Gå til innhold
Arkivverket

Dåp Syver dpt. 5. juni 1836


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

 

Kan jeg få hjelp til å tyde alt vedrørende dåpen til barnet Syver, f. 14. mai og dpt. 5. juni 1836, hvis jeg leser det rett.  Står som nr. 176 til venstre. 

 

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 267
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010657
 

Takk for all god hjelp! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for informasjonen, og der har vi det igjen med at hun får etternavnet Olsdatter,  men det var  visst ikke uvanlig, selv om det ikke har vært  regelen at det skjedde . Tror at noen ganger kunne  klokkeren ha  rett og andre ganger var det omvendt . Kan jeg få hjelp til å tyde navnet på fadderne også, som kunne være slektninger, naboer eller  kollegaer  men siden de hadde barna døpt på ulike steder , så  spørs det om det kan ha vært folk fra nærområdet. Det kan være en fin ressurs å vite hvem de var også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar litt tid å finne ut av ting, men det som er så fint med digitalarkivet er at man får mye god hjelp her, og etter og ha fått mye hjelp her, både ti tydning og andre spørsmål begynner man å se en sammenheng. Jeg kan ikke få takket nok for den hjelpen jeg har mottatt her! Når det viste seg ut fra dødsprotokollen at Ole H. etterlot seg 6 og ikke 5 barn, så søkte jeg i kirkeboken og der ble det bekreftet at familien bodde på Heftys løkke eller gård. Før det så antok jeg at var  flyttet fra Lille Frøen til Heftys løkke en gang i mellom 1830  og 1844, da familien hadde flyttet til Lille Fr. da barnet jeg trodde var den yngste, ble døpt og eldste var konfirmert året etter. ved konfirmasjonene til to andre så var adressen heftys løkke, men på den tiden så var de konfirmerte også ute i arbeid når de var i den alderen, så det kunne like gjerne være det. Men det kan se ut som de har befunnet seg på samme sted, og siden OH var husmann kan det godt være at flere i  familien jobbet på gården der . Så det er veldig verdi fullt å få den hjelpen man får her. Tusen takk ! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
På 9.3.2019 den 14.04, Else B. Rustad skrev:

Foreldrene til Syver:

Hm Ole Halvorsen og K. Elen Joensdatter Heftys Løkke u. Frogner.

Tusen takk, og for all god hjelp med tyding fra deg! 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.