Gå til innhold
Arkivverket

Recommended Posts

Er der noen, som er etterkommere av (MacNedar) Henrik Nitter 1530-1584, som har lat seg DNA teste?
I følge min amarørmessige slekts gransikng og tilhørende dna test, er jeg 11% skotsk. Nitter en er av de som er nevnt skotsk. Robert Moddy,  ihht skriften, opphavlig fra Orkenøyene. 

Det har dukket opp flere personer som har aner mot Skotland, og sammen faller med segmenter i min dna profil.
Legg til andre filer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du oppgi fullt navn i signaturen på dine innlegg. Det er bare synlig for innloggede, slik at din identitet forblir skjult for den øvrige allmennhet.

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bergtor skrev:

Er der noen, som er etterkommere av (MacNedar) Henrik Nitter 1530-1584, som har lat seg DNA teste?
I følge min amarørmessige slekts gransikng og tilhørende dna test, er jeg 11% skotsk. Nitter en er av de som er nevnt skotsk. Robert Moddy,  ihht skriften, opphavlig fra Orkenøyene. 

Det har dukket opp flere personer som har aner mot Skotland, og sammen faller med segmenter i min dna profil.
Legg til andre filer

 

Lenken du har lagt ved fører til:

"Opprett nytt emne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Alternativt kan du oppgi fullt navn i signaturen på dine innlegg. Det er bare synlig for innloggede, slik at din identitet forblir skjult for den øvrige allmennhet.

 

Kan du vise til kilde for dette ‘rådet’? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vore diskutert tidlegare i forumet, og er ei løysing som eg trur er "akseptert". Men forumreglane er klare på at ein skal bruke fullt namn som visningsnamn.

 

Forresten så er ikkje signaturen synleg i mobilversjonen av forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikkje det er snakk om y-dna evt. mt-dna (dvs. rein manns- eller kvinnelinje) vil ein enkelt ane frå 1500-talet utgjere ein forsvinnande liten del av arvematerialet til ein person i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

 

Kan du vise til kilde for dette ‘rådet’? 

 

Se #18 her:

 

og #20 her:

 

 

Jeg foreslår at dette skrives inn i det formelle regelverket, slik at vi unngår forskjellsbehandling av nye brukere.

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ivar Kristensen skrev:

 

Se #18 her:

 

og #20 her:

 

 

Jeg foreslår at dette skrives inn i det formelle regelverket, slik at vi unngår forskjellsbehandling av nye brukere.

 

Det bør du i så fall ta opp med moderator.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du viser til i innlegg 9 ble formulert slik i et forsøk på ‘brobygging’ mellom sinte forumdeltakere som mislikte å bli synlige på internett ved overgangen fra det gamle «Brukarforumet» i februar 2011 til dette og de som synes forumet ble mindre seriøst om deltakerne kunne skjule sin identitet. (Let fram diskusjonstråd som starter med « Forslumming»

 

Denne (forskjells)behandlingen du vil forhindre, gjøres av oss vanlige forumbrukere og det er altså andre forumbrukere du anklager med innleggene dine du har skrevet før og saboteringen av forumreglene du driver med nå. Det er akkurat det jeg ikke forstår. Det er jo et strukturelt problem ved forumprogrammet at man ved registrering blir bedt om å lage visningsnavn, når forumreglene er at man skal presentere seg med.eget navn. De av oss som ber nye brukere om å endre visningsnavn og viser hvordan, gjør dette for forumkulturens skyld, samt med respekt for de begrensede ressurser Arkivverket har til rådighet for moderering av kommunikasjonen i disse forumene.

 

Betegnende nok (for anonyme deltakere) har ikke trådstarter respondert på svaret jeg ga ham. 

 

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk og navn er meget interesant. Så interesant at, jeg er 1 av 7 Bergtor i Norge. Blir jeg stadig påmindt om at jeg må bruke fult navn i forumet. Me fut navn er jeg 1 - en av vel 5 milioner i Norg. Eksempelvis har Anne-Lise Hansen er det 49. Skal jeg, eller denne Anne-Lise Hansen bruke fødselsdato i tilleg til navnet, for å fortelle hvem som er hvem.
 

I Utgangspunktet var spørsmålet om det er noen som har felles DNA med MacNedar.

 

Hilsen en som bruker statestikk riktig og tolker den for hva den forteller og ikke forteller. 

 

Bergtor Roald Opsett (den eneste)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får svar på spørsmålet ditt i brukerforumet isteden. 🙂

 

Svaret i innlegg #2 var ment som hjelp, så jeg velger en velvillig tolkning av din tilbakemelding.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Denne (forskjells)behandlingen du vil forhindre, gjøres av oss vanlige forumbrukere og det er altså andre forumbrukere du anklager med innleggene dine du har skrevet før og saboteringen av forumreglene du driver med nå.

 

Han anklaga vel ikkje nokon. Rett adresse for ynske om evt. endringar i forumreglane er Arkivverket. Evt. bør debatten gå føre seg som eige tema. Trådstartar er gjort merksam på kravet, og så blir det opp til han å etterleve reglane (og evt. Arkivverket om han vel å ikkje gjere det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får be moderator om å fjerne ‘kompromisset’ i Tipstråden, siden flertallet av de som ‘lager’ visningsnavn ikke lenger gjør det for absolutt å være anonyme, men fordi de er villedet av registreringsbildet.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tilfeldigvis hadde et navn son Jan Johansen, hadde du reagert på det om jeg brukte fult navn? Det er i hht SSB "bare" 682 personer som heter det. 
Og da jeg logget meg inn 1. gang, skrev jeg navnet mitt slik det står. det kom INGEN reaksjon på det fra Arkivverket. Da mener jeg at det er godkjent. 

Endret av Bergtor
tillegs kommentar, siste setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bergtor skrev:

Om jeg tilfeldigvis hadde et navn son Jan Johansen, hadde du reagert på det om jeg brukte fult navn? Det er i hht SSB "bare" 682 personer som heter det. 
Og da jeg logget meg inn 1. gang, skrev jeg navnet mitt slik det står. det kom INGEN reaksjon på det fra Arkivverket. Da mener jeg at det er godkjent. 

Hei

I følge regleverket til Arkivverket ved bruk av debattforum skal man identifisere seg med fult visningsnavn. Dette kan du lett gjøre i din brukerprofil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 17.3.2019 den 13.48, Bergtor skrev:

Er der noen, som er etterkommere av (MacNedar) Henrik Nitter 1530-1584, som har lat seg DNA teste?
I følge min amarørmessige slekts gransikng og tilhørende dna test, er jeg 11% skotsk. Nitter en er av de som er nevnt skotsk. Robert Moddy,  ihht skriften, opphavlig fra Orkenøyene. 

Det har dukket opp flere personer som har aner mot Skotland, og sammen faller med segmenter i min dna profil.
Legg til andre filer

Hei

 

Jeg har tatt DNA-analyse, og fikk 14,9% skotsk

 

Hilsen Eyolf Nitter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eyolf Nitter skrev:

Hei

 

Jeg har tatt DNA-analyse, og fikk 14,9% skotsk

 

Hilsen Eyolf Nitter

 

@Eyolf Nitter

 

Bortsett fra meg, ‘følger’ ingen andre dette temaet. (Heller ikke du.) Da får en ikke beskjed om nye svar i temaet. Send privat melding til trådstarter, for det kan hende den funksjonen fremdeles virker...

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.