Gå til innhold
Arkivverket

Christian Borchgrevink f.30.05.1863


Laila Hetland
 Del

Recommended Posts

Christian Borchgrevink f. 30.5.1863 - funnet han i kirkebøkene med foreldre Christian Larsen / Ida Olsdatter. Far ble i senere tid (1878) endret til Lars Christiansen av hustruen. Christian Borchgrevink giftet seg med Karoline Jensen i Trefoldig menighet 11.2.1884 og de fikk et barn, Eugen Borchgrevink f. 31.1.1899. Finner ikke noe mer om Christian Borchgrevink annet enn at han plutselig het Christian/Kristian B. Larsen og var gift med Karoline Larsen ved folketellingen i 1910. Skulle gjerne ha funnet ut litt mer om han, men vet ikke helt hvor jeg skal lete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Laila Hetland skrev:

Christian Borchgrevink f. 30.5.1863 - funnet han i kirkebøkene med foreldre Christian Larsen / Ida Olsdatter. Far ble i senere tid (1878) endret til Lars Christiansen av hustruen. Christian Borchgrevink giftet seg med Karoline Jensen i Trefoldig menighet 11.2.1884 og de fikk et barn, Eugen Borchgrevink f. 31.1.1899. Finner ikke noe mer om Christian Borchgrevink annet enn at han plutselig het Christian/Kristian B. Larsen og var gift med Karoline Larsen ved folketellingen i 1910. Skulle gjerne ha funnet ut litt mer om han, men vet ikke helt hvor jeg skal lete..

 

Fint hvis du kan legge ved lenker til hendelsene du oppgir.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/574/310

https://media.digitalarkivet.no/view/481/12 - Eugen Borchgrevink - sønn

 

I Vielser, Norge, 1660-1926
 
1b0daaa24f80bbafafb328ce8a8f51f7.png
Caroline Jensen & Christian Borchgrevink
 
Ekteskap: 11. feb 1894
 
spacer.gif  Trefoldighet Menighet, Oslo, Akershus, Norway
Kone: Caroline Jensen
 
Født:
1860
Far:
Jens Halvorsen
 
Mann: Christian Borchgrevink
 
Født:
1863
Far:
Lars Christiansen
 
Indeksseringsprosjektets nummer: M42833-4
Systemets kilde: Norway-VR
GS filnummer: 255762
Referanse ID: 2:F7PPWM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstevnet Eugen Borchgrevink Larsen ble 13 februar 1923 fradømt retten å benytte navnet Borchgrevink.

 

Norges Handels og Sjøfartstidende

22.03.1923

Side 6

 

Familienavnet Borchgrevink.

Byretsdom

 

(Klikk på bildet av avisen)

https://www.nb.no/search?q="Eugen borchgrevink larsen""&mediatype=aviser&fromDate=19100101&toDate=19231231&counties=Oslo

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er samme Eugen. Eugen var min farfar og Bjørn Erik var min bror.

 

 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/574/310

https://media.digitalarkivet.no/view/481/12 - Eugen Borchgrevink - sønn

 

I Vielser, Norge, 1660-1926
 
1b0daaa24f80bbafafb328ce8a8f51f7.png
Caroline Jensen & Christian Borchgrevink
 
Ekteskap: 11. feb 1894
 
spacer.gif  Trefoldighet Menighet, Oslo, Akershus, Norway
Kone: Caroline Jensen
 
Født:
1860
Far:
Jens Halvorsen
 
Mann: Christian Borchgrevink
 
Født:
1863
Far:
Lars Christiansen
 
Indeksseringsprosjektets nummer: M42833-4
Systemets kilde: Norway-VR
GS filnummer: 255762
Referanse ID: 2:F7PPWM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Laila Hetland skrev:

Tusen takk for hjelpen så langt.

Det finnes veldig lite informasjon om Christian Borchgrevink / Larsen? 

 

Du må nok belage deg på å lete etter dødsfallet i kirkeboken.

Så av tellingen 1910 at de bodde i Maridalsveien 104.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg ikke forstår, det står at Christian Borchgrevink har giftet seg til navnet Borchgrevink, men han er da vitterligen døpt Christian Borchgrevink? Jeg ser jo at ingen av hans foreldre het Borchgrevink da han ble døpt så jeg lurer så veldig på hvor Borchgrevink navnet kommer fra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutter siden, Laila Hetland skrev:

Det er en ting jeg ikke forstår, det står at Christian Borchgrevink har giftet seg til navnet Borchgrevink, men han er da vitterligen døpt Christian Borchgrevink? Jeg ser jo at ingen av hans foreldre het Borchgrevink da han ble døpt så jeg lurer så veldig på hvor Borchgrevink navnet kommer fra 🙂

 

 

Har ikke sett noen steder at det står at Kristian giftet seg til navnet Borchgrevink.

Men det står ved domsavsigelsen at han har benyttet navnet siden han giftet seg.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift dagarb. Kristian Borchgrevink Larsen - bosted Maridalsveien 101 - døde den 21.10.1913 - gravlagt 25.10.1913 - Sagene Menighet - nr 113:

SAO, Sagene prestekontor Kirkebøker, F/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1898-1923, s. 140
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061123340768

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av hans foreldre hatt noen tilknytning til Borchgrevink navnet? Jeg ser jo ut ifra kirkebøkene som det er referert til over her at de het Ida Olsdatter og Christian Larsen - senere endret til Lars Christiansen. Eller var det sånn på den tiden at man kunne bruke hvilket navn man ville?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Her er annen Christan Borchgrevinck :

 

Barbara Borckgrewinck (1792-1821 Christiania) giftet seg rundt 1812 med Johan Bernt Krohg fra Trondheim, kommandant på Akershus festning.

Det er uklart for meg om Johan's fjerde (?) barn Lovise Krogh (f.1821 i Christiania) er født i eller utenfor ekteskapet med Barbara, som dør samme år som Lovise blir født.

Enten dør altså Barbara i barsel (med Lovise), eller så er det en annen mor. Jeg har ikke sett dåpsinnførselen i kirkeboka.

 

Lovise giftet seg med Christian Borchgrevinck (f. 1812), og de fikk sønnene Otto f.1845, og Johan Bernt f.1847.

 

Jeg kjenner ikke opphavet til hverken Barbara B. eller Christian B.  Noen som gjør ?  (Det er vel sannsynlig at de er i nær slekt).

 

(Bemerk at navnet blir skrevet på mange ulike måter, bl.a. Borckgrewinck, Borchgrevink, Borchgrevinck, Borchgrevinch).

.

 

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende nøkkelen til Christian sitt døypenavn her er opphavet til guten si farmor- eller mormor? Kan det vera at foreldra ville heidra farmor/ mormor gjennom å vidareføra slektsnamnet til ein forlengst avdød oldefar ved dåpen?? Berre ein idé til mogeleg vidare framdrift i saka -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Terje Hatvik skrev:

 

Kan hende nøkkelen til Christian sitt døypenavn her er opphavet til guten si farmor- eller mormor? Kan det vera at foreldra ville heidra farmor/ mormor gjennom å vidareføra slektsnamnet til ein forlengst avdød oldefar ved dåpen?? Berre ein idé til mogeleg vidare framdrift i saka -.

 

.

Det forekom dessuten rett som det var på den tiden

at barnet ble oppkalt (med døpenavn/mellomnavn)

for å hedre en 'storkar' i bygda, enten vedkommende far fadder eller ikke,

og det var ikke alltid at opphavspersonen til oppkallingen tilhørte familien.

 

Så mulighetene er mange ... og forvirrende ...

.

Endret av Per Nermo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Nermo, dette er vel den Barbara Borchgrevink som du nevner https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058260000005

 

Ellers så har jeg det meste om denne slekten i mitt program som jeg har registrert etter den gamle Borchgrevink boken me finner ikke noe på Christian Borchgrevink som du nevner.

Endret av Hanne W. Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.