Gå til innhold
Arkivverket

Census USA: Ekteparet Thomas Bech Brun/Amalie Heltberg Piro som bodde i USA 1907-12.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Thomas Bech Brun født 23.9.1873 reiste fra Oslo til New York 22.12.1904 med Boston som reisemål.( Ref: Emigranter over Kristiania 1871-1930).

Forloveden Amalie "Mally" Heltberg Piro, f. 6.6.1876 reiste over 5.10.1907 og disse ble gift i Beverly, Massachusetts 17.10.1908. Bostedsadresse for dem begge  ved ekteskapsinngåelsen var 18 Federal Street, Beverly.

Etter opplysninger fra familien reiste de tilbake til Norge i juledagene 1912.

 

Kan dette ekteparet spores opp ved folketellinger som er holdt i USA? Jeg har et bilde av dem med tekst: Genesee Valley Park, oktober 1911, så det kan tyde på at det var her de bodde året før de returnerte til Norge. Genesee Valley Park, ligger litt syd for Rochester i staten New York, ikke så langt fra Niagara Falls.

Dessuten hvor bodde Thomas Bech Brun i tidsrommet 1904-07?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 5 (kvinner)

Oppland fylke, Gran i Gran, Klokkerbok nr. 8 (1917-1935), Døde og begravede 1928, Side 167
Permanent bilde-ID: kb20051107011066
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051107011066
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051107011066.jpg
 

Dagny giftet seg i Gran i 1927 - nr. 11

Oppland fylke, Gran i Gran, Klokkerbok nr. 8 (1917-1935), Viede 1927, Side 128
Permanent bilde-ID: kb20051107011027
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051107011027
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051107011027.jpg
 

Norsk kunstnerleksikon - Dagny Arctander:

https://nkl.snl.no/Dagny_Arctander

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe - men for at det ikke skal spore helt av så er alt du her skriver velkjent for meg,  med unntak av en korrigering som anses nødvendig: Min grandonkel Thomas Bech Brun var aldri gift med Sally Jansen.

Det jeg utelukkende er på jakt etter er om det lar seg gjøre å finne adressene til Thomas Brun og hans kone de årene  de bodde i USA? (1907-12).

Spørsmål da til de alltid hjelpsomme Ann-Mary og Grethe blir som følger: Finnes nevnte personer i noen av folketellingene som er holdt i USA?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bjørn Piro skrev:

Takk Grethe - men for at det ikke skal spore helt av så er alt du her skriver velkjent for meg,  med unntak av en korrigering som anses nødvendig: Min grandonkel Thomas Bech Brun var aldri gift med Sally Jansen.

Det jeg utelukkende er på jakt etter er om det lar seg gjøre å finne adressene til Thomas Brun og hans kone de årene  de bodde i USA? (1907-12).

Spørsmål da til de alltid hjelpsomme Ann-Mary og Grethe blir som følger: Finnes nevnte personer i noen av folketellingene som er holdt i USA?

 

 

 

 

 

Har ikke funnet de i Census 1910.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Stine - dessverre var dette bomskudd. Jeg vet det var flere Thomas Brun i USA, så holdepunktet må være den Thomas Brun som står oppført med wife  Amalie Brun/Mally Brun. Barn fikk de først da de var vel hjemme igjen i Norge.

De må jo finnes i Census 1910!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges tannleger 1934: Thomas Bech Brun : sønn av stiftsprost Johan Mangelsen Brun og Marie Sofie Fredrikke Petersen, f. i Tromsø 23. sept. 1873. B(olig): Granvollen, Gran. N.T.eks 1900. Han er helt utdannet mekaniker og bøssemaker og var 2 år apotekerlærling i Kr.sand S. og Trondhjem, har oppholdt seg i Amerika og for øvrig bodd i Opdal og Skjeberg; har opphørt å praktisere. Gift i Beverky, Mass. USA 17. okt. 1908 med Mally Heltberg Piro, f. i Røros 6. juni 1876.

 

?

The U.S. City Directories, 1822-1995
Name:    Thomas Brun
Residence Year:    1905
Street address:    28 Circuit Box
Residence Place:    Boston, Massachusetts, USA
Occupation:    Dentist
Publication Title:    Boston, Massachusetts, City Directory, 1905

1905_USCD.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget ditt Egil. Her fikk jeg jo vite at Thomas bodde i Boston i 1905, men høyst overraskende var det å se at han står oppført som tannlege. Forholdet var at han reiste til USA fordi han var så svekket synsmessig at han ikke lenger kunne praktisere som tannlege.

 

Men hvor i USA var han og Mally bosatt i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjørn Piro skrev:

men høyst overraskende var det å se at han står oppført som tannlege. Forholdet var at han reiste til USA fordi han var så svekket synsmessig at han ikke lenger kunne praktisere som tannlege.

 

Han brukte tittelen tannlege da han reiste i 1904 - https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000001065175

 

mens han ved vielsen stod oppført med yrket "machinist" - kan han ha forsøkt å virke som tannlege i Boston eller brukte han det kun som tittel?

 

4 timer siden, Bjørn Piro skrev:

Men hvor i USA var han og Mally bosatt i 1910?

 

Vanskelig - har lett "høyt og lavt" - men enten er navn forvridd (skrift/transkribering) eller så har de ikke blitt telt av en eller annen grunn.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas oppga nok tannlege som yrke når han reiste ut fra Norge, men hvis du ser lenger  ned på siden så fremgår det at han var arbeidsudyktig.

 

Så merkelig at han og konen ikke finnes ved folketellingen i USA i 1910. Kanskje er det bedre å søke på ektefellen, Amalie Brun? Hun brukte Mally som kallenavn og det er vel helst blitt til "Molly" i USA. Kanskje er etternavnet skrevet Bruun? Eller at man må søke på Bech Brun? Hans fulle navn var Thomas Bech Brun.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.