Gå til innhold
Arkivverket

Hvor var Kaptajn Georg Caspar von Schlanbusch (1725-65) soldat/officer?


Jorgenlond
 Del

Recommended Posts

Hej,

Jeg prøver at finde ud af, hvor Georg Caspar von Schlanbusch har været soldat og officer.
GC blev døbt i Kongsberg 21 mar 1725, og faderen var direktør på Sølvværket Johan Ludvig von Schlanbusch.
Han bliver i Norderhov 13 jun 1749, og får 8 børn indtil 1758 8 børn døbt i Norderhov.
Som far er han først fændrik, senere kaptajn.
Hans 1. kone bliver begravet i Nes 13 apr 1761.

Han bliver gift igen i 15 dec 1763 med general-lieutenant Ove Rammel Sehesteds datter.
Han dør 10 dec 1765, og begraves i Nes, Buskerud

Jeg vil især gerne vide, hvor og hvornår han blev soldat, samt hvornår han blev kaptajn.
Hvis man i rullerne kan se, hvor han bor, før han bliver soldet vil det være super. (Hans forældre dør, da han er 10 år).

Jeg kan se, ser der en hel del militært materiale på Digitalværket. Men det har jeg svært ved at finde rundt i, blandt fordi jeg ikke kender den norske geografi ret godt. Har kun været deroppe nogle får gange.


Hilsner

Jørgen i Danmark

PS. Er Nes det samme som Nesbyen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

Familien von Schlanbusch med indgiftede familier 1665-1890 av Frederik Theokar Salicath (Bergen, 1892) - tilgjengelig på www.nb.no (kun for brukere med norske IP-adresser). 

 

 

Schlanbusch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak Grethe,

 

Faktisk har jeg downloaded Salicath's skrift for nogle år siden (trods dansk IP-adresse), så den skulle jeg nok have nærlæst en gang til.

Den har allerede hjulpet mig en del. (Det er dog ikke alle detaljer, der er rigtige).

Et af problemerne er at omsætte landskabsnavne til nogle stednavne, jeg kan finde på et kort. Landskabsnavnene siger mig ikke så meget.

Jeg er ved at skrive om en Schlanbusch-linje , der ender her i Københavns omegn. Og jeg vil gerne fortælle om de enkelte leds familie, og om hvor de har boet.

Jeg er også af den type, der gerne vil kunne kontrollere nogle af dataene i kilderne. Derfor vil jeg gerne lære at bruge ruller mm.

Kan man finde hans første indskrivning i rullerne, og se hvornår han startede som soldat?

Ovenstads Militærprofiler havde jeg ikke. Interessant at han havde tjent i den hollandske hær.

 

Hilsner Jørgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,
Jeg har fundet CG von Schlanbusch i nedenstående ruller.

"Ved sør cadetterne" ?? Hvad mon er det? Og hvor?
I hvilke byer har kompagnierne ligget? Er der nogen, der kan se det?

Hilsen Jørgen
-------------------------

https://media.digitalarkivet.no/view/51362/66
Fendrik
Georg Caspar Schlanbusch - Norge -  25 aar
 - ... - Ved sør Cadetterne ...?? 1½ aar, ved de geworbne 4 aar = 5½ aar - 1 1/4 aar


https://media.digitalarkivet.no/view/51363/225
Capitaine Georg Casper von Schlanbusch
Norge - ... - 31 aar - Gaard??- gift - 17 Aar

 

https://media.digitalarkivet.no/view/51363/271
Capitain Georg Casper von Slanbusch
Norge - 35 aar - gift - [tient i] 21 aar - (tient ved Regimentet i] 13 aar
(Indkvarteringer følger i bla  Aal og Næs.
Underskrevet af Schlanbusch 20 feb 1760 i Arnegaard? på sidste side.
Jeg har fundet Arnegård inde i Nesbyen)

 

https://media.digitalarkivet.no/view/51363/354
Sendt til Frederiksstad??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jorgenlond skrev:

"Ved sør cadetterne" ?? Hvad mon er det? Og hvor?

 

Jeg leser at det står søe cadetterne? Sør cadetterne gir ikke mening.

 

Jeg leser det samme som deg. Fredr(e)ikstad (i Østfold) var festningsby, slik at det gir god mening at han og kompaniet hans var kommandert dit. De ulike kompaniene vekslet på å bemanne byens garnison.

 

Du har selv funnet svar på hvor Nes er. Arnegaard er rett lest. Ytre Hallingdalske linjeregiment dekket det samme geografiske området. Ellers fremgår det at han har vært ved det Vardalske landvernkompani og det Ringerikske livkompani. Vardal er nå en del av Gjøvik i Oppland fylke mens det Ringerikske hadde sin standplass i nærheten av dagens Hønefoss i Buskerud fylke.

 

29 minutter siden, Jorgenlond skrev:

Norge - ... - 31 aar - Gaard??- gift - 17 Aar

 

Dette må leses som at har har fått seg tildelt den lokal kapteinsgården i Vardal. Jeg er ikke kjent i området og kan derfor ikke si hvilken gård dette gjelder.

 

Ellers fremgår det ikke av det ovenstående når han var ved kaptein Røm(e)lings gevorbner infanteriregiment, men jeg vet at i hvert fall i 1739 - da en av mine aner tjenestegjorde der - og i de omkringliggende årene var det stasjonert på Kongsberg, altså samme sted som han var født.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak, Dag, for hjælp,

Jeg tager en rulle ad gangen.
Hilsen Jørgen

 

Militærrulle underskrevet jan 1749:
https://media.digitalarkivet.no/view/51362/66
Hoved- og Lægdsrulle over det Ringeriske Liff-Compagnje af
det Oplandsche Hr. Oberste Sehesteds National Regiment Til Fods
Indrettet Anno 1748
Næste side:
Obrister som Capitain Knud Gyldenstierne von Sehested Dannemark - 58 aar  - Danmark og Norge - 43 aar - 6½ aar
Capitain som Capi-Lieutenant Sigismund Christian Selmer Rensborg - 39 aar - ... -Ved Sør Cadetterne... 3 aar, ved det Aggershuske Regiment 6 aar = 9 aar - 16 aar

Fendrik Georg Caspar Schlanbusch - Norge -  25 aar  - ... - Ved søe Cadetterne ... 1½ aar, ved de geworbne 4 aar = 5½ aar - 1 1/4 aar

 

Næste sider: Mandskab fra bla 1. Wüger Annex ved Næs, 15. Nodrekohougs Hovedsogn. Hole Pr.g.
Underskrevet: Frog den 7 Jan 1749 H. Selmer (opslag 94)
(Fundet en ældre Selmer født på Frog Gård, Norderhov, Ringerike, Buskerud)
https://www.stoltze-saltoft.dk/getperson.php?personID=I500339&tree=1
Frog gård ligger ved en lille sø Juveren ~ 2 km vest for Norderhov, 2 km syd for Hønefoss (Fundet billede på nettet)
-------------------
"Ved søe Cadetterne"? hvilken mening giver det? Cadet i flåden?

 

Mon det er sådan?:

"Ved søe Cadetterne" er han startet dec 1748 - 5½ år = juli 1743. Han er da 18 år.
Geworben 1 ½  år senere:  dec 1944 til
I regimentet 4 år senere: dec 1949

Eller er det omvendt?

De 1 1/4 år, hvor er de?

Selmer underskriver rullen på Frog Gård v Norderhov.

Måske har Georg Casper også boet der? eller i nærheden.
Det bliver nok svært at kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jorgenlond skrev:

De 1 1/4 år, hvor er de?

 

Det fremgår at det er hvor lenge han hadde vært ved sitt daværende regiment. Slik jeg leser det var han først 1 1/2 år ved søe cadetterne, så 4 år ved det gevorbne og så 1 1/4 år ved sitt daværende regiment. Men det spørs om du kan benytte vanlig subtraksjon for å finne ut når han tiltrådte de ulike avdelingene. Grunnen til det er opplysningen hos Ovenstad (jfr. #3) om at han "Tjente så "udj nogen Tiid" som volontør ved den hollandske armè". Slik jeg leser Ovenstad var det i tiden mellom tjenesten ved det gevorbne og tiltredelsen ved Ringerikske livkompani i 1747 at han var i den hollandske arme.

 

Spørsmålet blir da om tiden utenlands er medregnet i tjenestetiden slik den fremgår av rullene, eller om denne må legges til; "udi nogen Tiid" er jo ikke et begrep som kan settes inn i et regnestykke. Eller sagt på en annen måte: Hadde han permisjon fra det gevorbne da han dro utenlands, slik at denne tjenesten medregnes i tjenestetiden der, eller var han dimittert derfra da han reiste, slik at utenlandstjenesten ikke fremkommer i rullenes oppgaver om tjenestetid.

 

6 timer siden, Jorgenlond skrev:

Næste sider: Mandskab fra bla 1. Wüger Annex ved Næs, 15. Nodrekohougs Hovedsogn. Hole Pr.g.

 

Navnet er Wiiger Annex - nåværende skrivemåte Viker. Næs er Nes i Ådalen - den nordvestre delen av dagens Ringerike kommune - og må ikke blandes sammen med Nes i Hallingdal. Her kan du finne både Nes og Viker kirker på kartet ved innsjøen Sperillen.

 

6 timer siden, Jorgenlond skrev:

Selmer underskriver rullen på Frog Gård v Norderhov.

Måske har Georg Casper også boet der? eller i nærheden.
Det bliver nok svært at kontrollere.

 

Dette har jeg ikke nok lokalkunnskap om til å svare sikkert på.

 

6 timer siden, Jorgenlond skrev:

"Ved søe Cadetterne"? hvilken mening giver det? Cadet i flåden?

 

Her er jeg ikke helt sikker på datidens begrepsbruk og hvilken betydning en skal tillegge preposisjonen "ved". På 1800-tallet var en sjøkadett i Norge en som var under utdanning som sjø-/marineoffiser i flåten. Spørsmålet blir da om han gjennomførte halvannet år av en slik utdannelse eller om han tjenestegjorde som marineinfanteri ved en avdeling sjøkadetter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak, igen, Dag,

 

Mon ikke "sjøkadetterne" har været en slags underofficer-uddannelse.

 

Tiden udenlands må næste være indregnet i geworbene-tiden.

Jeg spekulerer på, hvad forskellen er på de geworbene soldater og de andre.

Er de geworbene frivillige og de andre udskrevne, når de starter?

 

Hvad er øvre Halland?

Det Akershusiske Næs kompagni. Hvilket Næs er det? Hovedby, fylke?

Jeg har det svært med fylker og landskaber, Det er lettere at finde byer. Sidst jeg var nord for Oslo, var i 1960'erne, så det er lidt svært at forholde sig til.

Jeg fik engang et simpelt fylke-kort af en her i Forum, men det kan jeg ikke finde. Er der nogen, der har sådant et?

 

Hilsen Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gevorbne var vervede soldater mens de andre var utskrevne mannskaper. At han først tjenestegjorde blant de gevorbne, betyr altså at han hadde vervet seg. Det er mulig at du kan finne ut omtrent når det skjedde gjennom denne kommunikantprotokollen for Kongsberg, men det vil være ganske mye å bla gjennom før du evt. finner det du er ute etter: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/68695 

 

7 timer siden, Jorgenlond skrev:

Hvad er øvre Halland?

Det Akershusiske Næs kompagni. Hvilket Næs er det? Hovedby, fylke?

 

Øvre Halland er trolig Øvre Hadeland, helt sør i Oppland fylke: https://no.wikipedia.org/wiki/Hadeland 

Dette må være Nes i Akershus, en kommune noen mil nordøst for Oslo: https://no.wikipedia.org/wiki/Nes_(Akershus) 

 

Mitt beste råd for å orientere seg i Norges geografi, er at du bruker norsk wikipedia.

I tillegg kan denne søkbare karttjenesten være til hjelp: https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=3&lat=7199278.64&lon=661209.26 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.