Gå til innhold
Arkivverket

Hans Larsen Jyde/ Signe Anundsdatter hvor kom de fra?


Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Dette paret er nevnt i et skifte av 22.jan 1776, sammen med diverse andre familiemedlemmer http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=sk07071672&gardpostnr=1067&personpostnr=7711&merk=7711#ovre

Jeg lurer på om noen vet hvor disse kommer fra og hva som er deres opphav. Jeg føler meg ganske sikker på at de er mine 4xtippoldeforeldre og det hadde vært artig å finne ut mer om dem.

Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signe Anundsdatter var første gang gift med Kristoffer Haldorsen, skifte 17. februar og 15. april 1746 på Langestrand. Dette ekteskapet var barnløst. Deretter ble hun gift 28. desember 1748 i Sandar med Hans Larsen, som noen ganger kalles Nolt (Noldt, Nold). Dette navnet hadde han etter familien til sin første kone Anne Hansdatter, som døde 28. februar 1748 i Sandefjord. De var blitt gift 10. mars 1733 i Sandar. Siden Hans Larsen siden kalles Jyde, var han vel helst fra Jylland.

 

Signe Anundsdatter døde ca. 1755 (skifte 5. november 1755) på Fritsøbakken i Larvik. Eldste datter Anne Kristine var født 17. september 1749 i Sandefjord, mens yngste datter Johanne nok var født i Larvik, da hennes dåp ikke er å finne i Sandar/Sandefjord.

 

Det skiftet du viser til, dokumenterer at Signes ukjente far Anund må ha vært gift minst to ganger. Siden de fleste barna ser ut til å ha bodd i Larvik / på Langestrand, og siden to av sønnene var smeder, gjetter jeg på at Anund selv kan ha bodd på Langestrand og ha hatt tilknytning til jernverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Signe Anundsdatter var første gang gift med Kristoffer Haldorsen, skifte 17. februar og 15. april 1746 på Langestrand. Dette ekteskapet var barnløst. Deretter ble hun gift 28. desember 1748 i Sandar med Hans Larsen, som noen ganger kalles Nolt (Noldt, Nold). Dette navnet hadde han etter familien til sin første kone Anne Hansdatter, som døde 28. februar 1748 i Sandefjord. De var blitt gift 10. mars 1733 i Sandar. Siden Hans Larsen siden kalles Jyde, var han vel helst fra Jylland.

 

Signe Anundsdatter døde ca. 1755 (skifte 5. november 1755) på Fritsøbakken i Larvik. Eldste datter Anne Kristine var født 17. september 1749 i Sandefjord, mens yngste datter Johanne nok var født i Larvik, da hennes dåp ikke er å finne i Sandar/Sandefjord.

 

Det skiftet du viser til, dokumenterer at Signes ukjente far Anund må ha vært gift minst to ganger. Siden de fleste barna ser ut til å ha bodd i Larvik / på Langestrand, og siden to av sønnene var smeder, gjetter jeg på at Anund selv kan ha bodd på Langestrand og ha hatt tilknytning til jernverket.

Tusen takk Kristian. Det kan vel bli vanskelig å finne ut av noe mer da kanskje. Finnes det noen form for arkiver over folk som kom fra Danmark?

En annen ting - da jeg så i det skiftet  at Anne Kristine Hansdatter var gift med Ole Christensen ved Plasen Jone Stranden under Søndre Ionæ i Qvelle, ble jeg enda litt mer overbevist om at min teori i spørsmålet om hvem Johanne Olsdatter var i et annet innlegg her på forumet https://forum.arkivverket.no/topic/224368-hvem-var-johanne-olsdatter-gift-med-jacob-sørensen-bakke-hedrum-vestfold/  Der går jo navnene Signe og Johanne igjen. Dessuten døper Christen Olsen Solli (som jeg også tror er sønnen til Ole chrsteinsen og Anne Kristine Hansdatter, en datter Anne Kristine 14.april 1819 https://www.digitalarkivet.no/kb20051026010034 Håper du ved leilighet kan se litt på det innlegget og ev gi meg kommentarer der elle her.

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 26.3.2019 den 22.09, Sissel Johnsen skrev:

Håper du ved leilighet kan se litt på det innlegget og ev gi meg kommentarer der elle her.

 

Det er ikke umulig at du har rett, men et slikt svar fra meg hjelper deg egentlig ikke. Hvis jeg skal kunne vurdere saken grundig, er jeg imidlertid nødt til å bruke noen timer, og det har jeg dessverre ikke tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.