Gå til innhold
Arkivverket

Solumslekt er lagt ned - utrolig leit.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Dette er teksten man får. Noe som er utrolig leit. Her var det så mye og finne. Kilometervis med flotte opplysninger.

 

Solumslekt: Databasen er tatt ned

Slektsdatabasen er tatt ned av private årsaker. Det er uvisst om den vil bli åpnet igjen.

The database has been taken down for private reasons. It is uncertain if it will be reopened.

Leif Biberg Kristensen, 4 mars 2019

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsida av Solumslekt står en noe mer utførlig forklaring:

 

Etter lengre tids overveielse har jeg besluttet å legge ned Solumslekt. Gjeldende kontrakt vil ikke bli fornyet når den utløper om få uker. Slektsdatabasen er tatt ned, og mine kildeavskrifter er fjernet. Disse vil bli overlevert Digitalarkivet forutsatt garanti om at de ikke blir publisert før etter min død.

 

Jeg er 66 år gammel og hadde vel ikke kunnet vedlikeholde Solumslekt i så mange år til uansett, så det at jeg velger å framskynde prosessen endrer ikke stort. Det at jeg legger ned Solumslekt nå og ikke om f. eks. fem år skyldes inntrufne omstendigheter som jeg ikke ønsker å diskutere offentlig.

 

Slektsdatabasen ble bygd helt etter mitt eget hode. Fordelen var at jeg kunne presentere dataene nøyaktig slik jeg ville. Ulempen er selvsagt at ingen andre kan benytte eller betjene denne programvaren uten å bruke lang tid på å sette seg inn i den. I løpet av de årene jeg har holdt på med utvikling og vedlikehold av dette systemet har jeg fått ytterst få henvendelser fra personer som har vært interessert i den tekniske løsningen, og ingen av dem har hatt tilstrekkelig kompetanse, kapasitet eller interesse til å være med på en viderutvikling.

 

Dette er jeg selvfølgelig før eller senere nødt til å ta konsekvensen av. Jeg velger nå å legge mine data over på WikiTree, hvor de har en større sjanse til å leve videre enn på Solumslekt. Dette er en prosess som vil ta tid, da det er mye manuelt arbeid. Samtidig foretar jeg en nødvendig kvalitetssikring, idet jeg får gjennomgått gamle registreringer med et noe mer øvet blikk. Mitt nye "hjem" på nettet:

 

https://www.wikitree.com/wiki/Kristensen-547

 

Kirkerud i Bærum 15. mars 2019,
Leif Biberg Kristensen.

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif Biberg Kristensen skrev:

Slektsdatabasen er tatt ned, og mine kildeavskrifter er fjernet. Disse vil bli overlevert Digitalarkivet forutsatt garanti om at de ikke blir publisert før etter min død.

 

Eg vil tru at dette vil vere ein nyttig ressurs for folk som har slekt i området. Kvifor ynskjer du ikkje at avskriftene skal kunne brukast medan du er i live?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Torbjørn Igelkjøn said:

 

Eg vil tru at dette vil vere ein nyttig ressurs for folk som har slekt i området. Kvifor ynskjer du ikkje at avskriftene skal kunne brukast medan du er i live?

 

Det ønsker jeg ikke å kommentere, ut over at det har sammenheng med den direkte foranledningen til at jeg har valgt å legge ned Solumslekt nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekniske ting kan jeg desverre ikke. 🙂 Men jeg må bare få si at jeg har hatt stor glede av denne databasen i de åra jeg har visst om den. All ære til den som har laga den. Et flott bidrag til lokal- og slektshistorie i den delen av landet. Så får vi håpe den finner nye måter og komme "ut til folket" på.

 

Tusen takk for alt arbeidet du har lagt ned Leif Biberg Kristensen. Og det sier jeg garantert på vegne av flere enn meg. Så får vi myse på den nye adressen. 🙂 

 

https://www.wikitree.com/wiki/Kristensen-547

 

 

Mvh. Torbjørn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.