Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Maren Hass Danielsdatter


Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å oversette / tyde  skifte/arv etter Maren Has Danielsdatter på Storviken i Vefsn i 1812

Helgeland Skifteprotokoll nr 28 (1809-1812) år 1812 side 325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste:

Efter Gaarmands Kone Maria Has Danielsdatter Storvigen i Wefsens Præstegjeld
År 1811 den 24(?) October (Skiftet fortsetter 1812 Fredag 22. Mai)
Støvvigen i Wefsens Tinglag
Mand Arent Matias Andersen
sammen avlede Børn 2de Sønner og 1. Datter
a Sønnen Anders Arentsen 8 Aar
b. Sønnen Peder Andreas Arentsen 2 Aar
c. Datteren Marit Has Arentsdatter

 

Totalt, på pluss-siden 1077-3-8
Sum av Gjeld og Afgang 166-3-14

Skiftets omkostinger var noe over 42 daler.

 

Overskuddet ble fordelt slik:
Enkemanden Arent Matiasen Andresen halvparten av overskuddet,
barna delte den andre halvparten som 2 brorparter og en søsterpart. 

Det var mange godbiter i boet, men det er alt for langt å tyde i sin helhet (og jeg ville heller ikke klare det). Noen smakebiter - helt sikkert ikke representative, for det er mye lettere å kjenne igjen ting som interesserer en, og som man har vært borti før, enn ukjente ting:

Det er en del sølv i boet, også noe merket.
A. M. A
E. C. S(?) og K. A. D.
J.(?) J.(?) D. P. 1717
annet gods merket M. H.

Av stasutstyr er det også nevnt en Malet Ølbolle
1 malet og 1 umalet Brændevinsglas (tror i alle fall det står Brændevinsglas)

 

Det var også bra med klær i skiftet, herunder hele 5 silketørklæder (og 2 i bomull). Det ser ut til at det er Sølvhager på noen av klesplaggene. Det  var ikke bare silketørklene som var kostbar import etter beskrivelsen å dømme. Her var det mye Callemank og damask.

"Kallemankstoff som er en tofarga ulldamask med innsmett (brosjert) blomstermønster, ble håndvevet i Frankrike og England."
(fra http://www.reiseporten.no/numedal/default.aspx?ArticleID=52668&MenuID=8460 )
men jeg tror ikke at kallemank alltid var tofargetmed innsmett, jeg har sett det brukt om et spesielt glanset ullstoff også.
Fortsatt dyrt, fortsatt import, og så vidt jeg husker med en produksjonsmetode som er gått i glemmeboken.
 

Husdyr - Koe(?  må vel nesten være det.)
Salla
Barona
Spandyr
Guldspand
Flekeroes
Hetta
Blomstra
Snekolla

Quiga gam 3 Aar kl. Guldsnor
Ditto kl. Klimpa
Quiga gam 2 Aar Seland (hun ble kalt Selland lenger ute)

 

Av de som hadde utestående midler:

Peder Andersen Hellefjeld sikret seg blant annet et Krus med Tinlaag
og en Bliklygt.

Jens Johan Jensen blant annet en Kobberkjedel

Lie tok blant annet med seg den 2-årige kvigen Selland (Kanskje den egentlig het Skjælland . Dannemark var et av de mer populære  navnene på kuer den gangen.)

mens Lars Jonsen Dolstad skulle ha
1 Tønde Byg m.m.

 

Sønnen Anders fikk blant annet
en dyb Tallerken med blaa kant(? hank høres usannsynlig ut, så jeg tipper det er kant)
en ny Skindfeld
en Kaffekande

 

Sønnen Peder Andreas arvet blant annet
1 sølvs Skee ... 2 Lod
en liten Æske af Glas indsat i Blye
1 nyt ubarket Sildgarn Nom. 8


Datteren arvet blant annet en liten gullring merket M. H. ,og det meste av morens klær

Den avdøde eide flere små dekorerte skrin, og med den klesmengden og stoffene det er snakk om får jeg inntrykk av en dame som satte pris på farger og pene ting, men jeg er overrasket over å ikke  finne noe særlige møbler i et så rikt bo. Det får meg til å lure på om de kan ha bodd hos foreldre eller svigerforeldre eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne Anders Arntsen som kjøper på Sørvågen / Bisselvågen i Moskenes og skulle ha fått med seg pengerfra dette arveoppgjøret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.