Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Kaurin


Inge M. Johansen
 Del

Recommended Posts

Fra Store norske leksikon ser jeg: https://snl.no/Kaurin

Kaurin, norsk slekt som antas å stamme fra Hans Henrichsen (født cirka 1620), som i 1666 var bruker av gården Godvik i Bø kommune, Nordland. Hans sønnesønn Hans Henriksen Kaurin (1704–1754), sogneprest i Dverberg, var far til sogneprest i Sparbu Henning Junghans Kaurin (1736–1797), og fra dennes sønner stiftsprost i Trondheim Eiler Rosenvinge Kaurin (1771–1845) og tollkasserer i Kristiansand Peder Kaasbøll Kaurin (1777–1849) utgår to grener av slekten.

Eiler R. Kaurin var far til biskop Jens Mathias Pram Kaurin (1804–1863), som igjen var far til sogneprest i Øvre Eiker Eiler Rosenvinge Kaurin (1828–1896), botanikeren Christian Kaurin (1831–1898) og overlege ved Reknes pleiestiftelse for spedalske Edvard Kaurin (1839–1888). Førstnevnte var farfar til kunstneren Solveig Kaurin (1896–1977).

Tollkasserer Peder K. Kaurin var far til legen og homeopaten Oluf Borch Schouboe Kaurin (1814–1883).

Hans Henrichsen og kona Maren hadde 4 sønner. Henrik f.1649, Knut f.1650, Samuel f. 1654 og Hans f. 1655. Alle omtrentlige fødselsår.

Sønnesønnen som nevnt ovenfor må da være sønn til Henrik f. 1649.

Lurer på hvor slektsnavnet Kaurin kommer inn hos disse? Oppkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelforfatteren i SNL Terje Bratberg, opplyste i 2014 at han bygde på en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, men den har jeg ikke funnet. Biskop Johan E. Gunnerus skriver imidlertid dette i notatboka under eller etter et besøk på Dverberg en gang mellom 1759 og 1773: "Hr. Hans Kaurin, fød i Westeraalen paa Ulføen, deponerte fra Trundhiems Skole, blef siden Missionær i Finmarken og tiente Missionen i 6 Aar, blef saa Capellan i Tromsøe hvorfra hand blef kaldet til Prest og Prost i Dverberg hvor hand var i 18 Aar og døde i sit alders 52 Aar." Opplysningene fikk Gunnerus hos etterfølgeren til Kaurin, Otto Helm, det er det tidligste utsagnet vi har om opphavet til Kaurin. (Ulvøya er den tids navn på Hadseløya.) Heller ikke Gunnerus gir svar på hvor Kaurin-navnet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2: Får 15 treff på Kaurin i innholdssøket for bind 1 til 36. Er det ingen av artiklene som kan tenkes å være Bratberg/SNLs kilde?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bratberg svarte meg slik 13.01.2014 på spørsmål om hvilken kilde han brukte: "Det er lenge siden jeg skrev dette. Tror det er en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift." Hvis noen finner denne artikkelen, kan kanskje koblinga med Godvika i Bø bli klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del slektsnavn som er latiniserte utgaver av norske ord. Montanus for Berg f. eks. Jeg slo opp i et latinsk leksikon. Ordet caurus betyr nordvestvind. Kanskje teologen som hadde opphav på Andøya valgte dette for å fortelle om sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i #2, Gunnerus sier at Kaurin var født i Hadsel, sørligst i Vesterålen. Vel, nordvesten tar godt der også ...😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget mitt om å knytte navnet Kaurin til det latinske ord for vind fra nordvest syns jeg fremdeles er en god ide, selv om jeg skulle skrevet Vesterålen. Skulle ønske noen med grundigere kjennskap til latin og til slike nylaginger ville se på det. Jfr navnet Arctander, som er fra gresk og betyr mann fra nord, eller nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, ideen din er både god og interessant. Det kan likevel være andre forklaringer på Kaurin-navnet. Gunnerus kan ha rett i at Hans Kaurin var født på Hadseløya, som i 1700 fortsatt var sentret for Hadsel kanoni, et av de største jordegodsene nordpå, og sentrum for stadig tilflytting, også fra utlandet. Kirkeboka for Hadsel begynner imidlertid i 1696, og den nevner ikke dåpen til Hans K., som visstnok var født i 1702. Kanskje han likevel var født i Godvika i Bø og vokste opp på Hadseløya? Da blir problemet at den antatte faren hans, Henrik Hanssen, ser ut til å være død rundt 1681, tjue år før Hans Kaurin blei født. Derimot bor det en Henrik Hanssen på Hadseløya, han har barn til dåpen i 1700 og 1704, men ingen Hans. Nei, det er ikke lett å finne løsning på dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎03‎.‎2019 den 20.06, Inge M. Johansen skrev:
  1. På ‎12‎.‎03‎.‎2019 den 20.06, Inge M. Johansen skrev:

 

Fra Store norske leksikon ser jeg: https://snl.no/Kaurin

Kaurin, norsk slekt som antas å stamme fra Hans Henrichsen (født cirka 1620), som i 1666 var bruker av gården Godvik i Bø kommune, Nordland. Hans sønnesønn Hans Henriksen Kaurin (1704–1754), sogneprest i Dverberg, var far til sogneprest i Sparbu Henning Junghans Kaurin (1736–1797), og fra dennes sønner stiftsprost i Trondheim Eiler Rosenvinge Kaurin (1771–1845) og tollkasserer i Kristiansand Peder Kaasbøll Kaurin (1777–1849) utgår to grener av slekten.

Eiler R. Kaurin var far til biskop Jens Mathias Pram Kaurin (1804–1863), som igjen var far til sogneprest i Øvre Eiker Eiler Rosenvinge Kaurin (1828–1896), botanikeren Christian Kaurin (1831–1898) og overlege ved Reknes pleiestiftelse for spedalske Edvard Kaurin (1839–1888). Førstnevnte var farfar til kunstneren Solveig Kaurin (1896–1977).

.....
 

.

Jeg har tidligere notert at

overlege Edvard Kaurin (f. 23 Aug 1839) døde (i Kristiania)  12 Mai 1917  (altså ikke 1888).

 

Jeg har noen oppfølgingsspørsmål mht. 'innplassering' av følgende personer i denne slekten :

  1.  Anne Hansdatter Kaurin, f.1818   (g.m. Andreas Olsen Qvamme på Hamnes, Skjervøy, TR),
         hvem var hennes foreldre ?
     
  2.  Christian Keyser Kaurin (1857-1936)   (Cand. theol., senere Lektor. Komponist, dirigent og sanger),
         var han sønn av botanikeren  Christian Kaurin, f. 1831 ?
     
  3.  Dorothea Cath. Bugge Kaurin (1749-1831)   (g.1. Niels Niels. Schjelderup, g.2. Mich. Hvid Angell og g.3. Hans Peders. Bruun, s.pr. Gildeskål),
         var hun datter av  sogneprest  Hans Henriksen Kaurin, f.1704 ?
     
  4.  Ellen Margrete Kaurin (1765-1821 Beistaden, NT)   (3. hustru til oberstløytn. Paul Reisner (von) Brun (1757-1830) i Sparbu),
         var hun (eldste ?) barn av  sogneprest  Henning Junghans Kaurin, f.1736 ?
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Johan I. Borgos skrev:

Jeg er enig, ideen din er både god og interessant. Det kan likevel være andre forklaringer på Kaurin-navnet. Gunnerus kan ha rett i at Hans Kaurin var født på Hadseløya, som i 1700 fortsatt var sentret for Hadsel kanoni, et av de største jordegodsene nordpå, og sentrum for stadig tilflytting, også fra utlandet. Kirkeboka for Hadsel begynner imidlertid i 1696, og den nevner ikke dåpen til Hans K., som visstnok var født i 1702. Kanskje han likevel var født i Godvika i Bø og vokste opp på Hadseløya? Da blir problemet at den antatte faren hans, Henrik Hanssen, ser ut til å være død rundt 1681, tjue år før Hans Kaurin blei født. Derimot bor det en Henrik Hanssen på Hadseløya, han har barn til dåpen i 1700 og 1704, men ingen Hans. Nei, det er ikke lett å finne løsning på dette problemet.

Det er et stort hull i kirkeboka for Hadsel i tidsrommet fra 1700 til 1704....... For øvrig enig med deg i din analyse. Det er flere mulige kandidater i Hadsel, men glem nå ikke personer fra andre deler av landet -  spesielt Trondheim, men også andre deler av landet som opptrer i Hadsel i aktuelt tidsrom uten at de var bosatt der.

 

Det er jo en god del merket sølv ved skiftet, og det oppnevnes formyndere til noen av hans barn jmf.:

 

SAT, Lofoten og Vesterålen prosti*, 1754-1809, s. 8b-9a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10711502020010

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter lurer på hvor navnet Kaurin kommer fra. Jeg søkte i bygdebøkene for Bø. Der er det nevnt en rekke personer som har navnet Kaurin, enten som slektsnavn eller som fornavn. Et raskt søk viste også flere i Dverberg som het Kaurin. Da tenker jeg at det må da være noen som har forska på dette navnet. Har noen f eks tilgang til Norsk fornavnleksikon utgitt av professor Gulbrand Alhaug i Tromsø? Er navnet omtalt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her i Vesterålen med Kaurin som fornavn eller etternavn, har navnet enten via oppkalling av presten eller gjennom slektskap. Presten Hans Kaurin var den første med dette navnet. Det har forøvrig vært en solid tradisjon i Nord-Norge å gi unger navn etter prester eller andre storfolk. Til og med Arctander og Celius er blitt brukt som fornavn. (Nå står artister og idrettsfolk høyere i kurs!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Leif Johannessen skrev:

 

Døpt en sønn i 1737; Johan Pitter Thesmann: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108650238

Blant fadrene Niels Jonsøn i Graven. Trondhjemsborger ? På stedet ?

 

.

'Nils Jonsen i Graven' ('And' ?) (c1665/1680?-1742) (av ukjent opphav) skal ha vært oppsitter på 'Leiet' på Andenes fra ca.1715 (til sin død).

Han kjøpte visstnok værleie i Andenes fiskevær m/ hus av Johan Pedersen Halte/Galte (?) den 5. Mars 1695.

Jeg kjenner ikke til hvorvidt han var tronhjemsborger, men han eide gården (tomten) 'Graven', som lå vestenfor Prinsens gt. i Trondheim.
 

(Nils var altså fadder i Dverberg i 1737 når sogneprest Hans H. Kaurin selv døpte sin (2. ?) sønn Johan Pitter Thesmann).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif Johannessen skrev:

Døpt en sønn i 1737; Johan Pitter Thesmann: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108650238

Blant fadrene Niels Jonsøn i Graven. Trondhjemsborger? På stedet?

Han var Trondhjemsborger og gift 2 ganger - andre gang med Birgitte Nilsdatter Blom som ble oppgift med Isak Hansen Grønbech som igjen var kurator for sønnen Henning Junghans ved skiftet etter Hans Kaurin.

 

SAT, Trondheim byfogd, 1/1A/L0019: Bytingsprotokoll - 18/5-5/3., 1694-1696, s. 142b-143a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090430330789


Nils Jonsen i Graven kjøpte borgerleiet Andenesvær av Johan Pedersen Holte 5. mars 1695.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Østensen skrev:

 

Han var Trondhjemsborger og gift 2 ganger - andre gang med Birgitte Nilsdatter Blom som ble oppgift med Isak Hansen Grønbech som igjen var kurator for sønnen Henning Junghans ved skiftet etter Hans Kaurin.

 

SAT, Trondheim byfogd, 1/1A/L0019: Bytingsprotokoll - 18/5-5/3., 1694-1696, s. 142b-143a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090430330789


Nils Jonsen i Graven kjøpte borgerleiet Andenesvær av Johan Pedersen Holte 5. mars 1695.

 

.

Jeg har tidligere notert at trondhjemsborgeren Johan Pedersen Holte (f.1652/53) døde i 1691, men dette stemmer tydeligvis ikke. Vet man når han døde ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan. Da må vel noen ha undra seg over hvordan dette navnet har oppstått. Avledninger av latinske og greske ord ble mye brukt av studenter som laget seg et fint navn for å fortelle om opphavet sitt. Holberg lot Rasmus Berg ble Erasmus Montanus. Hvorfor skulle ikke den første Kaurin være en student som ville fortelle at han kom fra nordvestens rike, altså Vesterålen? Har virkelig ingen vært inne på den tanken før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Jon, mange har undra seg, mest av etterslekta. Jeg har en ganske rikholdig korrespondanse fra den tida jeg skreiv bygdebøkene for tre kommuner i Vesterålen og bygde opp databaser for de to andre. De fleste har gjetta på oppkalling, men som du er inne på, unge Hans kan ha fått dette tilnavnet som student i København, og så tok han det som slektsnavn etter at han kom nordover. Ingen har lansert denne teorien tidligere, så vidt jeg veit, så den kan du ta intellektuell patent på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Johan, er det mulig å få ‘innplassert’ i

slekta de 4 personene innlegg #9 ?

 

Håper på din hjelp også her .....

 

hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, har du lest skiftet jeg lenket til?

 

Hans barn som var i livet ved skiftet var:

 

Henning Junghans
Ejler Hagerup
Anna Meldal
Margrethe Elisabeth
Dorothea Catharine Bugge

Elen Christina

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Per Nermo skrev:

Johan, er det mulig å få ‘innplassert’ i

slekta de 4 personene innlegg #9 ?

 

Jeg er ikke slektforsker, bare historiker.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lars Østensen skrev:

 

Per, har du lest skiftet jeg lenket til?

 

Hans barn som var i livet ved skiftet var:

 

Henning Junghans
Ejler Hagerup
Anna Meldal
Margrethe Elisabeth
Dorothea Catharine Bugge

Elen Christina

 

.

Tusen takk, Lars.

 

Da har jeg fått på plass nr. 3 i innlegg #9 (Dorothea Catharine Bugge K.) (manger fremdeles nr. 1, 2 og 4, samt dødsåret for Edvard Kaurin f.1839 ...),
dernest fastslått at det nok ikke fantes noen 'Hans J. Kaurin' i dette barnekullet (dette må være en forveskling med

Henning Junghans K. (s.pr. i Steigen (NO), senere i Sparbu (NT), bosatt på Laskestad i 1766, da han utstedte attesten [*] til Jacob Schønning, se under), samt at

Johan Pitter Thesmann K. som faren selv døpte i 1737, må være død før skiftet. Var disse to brødrene født samme år ?

Var sistnevnte tvilling med søsteren Anna Meldal K. ?

 

Jeg klarer ikke helt lese ut av teksten når skiftet fant sted. Var det i 1759 ?  (Jeg har senere kommet til at skiftet fant sted 17 Juni 1754)

 

*)

"Efter Velædle og Høylærde Hr. Iacob Elias Schjønings Forlangende bevidnis efter Ministerial Bogens udvis at han er fød sidst i Maj Maaned 1732 Paa Gaarden Grøtøen i Stegens Præste Gjeld, af den berømte Hartvigske Familie, som Mand efter Mand meere end i 160 Aar tiente den deel af Guds Kirke som er hen lagt til Stegens Preste Gjeld. Laskestad den 26d Iulii 1776.
H. J. Kaurin. P. L." (Vedlegg til Jacob Schønning's søknad om s.pr.embedet i Bamble, TM)

.

Endret av Per Nermo
01:39: Byttet om på rekkefølgen for Henning's tj.steder, med Steigen før Sparbu. Lagt til antatt tidspunkt for skiftet. Lagt til spm. vedr. f.år for Henning og Johan Pitter (begge f. 1737 ?)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veka, Olav (2001):Norsk etternamnleksikon  seier dette om namnet Kaurin: 125 (Tro 26, Osl 19), slektsnamn kjent frå prest Hans K. Kaurin fødd 1704 i Sortland. Uvisst opphav, også i svensk.

Eg har ikkje Kruken, Kristoffer & Stemshaug, Ola (2013): Norsk personnamnleksikon, men nokon kan vel finna  kva som står der.  Derimot har eg Alhaug, Gulbrand (2011): 10 001 navn. Norsk fornavnleksikon. Der står: Kaurin er opprinnelig et slektsnavn av usikkert opphav. Navnet stod på Justisdepartementets liste (1970) over forbudte fornavn. Det har særlig vært brukt i Nordland. Navnet var mest vanlig 1900-10. Den første med navnet var los Hans Kaurin Andreassen f. 1825 i Dverberg (Nordland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med utlandet?

Barnet Albertus Anntonius Kaur dpt. 22/7 1713, foreldre: Albertus Kaur og Rosina Kaurin, Pape Veszprem, Ungarn  https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-M74F-W?i=220

Michaelem Berlak døpt 9/9 1707 Vanec, Croatia, foreldre Joan Berlak og Madalenæ Kaurin. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G99C-GNSX?i=116&cc=2040054

 

Mon tro om det bare er et tilfelle at begge mødrene het Kaurin, eller kan det bety noe?

Endret av Berit Knudsen
navn på foreldre uteglemt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Leif Ragnar Fiske skrev:

slektsnamn kjent frå prest Hans K. Kaurin fødd 1704 i Sortland

 

Gunnerus (tidligste kilde) oppgir som nevnt Hadseløya som fødested, og den ligger ikke i Sortland. Hans Kaurin er ikke registrert i Sortland sokn, verken med dåp eller første nattverd. Han kom nok heller ikke fra Bø, men fra Hadsel. Hvor navnet kommer fra, er derimot uavklart, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.