Gå til innhold
Arkivverket

Dansk sjöman, död i Trondheim


Helga Ravn
 Del

Recommended Posts

 

 

 

 

 

 

 

 Jeg er svensk, men har danske forfedre, og nå prøver jeg å finne en onkel som døde i Norge. Min fars onkel døde i Trondheim i 1926. Der er en rapport om det til den danske ambassaden, men der er ikke noen information om begravelsested eller hvorfor han døde. Jeg har gått gjennom mange kirkebøker i og rundt Trondheim, men har ikke funnet ham. Har noen tips om hvordan jeg kan gå videre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

du kan søka i

Feil, skal vera https://www.digitalarkivet.no/source/100059

 

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1920&to=1930&archive_key=&sc[]=sk&m[]=1601

 

du kan søka i aviser, Nasjonalbiblioteket (nb.no):

avgrens søket til året 1926, avgrens til aviser frå Trøndelag, skriv namnet til grandonkelen din i sitatteikn i søkefeltet

https://www.nb.no/search?q="fornamn etternamn"&mediatype=aviser&fromDate=19260101&toDate=19261231&counties=Trøndelag

 

du kan oppgi namnet på grandonkelen din her, det kan henda noen har fleire idear til kor ein kan søka.

 

 

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Richard,

Tack för ditt svar.

Jeg fann något om ett dampskib på siten och min grandonkel var dampskibsmatros men artikeln var från april och han döde i juli. .

Man kan kun läsa det på plats på Nasjonalbiblioteket så jag kom ikke vidare. 

 

Så jag söger videre.

 

En gang til takk.

Vennleg helsing

Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto at han døde 19. juli, meldt 22. juli og

«1926.07.24 sendt innberetning til Utenriksdepartementet.»

 

Kan arkivet etter Utenriksdepartementet (og rett avdeling) ha kopi av melding fra politiet i Trondheim? Jeg har ikke undersøkt om det er dødsfallprotokoller for denne perioden ennå.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 4

 

Ser ikke ut til at det finnes dødsfallsprotokoll tilgjengelig.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Thamshavn er i Orkdal, men ingen innføring i dødsfallprotokollen her, som jeg har funnet. Han døde jo heller ikke her, men ble sendt til sykehus i Trondheim. Som Ann-Mary fant ut, så er det ikke dødsfallprotokoller digitalt tilgjengelig for Trondheim. Jeg antar sykehuset han ble sendt til var St. Olavs hospital?

 

Sør-Trøndelag fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 2 (1912-1930), Dødsfallsprotokollside
Permanent bilde-ID: sk10711509180191
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10711509180191

 

Thamshavn: https://snl.no/Thamshavn

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ser ikke ut til at gravlagte finnes for  året 1926 i kirkebok for Domkirken..

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=16&start_year=1926&end_year=1926&text=domkirken

 

Det er antakeleg den same kyrkjeboka eg har etterlyst tidlegare, ikkje avlevert enno.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack alle. Ni er fantastiske som försöker hjälpa mig att finna svar. 

 

Jag er van att söka i danske register, men icke i de norske, så jag har lit at läre ennu.

Min grandonkels navn er Harald Ravn (1905-1926) og han finnes icke i det dödsfall protokoll som Anne-Lise sende link til. Men nu har jag en ny vej och söke på; dödsfall protokoll.

 

Richard, jag tror det kan vare min grandonkel som du sent bild från avisen om. Han var inlagd på hospital i Canada også 1925 og jag söker grunden till det der. Malaria er ju en sygdom som kommer tilbake så det sku kunne vara samma grund där. 

 

Anne-Mary, jag har sent spörsmål om gravlagte i Domkirken 1926 som icke finnes till Kirkelig fellesråd i Trondheim. Tack för tips.

 

Mvh

Helga Ravn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise, det er absolut min grandonkel. Faderns namn och hjemmeadress er riktig så der er ingen tvivel.

Fantastisk att du fant han og ett stort tack!

Jag har sökt i två månader. 

 

Har du mulighet at sende mig link till arkivet där du fant han?

 

Med vänlig hälsning 

Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise, jag har forstått att Trondheimsbasen er en databas man kan köpe på nettet den aktuelle heter nu Trondheimsbasen 2018. 

Så den har jag behov av. Men uten din information hade jag icke vist att den fanns så tack igen.

 

Mvh

Helga

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare moro å hjelpe. Jeg vet at det er Trondheimsbasen 2018 som er den nyeste nå, og kanskje jeg kjøper den senere. Trondheimsbasen 2014

kjøpte jeg på cd  for innstallering rett før det kom ny database for 2017.  Syns det er bedre med cd, for hvis noe skjer med pc-en så har jeg iallefall

cd-en. Denne databasen har de oppdatert jevnlig, så det kan jo hende det kommer en for 2019 også. Det legges vel inn fra flere steder, og med 

flere navn etterhvert. Deler av Helgeland skal også være med i den for 2018 tror jeg 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, jag fann länken på sidan og ser att man skall vare medlem för att kunna bestille så det får jag göra först.

Slekt og data ser ut att ha mycket information och jag finner kanske fler anfäder i Norge framledes som jag behöva söka efter. 

 

Mvh

Helga Ravn

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.