Gå til innhold
Arkivverket

Johan Wedum Øyer Landkommisjon 1661


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk nettopp tilgang til Landkommisjonen 1661 bindet som omfatter Gudbrandsdalen.  Jeg prøver å finne ut forholdet mellom gårdene med navnet Wedum.  Det er tre avsnitt som gjelder.

 

Her ser jeg "Wedum Johan skyldar..." 

1. spørsmål -- Hva står til venstre under Wedum?

1699949105_JohanWedum.png.ae9397f3ac1083c614ac522a5f3d8cd0.png

Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/38672/64

 

Størrelsen på de jeg laster opp er begrenset, så jeg må fortsette på en annen tråd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan fortsette her.

 

Det neste avsnittet gjelder Tosten og Gulbrand Wedum

2. spørsmål -- Hva står under Wedum her?  Det ser ut som at det er noe om at gården hører til Mariakirken prostigods, men jeg lurer på hva annet står der som går glipp av.

2077298635_TostenWedum.thumb.png.339247ecd41a62401176c45b4917c456.png

Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/38672/64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peder Stenslie skrev:

Jeg fikk nettopp tilgang til Landkommisjonen 1661 bindet som omfatter Gudbrandsdalen.  Jeg prøver å finne ut forholdet mellom gårdene med navnet Wedum.  Det er tre avsnitt som gjelder.

 

Her ser jeg "Wedum Johan skyldar..." 

1. spørsmål -- Hva står til venstre under Wedum?

1699949105_JohanWedum.png.ae9397f3ac1083c614ac522a5f3d8cd0.png

Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/38672/64

 

Størrelsen på de jeg laster opp er begrenset, så jeg må fortsette på en annen tråd.

 

 

Leser "Johan Wedum ligger med ald herlighed - 2 huder Toie(?) Tagsta(?) J Ringsagger sogn bygger - 1 hud"

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peder Stenslie skrev:

Kanskje jeg kan fortsette her.

 

Det neste avsnittet gjelder Tosten og Gulbrand Wedum

2. spørsmål -- Hva står under Wedum her?  Det ser ut som at det er noe om at gården hører til Mariakirken prostigods, men jeg lurer på hva annet står der som går glipp av.

2077298635_TostenWedum.thumb.png.339247ecd41a62401176c45b4917c456.png

Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/38672/64

Leser " Anders Peders: foget ofv: (ofver) Marie Kirchis Proustie Raader bøxelen"

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunnar Øra skrev:

Leser "Johan Wedum ligger med ald herlighed - 2 huder Toie(?) Tagsta(?) J Ringsagger sogn bygger - 1 hud"

Mvh Gunnar

"Johan Wedum bøgger med ald herlighed - ...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Johan Wedum bøgger med ald herlighed - ...."

Enig med Ivar på denne, gir også mer mening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Gunnar og Ivar.

 

"Johan Wedum bøgger med ald herlighed - ...."

Betyr "bøgger" bøkker, en mann som lager tønner? 

 

"Anders Peders: foget ofv: (ofver) Marie Kirchis Proustie Raader bøxelen"

Jeg gjetter dette betyr at denne gården hørte til Mariekirkens prostigods og at fogden Anders Pedersen tok imot betalingen for bøkselen.

Endret av Peder Stenslie
Jeg stavet feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Peder Stenslie skrev:

"Johan Wedum bøgger med ald herlighed - ...."

Betyr "bøgger" bøkker, en mann som lager tønner?

 

Nei.  Han "bygger" eller bygslar.

Her tyder det at han har retten til å bygsle bort eigedomen, og at han dermed får bygselavgiftene (førstebygsel, tredjeårstake) (som kom i tillegg til den årlege landskylda, som landeigaren fekk).  Det er ikkje klart får innførsla her, men det er rimelegvis underforstått, at Johan var jordeigar og hadde bygselrett på 2 huder og prosti-godset (ved futen) på 1 hud.

Her er det (sannsynlegvis) to eigarar som begge har bygselrett for sin del.

 

Akkurat i dette tilfellet er Johan også brukar av garden. Han er altså sjølveigar for 2 huder og leiger 1 hud frå prosti-godset.

 

Eigarskap til jorda og eigarskap til bygselrett kunne vere skilde frå kvarandre.

Om vi blar nokre sider fram, https://www.digitalarkivet.no/ma10041012020061

ser vi eit tilfelle (Hunder) der "Bispen i Christiania Eier 3 Huder och bygger alt" (4 huder 3 skinn),

medan fleire andre eigarar eig mindre partar utan bygsel.  Her vil biskopen få bygselavgiftene av alt, i tillegg til landskylda av 3 huder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

 

Nei.  Han "bygger" eller bygslar.

Her tyder det at han har retten til å bygsle bort eigedomen, og at han dermed får bygselavgiftene (førstebygsel, tredjeårstake) (som kom i tillegg til den årlege landskylda, som landeigaren fekk).  Det er ikkje klart får innførsla her, men det er rimelegvis underforstått, at Johan var jordeigar og hadde bygselrett på 2 huder og prosti-godset (ved futen) på 1 hud.

Her er det (sannsynlegvis) to eigarar som begge har bygselrett for sin del.

 

Akkurat i dette tilfellet er Johan også brukar av garden. Han er altså sjølveigar for 2 huder og leiger 1 hud frå prosti-godset.

 

Eigarskap til jorda og eigarskap til bygselrett kunne vere skilde frå kvarandre.

Om vi blar nokre sider fram, https://www.digitalarkivet.no/ma10041012020061

ser vi eit tilfelle (Hunder) der "Bispen i Christiania Eier 3 Huder och bygger alt" (4 huder 3 skinn),

medan fleire andre eigarar eig mindre partar utan bygsel.  Her vil biskopen få bygselavgiftene av alt, i tillegg til landskylda av 3 huder.

 

 

Mange takk, Ivar.  Du er alltid så hjelpsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.