i Alfred Fidjestøls bok "Eit halvt liv" fra 2007. Og det virker svært troverdig. Men det må da finnes en politirapport. Hvordan finne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra danske aviser

Her står det Cristiania Badeanstalt, men det er sikkert hentet fra norske aviser

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Adbccb3eb-913a-4472-abb4-699878958695/query/"Per Sivle "/page/doms_aviser_page%3Auuid%3A45628d13-f5ab-4ca7-8610-5d11f446f7ab

 

image.thumb.png.cc8dc6bcfd97f0792ccb045fde55165b.png

 

image.png.8d03b40a30222af39e173ab7da2f8505.png

 

 

 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Hvilke politiarkiver? Jeg skal på Riksarkivet til uka i et annet ærend, så jeg kan i tillegg be om det aktuelle. Det er vel helst i Statsarkivet?

 

16 timer siden, Arnt-Erik Selliaas skrev:

Omtrent samme formulering står i Alfred Fidjestøls bok "Eit halvt liv" fra 2007. Og det virker svært troverdig. Men det må da finnes en politirapport. Hvordan finne den?

 

Statsarkivet i Oslo har en rekke med arkiver etter politiet i Kristiania/Oslo. Du vil kunne få veiledning i skranken, slik at du kan finne fram til rett arkiv og rett serie med arkivsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For om mulig å finne en primærkilde til opplysningen om hvor Per Sivle begikk selvmord 6. september 1904 har jeg henvendt meg til Arkivverket. Førstearkivar Odd Halvorsen ved Statsarkivet i Oslo skriver dette 8. mars 2019:

«Ved hendelser som dette ble det laget politirapporter på grunnlag av vitneavhør og observasjoner. Det kunne også forekomme rettslige avhør. Imidlertid er arkivsituasjonen for politiet i Oslo spesiell. Det meste er gått tapt av henlagte saker mellom ca. 1900 og 1940. Vedlagte justisjournal viser at det ble laget en politirapport og at saken var registrert i FU-journal som nr. 81/1904. Dessverre er kriminalavdelingens FU-journaler (journaler over forulykkede) ikke bevart for 1904. Du spør imidlertid spesielt om åstedet. Her gir vedlagte kopier fra kriminalavdelingens vaktjournal og Oslo politidistrikts justisjournal holdepunkter for at selvmordet fant sted på Kristiania (sjø)bad

Pdf-fila er for stor til å kunne bli lastes opp her, men teksten i innførselen er:

Forfatter Per Sivle død ved selvmord

(…) ianledn. han den 6/9 skjøt sig i Kr. søbad (…)

To bad er kjent i hovedstaden på denne tiden: Christiania bad, et bad på hjørnet av Ringsgangen 3 i Vika. Og Christiania bad og vaskeanstalt, forløperen til Torggata Bad.

Men det var et tredje bad også. I boken «Christiania i vor og svunden tid» (1898) står det på side 49 at Christiania bad i Ringsgangen 3 (der Continental når ligger) ikke må forveksles med «Christiania varme Søbad» i Ruseløkkbasarene, der saltvann fra Pipervika ble pumpa opp og varma opp ved hjelp av dampkraft. Ifølge boka lå dette i klasse mellom Christiania Bad og Torvegadens Vadske- og Badeanstalt.

I mangel av andre primærkilder vil jeg hevde at det er temmelig sikre holdepunkter for at det var her i Christiania varme Søbad Per Sivle begikk selvmord. Det har jeg ikke funnet noe annet sted i litteraturen!

Teksten kan leses på side 49 i boka:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2014021006056

Arnt-Erik Selliaas

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Er det avdekket hva som hadde hendt i Per Sivle's liv

som var årsaken til den sinnstilstanden han var i denne formiddagen,

og som fikk ham til å ta sitt eget liv ?

 

Ref. innlegg #7:
"Same formiddagen, tysdag 6. september 1904 kl. 12, møter [Anders Hovden's] bestemor (det var Kari Hovden) 
 tilfeldig en oppskaka, men nybarbert og veldressa Per Sivle på Karl Johans gate i Oslo.
 Etter møtet med bestemor på Karl Johan, gjekk Per Sivle beint bort i Kristiania Bad i Torggata 16 og skaut seg med ein revolver. ...."

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Alfred Fidjestøl gjør det på en god måte i biografien Eit halvt liv. Ein biografi om Per Sivle, Det Norske Samlaget 2007

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.