Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Lemmich (Matz Larsen Lemmich f. omkr.1655)


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts


Matz Larsen Lemmich, fødsel/død ukjent. (Sønn av kjøpmann, trelasthandler i Fredrikstad, Lars Henningsen Lemmich (ca.1630-1693).
Gift med Anne -------, død Strømsø 1738. Kirkebok for Strømsø oppgir at Anne var 83 år ved sin bortgang. Familienavnet hennes er ukjent.

I en liten, tynn bok skrevet Ragnar Iuell om "Slægten Lemmich" (1946) står det at Matz Lemmich skal ha bodd på gården Ukustad i Nannestad (der svigersønnen satt som gårdbruker).

 

Datter av Matz og Anne var:

Karen Matzdatter Lemmich. I nevnte slektsbok står ingen opplysninger om hennes fødsel/død. Men på Geni finner jeg at hun skal være født i 1679 og død i Skedsmo i 1765 . Ved søk i kirkebok for Skedsmo finner jeg imidlertid ikke Karen som død der.
Karen ble gift i Ullensaker 12 april 1712 med Erik Olsen Dorph (ca.1685+1755), gårdbruker på Ukustad vestre (Nestun) i Nannestad, hvor jeg heller ikke finner Karen som død.

 

Er det  noen som sitter med kunnskap om disse personene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Olsen Dorph begraves 17 sept. 1755. 67 år gammel

Vestre side.nr.4

Akershus fylke, Nannestad, Holter, Bjørke i Nannestad, Ministerialbok nr. I 7 (1754-1791), Døde og begravede 1756, Side 318-319
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061106010106
 

Kirkebok med gravlagte i Skedsmo 1765 er dessverre gått med i en brann

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Leif for at du involverer deg i denne saken. Men jeg forstår ikke  helt det du skriver helt på slutten om at Skedsmo kirkebøker ikke har med gravlagte for 1765. Så vidt jeg kan se er alle måneder i det året representert med navn på døde personer. For øvrig er det ikke sikkert at Karen Matzdatter døde hverken  i Skedsmo eller i 1765 - det kan være en feil, likt med mye annet som er riv ruskende galt med det man finner på Geni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg blingset på årstallet.😎

 

Kan det være en datter som begraves her 12 nov. 1763 (nr. 84) ?

SAO, Skedsmo prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1737-1767
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101050102

 

Nok en Dorph begraves i Skedsmo i 1765  (nr.90 på høyre side)

SAO, Skedsmo prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1737-1767
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101050104

 

Kanskje Karen bodde i Skedsmo hos noen slektninger?
 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Christian  - dette er nok damen jeg leter etter. Når jeg forstørrer teksten i kirkeboken ser jeg at noen i ettertid  har tilføyd "Dorph" over det uforståelige som presten har knotet ned. Jeg mener også å kunne tyde det siste ordet på linjen til å være "Rudsberg". Sønnen fogd Christian Dorph bodde frem til 1764 på gården Rudsberg, men det er vel og merke i Rælingen. Kanskje gamlemor ble boende på Rudsberg etter at sønnen flyttet ut? Men hvorfor hun ble gravlagt i Skedsmo er en gåte, siden mannen er gravlagt i Nannestad.

Alder på damen oppgis til 70 år , dvs. født ca. 1695. Det er nok bare en omtrentlig alder siden vi vet hun giftet seg i Ullensaker 12.4.1712. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hadde mon tro Karen Madsdatter Lemmich (g.m. Erik Olufsøn Dorph) nedenstående to søsken ?

 

 - Margrete Matzdatter Lemmich (skifte 20 Mai 1733 i Larvik), g.m. 1) Hans Christophersen Gusland og 2) Anund Olsen Dahle

 - Hans Matzsen Lemmich, kaptein (bror av Margrethe)

 

Var mon tro Karen Magdalene Dorph en datter av Erik Olufsøn Dorph og Karen Madsdatter Lemmich ?

Karen M. D. var g.m. Fredrik Grüner Mandall, sogneprest i Sørum, AK, død der i 1802.

 

 

i 1737 var en E. Dorph ( = Erik Olufsøn Dorph ?) forlover (i Ullensaker eller Nannestad ?)

for Anna Christina Abelsdatter Lemmich (c1707-1756) fra Nordfjordeid og klokker i Ullensaker, Michael Andersen Chorup (død 1768).

 

Om denne forloveren var EOD så må man vel kunne anta at bruden Anna C. Abelsd. Lemmich var i slekt med Eriks hustru Karen Madsd. Lemmich.

(De to Lemmich-damenes 'farfedre' Peder Hansen Lemmichen og Laurits Henningsen Lemmich var

sønnesønn av hhv. (antakelig) Hans Lemmich i Bergen, senere Skien, og Hans Henningen Lemmich i Onsøy / damenes tipp-oldefedre).

 

Jeg ville dog ha forventet et nokså nært slektskap, som søskenbarn eller tremenninger. Noen som har tips her ?

.

 

 

 

Endret av Per Nermo
Byttet om til korrekt rekkefølge for Anna's og Karen's tipp-oldefedre (HL og HHL)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Christiana Abelsdatter Lemmich var søster av Margarethe Abelsdatter Lemmich som døde i Ullensarker. 

Søsteren Anna er nevnt i skifte 1758.

Se skiftekort.

SAO, Øvre Romerike sorenskriveri, H, 1683-1865, s. 4237
Brukslenke for sidevisning:  https://www.digitalarkivet.no/sk11216061404237  
 

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge GENI var Karen Magdalene Dorph datter av Erik  Olufsen Dorph.

 

Når det gjelder barna til den anonyme Matz Lemmich kan det være en idé å ta en titt i den lille boken jeg refererer til innledningsvis "Sægten Lemmich" fra 1946 skrevet av Ragnar Iuell. De har den på Deichmann og Statsarkivet. Jeg husker ikke hva som sto der om eventuelle søsken av hun jeg jaktet på: Karen Matzdatter Lemmich. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif B. Mathiesen skrev:

 

Anna Christiana Abelsdatter Lemmich var søster av Margarethe Abelsdatter Lemmich som døde i Ullensarker. 

Søsteren Anna er nevnt i skifte 1758.

.....

.

Ja, det var hun. Og det var ytterlige tre søstre.

Jeg har satt inn linker til mitt register for et par av Lemmich'ene i innlegg #8.

Registeret inkluderer også de 'tvilsomme' forbindelsene som jeg nevner i innlegg #8, merket med '(usikre foreldre').

 

Jeg lurer altså i tillegg på om forloverens hustru i 1737 ikke var i nærmere slekt med bruden.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.