Gå til innhold
Arkivverket

Norsk Slektshistorisk Forening - aktiviteter


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Norsk Slektshistorisk Forening (NSF) ble stiftet den 22. oktober 1926 og er Norges eldste landsdekkende forening for slektsforskere.

Foreningen utgir årlig to hefter av det vitenskapelige tidsskriftet Norsk Slektshistorisk Tidsskrift og to hefter av foreningstidsskriftet Genealogen.

Vi holder til i Industriveien 6 på Lørenskog i hyggelige lokaler hvor vi har nærmere 25.000 bøker.

NSF har åpent hver lørdag kl. 11-15, og kl. 12 er det foredrag eller annen felles aktivitet. Følg med på våre nettsider.

Vi hjelper deg gjerne med slektsforskningen og gir deg råd om hvordan du kommer deg videre.

 

I morgen 23. mars er det u.t. som har ansvaret for vår «slektsforskerlørdag», og kl. 12 skal Klaus Johan Myrvoll holde foredraget: Endogami: systematisk inngifte i bondearistokratiet i Gudbrandsdalen.

 

 

Velkommen!

 

Genealogi.no

Endret av Grete Singstad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gud hjelpe meg hvor mye feil det er i det materiellet. 

 

I arbeidslivet og relaterte statlige/kommunale  organer har man revisjon hvert 1-3 år. Antar samme regel gjelder for universiteter osv, uten at jeg husker helt intervallene. 

  

Uansett trist og ubesluttsomt når man leser gammel slektshistorie som inneholder feil på feil og dette fortsatt "selges" som fasit.

 

Som sagt - Triste greier - 

 

Kanskje slekt historiske foreninger burde ISO sertifiseres, slik at man kan skille klinten fra hveten ???

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honnør til Grete for fyldig og rik informasjon om hva NSF står for og kan tilby.

 

For de som bor et stykke unna, så er det kanskje håp om et referat i Genealogen om ikke noen skulle glimte til med et videoopptak av foredraget. Spennende saker.

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar Moe skrev:

Men gud hjelpe meg hvor mye feil det er i det materiellet. 

 

I arbeidslivet og relaterte statlige/kommunale  organer har man revisjon hvert 1-3 år. Antar samme regel gjelder for universiteter osv, uten at jeg husker helt intervallene. 

  

Uansett trist og ubesluttsomt når man leser gammel slektshistorie som inneholder feil på feil og dette fortsatt "selges" som fasit.

 

Som sagt - Triste greier - 

 

Kanskje slekt historiske foreninger burde ISO sertifiseres, slik at man kan skille klinten fra hveten ???

 

Mvh

Ivar

Ivar, hvad mener du med dette? Vil du at NSF med sine meget begrensende økonomiske muligheter skal "skille klinten fra hveten" i de 25000 bøker som står i Lørenskog?
Hvorfor angriper du ikke Nasjonalbiblioteket som har digitalisert mange av de samme bøkene og spredd disse worldwide?

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Grete Singstad skrev:

Norsk Slektshistorisk Forening (NSF) ble stiftet den 22. oktober 1926 og er Norges eldste landsdekkende forening for slektsforskere.

Foreningen utgir årlig to hefter av det vitenskapelige tidsskriftet Norsk Slektshistorisk Tidsskrift og to hefter av foreningstidsskriftet Genealogen.

Vi holder til i Industriveien 6 på Lørenskog i hyggelige lokaler hvor vi har nærmere 25.000 bøker.

NSF har åpent hver lørdag kl. 11-15, og kl. 12 er det foredrag eller annen felles aktivitet. Følg med på våre nettsider.

Vi hjelper deg gjerne med slektsforskningen og gir deg råd om hvordan du kommer deg videre.

 

I morgen 23. mars er det u.t. som har ansvaret for vår «slektsforskerlørdag», og kl. 12 skal Klaus Johan Myrvoll holde foredraget: Endogami: systematisk inngifte i bondearistokratiet i Gudbrandsdalen.

 

 

Velkommen!

 

Genealogi.no

Fortell meg Grete, hvordan sånn studielørdag kan utnyttes maximalt under de meget korte timene mellom 11-15, mens et foredraget avholdes?
Hva om jeg vil bruke bibliotheket aktivt da?  Dvs at jeg går frem og tilbake til hyllene, bruker kopieringsmaskinen og fotograferer documenter etc etc.
Da forstyrrer jeg tilhørerne, mens jeg selv bare ønsker fred og ro.
Eller foregår foredraget i et separat rom?
JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar ikke foredraget 4 timer. Starter gjerne i 12-tiden og med spørsmål og svar går det kanskje en time. Så der skal være tid nok til selvstudier. Du er som alltid hjertelig velkommen!

 

DTH, bibliotekvakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 10.28, Svein CE skrev:

Men eposter  re innmelding, svarer de ikke på med det første.

mvh

Svein Christian Engvoldsen

Hvilken epostadresse har du kontaktet? send meg gjerne epost på webredaksjon@genealogi.no eller support@genealogi.no

https://www.genealogi.no/meld-deg-inn/

 

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Hvilken epostadresse har du kontaktet? meg gjerne epost på webredaksjon@genealogi.no eller support@genealogi.no

https://www.genealogi.no/meld-deg-inn/

Hej David.

Jeg sendte To: <medlem@genealogi.no>

mvh SCE

3 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30. mars vil Anders Bjønnes fra Norsk Heraldisk Forening snakke om bruken av segl. Foredraget vil start kl. 12 så det er tid både før og etter til egen slektsforskning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lørdag 6. april møter du vertene Dag T. Hoelseth og Gyrid Jørgensen hvis du tar turen innom våre lokaler på Lørenskog mellom klokka 11 og 15. Hvis noen har lyst til å lære mer om Slektshistoriewiki og om hvordan du kan bidra, vil Dag fortelle om dette kl. 12.

Velkommen innom for en slektsprat, for å bla i bøker eller søke i databaser som Ancestry, Arkiv Digital og Myheritage.

 
 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.