Gå til innhold
Arkivverket

Sjømann Nils Tømmervik og Amanda Josefin Ekornaas


Sara Bøhler
 Del

Recommended Posts

Hei

 

jeg forsøker å finne ut hvem foreldrene til min farmor var.

 

Farmors navn var Ruth Borghild Tømmervik f. 29/8-1925 i Ålesund - D. 24.05.1996 i Oslo.

Nils Tømmervik og Amanda Ekornaas giftet seg aldri, og jeg tror min farmor ble adoptert bort i ung alder, eller ble oppdratt av besteforeldre. På et tidspunkt tror jeg hun tok navnet Lorgen. 

jeg hadde satt stor pris på all hjelp og veiledning til hvor jeg bør begynne jakten.

 

Vennlig hilsen
sara

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Sunnmørsposten 03.07.1931

Side 4

Ragnvald Amandus Lorgen og Amalie Josefine Ekornaas,begge Ålesund.

https://www.nb.no/search?q="Ragnvald amandus lorgen"&mediatype=aviser

Vet du om det var noen papirer so måtte på plass derosm Ragnvald skulle adoptere Amanda? Finner du noe på Nils Tømmervik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ser at det står ? ved fødselsåret til Nils Tømmervik.

Så sannelig. Vet du om far måtte være tilstede når dette ble registrert. tenker at det er snodig at han var der nesten år etter for å gjøre dette tiltross for at de ikke var gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sara Bøhler skrev:

Så sannelig. Vet du om far måtte være tilstede når dette ble registrert. tenker at det er snodig at han var der nesten år etter for å gjøre dette tiltross for at de ikke var gift. 

 

Det står ikke noe om at han var tilstede.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva merknaden lengst ute til høyre betyr - ser det står liknende anmerkning på de andre barnedåpene også:

 

"137/1925 slegtn: Tømmervik". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Jeg lurer på hva merknaden lengst ute til høyre betyr - ser det står liknende anmerkning på de andre barnedåpene også:

 

"137/1925 slegtn: Tømmervik". 

 

Betyr det kanskje at barnet skal ha slektsnavnet Tømmervik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Betyr det kanskje at barnet skal ha slektsnavnet Tømmervik?

 

Med takk til dette forumet fant jeg vielsesattesten, hvor det står at Ruth het Tømmervik, da hun giftet seg med min farfar, bjørn Bøhler i 49.

Var det normalt på den tiden å beholde biologisk far sitt etternavn til tross for at man aldri har hatt noe med han å gjøre?
jeg tenker at på den tiden må jo det ha vært spesielt problematisk med tanke på skam for barnet, når verken besteforeldre eller mor/far deler ditt etternavn. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sara Bøhler skrev:

 

Med takk til dette forumet fant jeg vielsesattesten, hvor det står at Ruth het Tømmervik, da hun giftet seg med min farfar, bjørn Bøhler i 49.

Var det normalt på den tiden å beholde biologisk far sitt etternavn til tross for at man aldri har hatt noe med han å gjøre?
jeg tenker at på den tiden må jo det ha vært spesielt problematisk med tanke på skam for barnet, når verken besteforeldre eller mor/far deler ditt etternavn. 

 

 

 

Tror ikke det var unormalt å bruke faren sitt etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.