Gå til innhold
Arkivverket

Gunstein N(ilsen) Haugen øvre i Gjerstads slekt


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Juhu folkens. Jeg nærmer meg avslutning på min morfars slekt (hvem lurer jeg. Finnes ingen slutt men dog)

 

Men noen oppgaver igjen.

 

Slekta mi går tilbake til Aslau Gunsteinsdatter, født ca. 1644. Enke og bruker på Landsverk i  1701. Død 1711, 67 år gammel.  Hun ble gift med Lasse Vrålsen Landsverk, født ca. 1647. (19 år i 1666). Død før 1701. Jeg har alltid trodd at hun var fra Øvre Haugen i Gjerstad, og nå finnes beviset.

 

Etterskrevne Lasse Erikssen Liådahl, Niels Oelsen Trydahl, Niels Knudssen Østerholt, Niels Ellevsen Sunde, Oele Erikssen Vævestad, og Lars Larsen Tveidt bekiender herved, og for alle vitterlig Giør, at vi frivillig og velbetenkt, haver afhændet Transporteret og overdraget fra os vore hustruer, børn og arvinger, ettersckrevne Jordegods udj i fra Haugen i Gierestad Sogen hvortil hans hustrue Kirsten Jacobsdaatter er Odehl og Aasædes Berættiged saa som hun er afgangne Gunstein Hovens ældste søn Kidel Gunsteensøns Daater, Jeg Lasse Erichssen som er af samme ædtlæg, dog icke saa nær til Oddelet berættiget, saasom min mor moeder Aaslow gunsteensdaatter, var bendt: Gunsteens Hovens Daatter, haver afhændet udi ermældte Howen 1 huud 10 ½ skinn[1] for 112 dlr. 2 ort, huilcket Goeds Jeg ved Dom afsagt paa Næskihlens Ting dend 22 July 1726, mig Løsnings Rætten haver tilvundet, og fra Pant haveren Oele Trydahl og Hans arvinger indløst, for huilcken Proecesses bekostning. Bent: Tellev Alvsøn haver betalt mig efter giorde forenning – 20 dlr: Overmældte femb mænd som paa egne og hustruers vegne er Oele Gislesen Trydahls arvinger ….. og overdrager til bente: Tellev Alvsøn 1 ½ skind for 7 daler 2 ort (hvilket?) halvandet kalvskinn ere Pantegods med det overmeldte …. af Lasse Ericksen blev paast….et og at Jeg undertegnede etc………. Underskrevet av 2de Lagrettemædn, Anders Svendsen Lunden og Simen Torstensen Landsværck og datert Ljaadal 12. April 1729.(1)

 

Men i denne teksten er det noe rart med slektskapet. Det står at (Tellev Alvsen Haugen øvres) kone Kjersti Jakobsdatter har odels og åseterett til Haugen øvre og at hun er avgagne Gunstein Haugens eldste sønn Kittil Gunsteinsens datter.

 

                                                                                                                                             Gunstein Aslaksson Nordre Lauvdal i Bygland.

                                                                                                                                              Nevnt 1546-1567.

                                                                                                                                                                                          Gift.

                                                                                                                                                                                             ______________________________I_______________________________

Nils Torbjørnsen Øvre Haugen. Nevnt 1610-1624.                   Gift med            Aslaug Gunsteinsdatter Lauvdal i Bygland.

                                                                                                                                                Nevnt 1621-1624.

________________I_________________________

Gunstein N(ilsen) Øvre Haugen

født ca. 1592. (72 år i 1664).

Eide gods i Vehus

______________________________________________________________________________________________I____________________________________________________________________________

Kittil Gunsteinsen Øvre Haugen                                                                  Aslaug Gunsteinsdatter

født ca. 1626. Husmann under Øvre                                                           født ca. 1644. Enke og bruker på Landsverk i 1701.        

Haugen i 1664, da 38 år gammel.                                                                Død 1711, 67 år gammel. G

Gift.                                                                                                                   Gift med Lasse VrålsenLandsverk

_____________I___________________________________________________

Nils                       ?Tone                         ?Mikkel            ???Kjersti???

Kittilsen                Kittilsdatter             Nilsen              Jakobsdatter

født ca. 1663.        Begravet 23.               Vehus                 Født ca. 1697

Han var 1 år           juni 1695 som           Gift 1695             Død 1731

i 1664.                   Kittil Haugens           med Rannei        Gift med Tellev

                                datter.                         Åselsdatter         Alvsen Haugen øvre

 

Er det noen som kjenner mer til Denne slektssammenhengen som foreløpig ikke henger på greip. Kan hun være Kittils kones barn eller Kittils barnebarn. Men  hvordan er da arvegangen. Det går rundt i huet mitt her. 🙂 

 

Mvh. Torbjørn.

 


[1] Skjøte 16. november 1698 fra Ola Tengelsen til Eivind Leiuldsen Ljådal på 1 hud 10 kalveskinn i Øvre Haugen i Gjerstad for 200 riksdaler. Ola Olsen Nordre Lunden og Ånon Olsen Nordre Lunden skrev under.

(1) SAK, Nedenes sorenskriveri før 1824, G/Gb/L0004: Pantebok nr. 4, 1721-1730, s. 209 https://media.digitalarkivet.no/view/17670/211?indexing 

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter den Kirsten Jacobsdatter som var gift med Tellef Alfsen ble holdt på Haugen den 24/9-1731. Boet inkluderte 2 huder i Øvre Haugen. Tellef giftet seg på nytt med Karen Jensdatter. Ved hans skifte den 7/3-1763 ble hans del av jordegods i Øvre Haugen taksert til 111 riksdaler, men der ble kun 2 riksdaler netto i boet. I tillegg kom imidlertid 1 hud og 9 og 1/4 kalveskinn utaksert jordegods. Ved hans enkes skifte den 24/8-1763 sto hun som eier av ca. 8,5 kalveskinn i Øvre Haugen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.