Gå til innhold
Arkivverket

Ingebrigt Størksen f ca 1852-1904


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Ingebrigt Størksen født ca 1852 Færevåg på Tysnes. Jeg har tidligere fått oppgitt at han drog fra Bergen sammen med en slektning med foranavn Samson i 1879 med reisemål Southampton og videre til New Zealand. Nå viser det seg at Ingebrigt drog fra Liverpool til Sidney og ikke til New Zealand. Ingebrigt hadde ingen forbindelse med familien i Norge etter at han reiste, mens hans slektning Samson skrev ofte hjem fra New Zealand.

 

Er det mulig å finne utreisetidspunktet for Ingebrigt Størksen og navnet på den han reiste sammen med fra Bergen? Jeg tror han het Samson til fornavn. Ingebrigt bosatte seg i Australia og byttet navn til  Charles Storkson

 

Det er mulig at jeg har hatt ett eller flere innlegg i det gamle fora om Ingebrigt.

 

Det viste seg at han reiste til Sidney fra Liverpool i nov 1881, men kan han ha reist fra Bergen allerede i 1879?

967DCC79-31DC-41B5-924C-F54391A9BCF3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Terje Aarland skrev:

Er det mulig å finne utreisetidspunktet for Ingebrigt Størksen og navnet på den han reiste sammen med fra Bergen? Jeg tror han het Samson til fornavn. Ingebrigt bosatte seg i Australia og byttet navn til  Charles Storkson

Bygdeboka for Tysnes, (bd 1, side 580) oppgir at Ingebrigt reiste sammen med Samson Iversen Færevaag f. 1859

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018030648545?page=583

"Samson f. 1859 sjømann, reiste med engelske båtar og drog til New Zealand i lag med Ingebrigt i Lio (...) Busett Littletown New Zealand der han hadde forretning. Var gift."

 

Folketellingen 1891 oppgir antatt oppholdssted for Samson til New Zealand https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052966001048

 

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har antydet at Ingebrigt drog til New Zealand i 1879, fordi det går an å forstå det slik av Tysnes soga,  men sidan Ingebrigt ankommer Sidney i Australia i 1881, vil jeg tro at han ikke reiste fra Bergen i 1881 og ikke 1879 som jeg har skrevet tidligere.

566EACEE-66A9-432C-8591-FE0AA79E9C7D.jpeg

DEC0BBE0-464C-4FC3-818B-77B5C5ADC23C.jpeg

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn filene i feil rekkefølge. Den første og siste fil hører sammen, det er side 579 og 580. Jeg forstod av Tysnessoga at Ingebrigt drog i 1879, men reiste trolig ikke før i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvt å finne fødselsdatoen til Ingebrigt Størksen, men selv etter å ha søkt i kirkebøkene for Tysnes for perioden 1851-1854 så finner jeg ikke Ingebrigt. Jeg søkte på fødte og døpte i alle tre sognene på Tysnes. Fant flere Ingebrigt, men feile foreldre. Jeg har søkt i de skannede kirkebøkene og bladd igjennom flere år uten å finne han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at jeg ikke fant det? Men er det 13. eller 19. juni som var hans fødselsdag, klarer ikke helt å tyde skriften, selv om den er ganske klar de fleste steder.

Jeg fant det nå, men i det 2. innlegget kommer det ikke frem noe hos meg.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du fant dette. Jeg hadde det ikke i mine notater, så nå har jeg tatt utskrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden i kontakt med etterkommerne etter Ingebrigt/Charles Storkson i Australia og de ønsker mest mulig info om sin slekt i Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.