Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1891


ivarmodo
 Del

Recommended Posts

Jeg er vel ganske treg, men oppdaget i dag at folketellingen 1891 er transkribert. Leser at det ikke er nordmenn som har utført jobben. Derfor skjønner jeg hvorfor det er rare navn som dukker opp da jeg skal søke etter min morfar i Edøy. Finner ikke ham, noe som er merkelig men jeg er usikker på om det er min egen feil. Men ser at navnene på øyer og gårder og steder i Smøla (Edøy) er ganske ugjenkjennelige.  Det går ikke an at dette ikke blir rettet opp, for det er jo helt sykt! 

Men at min morfar Isak Thoresen f. 1865 i Edøy bosatt på bruket Fruhamn ikke kommer opp det er rart. Finner ikke ham i de skannede sidene for 1891 heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står "ufullstending" for 1891-tellingen, så gjelder det hele tellingen. Det er ennå noen kommuner som ikke er søkbare. Det gjelder ikke de kommunene som er transkribert. De er "fullstending" med sine feil og mangler. Vi åpner for at de som ønsker det kan rett feil og mangler i disse tellingene, spesielt er det jo ønskelig for de som inneholder mye feil. Les mer om det her, se spesielt avsnittet "Ønsker du å rette opp avskriften for et helt herred eller lage en helt ny?": 

 

https://www.digitalarkivet.no/content/462/om-1891-tellingen-fra-ancestry-myheritage-og-familysearch

 

Hvis du ønsker å rette opp en telling eller eventuelt lage en helt ny avskrift, ta konkakt med oss på epost digitalarkivet@arkivverket.no

 

Ta kontakt FØR du begynner. Vi vil gjerne at du bruker en mal fra oss for å få med ID-til personer og bostedene slik at disse blir bevart i en ny versjon, det sikret at permanente lenker faktisk er permanente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette var klargjørende, selv om det da virker som at dette stedet er "spikret" med de feilene som er. Men jeg er ennå litt usikker på om jeg har lett godt nok på "Edø" tellingkrets 1 i den skannede versjonen. At Isak Thoresen, f 1865 ikke kommer opp på søk, kunne han vel ha vært å finne i det skannede. I registret ser jeg både "Buvold" og "Fruhavn" er der men finner ikke plassene med personer. På plasser før, mellom og etter de nevnte er det registrert folk som jeg kjenner til.

Jeg kunne nok ha rettet opp navn på steder som er tydet feil, men føler meg egentlig ikke komfortabel med det, og enda verre legge inn personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld 1891-teljinga er det etter mi meining bra med ei teljing transkribert av utlendingar dersom alternativet er "ingenting".

 

Dersom eg finn feil pleier eg å leggje inn korrektur. Dersom det finst hushald som manglar i den transkriberte versjonen er det mogeleg å leggje inn korrektur før eller etter det som manglar. Og om nokon har lyst er det fritt fram for å registrere deler av teljinga på nytt.

 

Til slutt litt pirk til trådstartar om forumreglane, som føreset fullt namn som visningsnamn. Dette endrar du slik:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har fått med meg at fullt navn er påkrevd. Ellers så er jeg enig i at en transkribert telling med feil er litt bedre enn ingenting. Når det gjelder den skanna versjonen som da i mitt tilfelle mangler ett eller flere hushald, så er det vel ingenting å gjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det min tur til å beklage, sidan eg ikkje la merke til at du skriv at det er manglar i den skanna versjonen. Det kan jo hende at hushalda er blitt gløymde ved den opprinnelege folketeljinga, men også at det er manglar ved skanninga. Du bør kanskje stille spørsmålet på nytt i forumet for skanna materiale, slik at ekspertane (Kristian Hunskaar) fangar opp spørsmålet.

 

Forresten, så meiner eg at det var ei av teljingane (kanskje 1891) der kvar 20. side vart plukka ut til statistiske føremål, og så blei ikkje sidene lagt tilbake der dei skal vere men i staden plassert bakerst etter alle dei andre hushalda.

 

Redigert: Nei det var FT1900, og listene vart plassert framfor krins 1.

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det mangler noe i skanningene.

 

Jeg ser at Isak Toresens eldste barn var født i 1894, jf. folketellinga 1900 og folketellinga 1910. Pr. 1891 var han kanskje ennå ugift, og kanskje bodde han ikke i Edøy herred?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg kan ikke se at det mangler noe i skanningene.

 

Jeg ser at Isak Toresens eldste barn var født i 1894, jf. folketellinga 1900 og folketellinga 1910. Pr. 1891 var han kanskje ennå ugift, og kanskje bodde han ikke i Edøy herred?

Så bra! Takk for hjelp!

Jeg har nok ikke satt meg godt nok inn i denne FT.  Beklager bryet som jeg har forårsaket. Og jeg har hatt antakelser om at min morfar har oppholdt seg på Fruhamn inntil han giftet seg i 1894. Og da bosatte seg på Buvolden etterhver. Det var han altså ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I notatet https://www.digitalarkivet.no/content/462/om-1891-tellingen-fra-ancestry-myheritage-og-familysearch nevnes det at 40 herred er reservert. Betyr det at transkribering av disse herredene pågår for tiden? Når kan man forvente at 1891 tellingen er komplett på Digitalarkivet? Det virker litt rart at MyHeritage og Ancestry ser ut til å ha en komplett utgave av 1891 tellingen når dataene kommer fra Digitalarkivet.

 

Vennlig hilsen

Vidar Øverlie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vidar Øverlie skrev:

I notatet https://www.digitalarkivet.no/content/462/om-1891-tellingen-fra-ancestry-myheritage-og-familysearch nevnes det at 40 herred er reservert. Betyr det at transkribering av disse herredene pågår for tiden? Når kan man forvente at 1891 tellingen er komplett på Digitalarkivet? Det virker litt rart at MyHeritage og Ancestry ser ut til å ha en komplett utgave av 1891 tellingen når dataene kommer fra Digitalarkivet.

 

MyHeritage og Ancestry har transkribert hele FT1891 for egen regning (med unntak for transkripsjoner som Arkivverket hadde rettigheter til å dele) og har derfor lagt ut hele tellinga. Arkivverket har fått alle disse transkripsjonene, men for 40 herreders vedkommende vet vi at frivillige her hjemme arbeider med transkribering eller planlegger å starte transkribering. Fordi Arkivverket antar at disse transkripsjonene vil holde høyere kvalitet enn transkripsjonene vi har mottatt gjennom samarbeidet med AMF, har vi valgt å vente med disse 40 herredene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.