Gå til innhold
Arkivverket

Tom Larsen (1960–2019)


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg beklager å måtte meddele at Tom Larsen, en av drivkreftene i Ringerike Slektshistorielag og et aktivt medlem i Digitalarkivets forum, døde 11. mars 2019. Han skrev mange slektsartikler m.m. for Hringariki og bidro med utallige kildeavfotograferinger, registre m.m. Jeg kjente ham ikke personlig, men «møtte» ham her i forumet og opplevde ham som svært sympatisk og hjelpsom.

 

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Tom_Larsen_(1960–2019)

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en veldig trist melding.  Jeg har fått utrolig mye hjelp av Tom - ikke minst med to av mine tipper som "havnet en smule på galeien", og

takket være ham, fant jeg ut hvor tøft livet kunne være for småfolk i 1830-årene.  Jeg kommer virkelig til å savne ham.   

 

Astrid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Larsen sine transkriberinger var svært viktige da Digitalarkivet fikk tilgjengeliggjort fangealbumene med bilder og karakterbøkene fra Botsfenglset. Dette setter vi stor pris på. Et arbeid som ikke bare kommer Digitalarkivets gjester til nytte, men også saksbehandlerne i Arkivverket.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig trist. Jeg kjente ikke Tom sånn personlig, men jeg kjente ham likevel, gjennom flere inspirerende samtaler på Riksarkivet. Han har liksom alltid vært der, men så, plutselig, går han bort, så altfor tidlig. Fred over Toms minne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist , borte så altfor tidlig ...fikk god hjelp av Tom i et par  konkrete  vanskelige drapssaker på 1800 tallet . Takk til deg Tom , hvil i fred . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Først nå har jeg registrert at Tom Larsen har forlatt oss. Jeg er evig takknemlig for den informasjonen han ga meg om mine forfedre på mormors side. Hennes far (min oldefar) var født i Grums  i Värmland og fra Grums hadde både Tom og jeg felles forfedre. Tom førte denne slektslinjen tilbake til tidlig 1700-tall. Igjen en stor takk til denne kreative mannen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist, har ikke sett dette før nå. Tom Larsen ringte meg i sin tid da jeg holdt på med Ole Hanibal Hof og svigersønnen Peter Dorph. Han hadde bilder av dem alle med koner.  Kopier av malerier. Som han var så snill å sende meg. Sammen med annen info som jeg verdsetter høyt. Like takknemlig nå som da. 

Et stort tap for mange når slike gode og kunnskapsrike mennesker går bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist. Jeg kom tilfeldig over denne siden nå, mens jeg lette etter slekt fra Ringerike. Og hadde tenkt å prøve å finne Tom Larsen, som ringte meg en dag for mange år siden for å spørre om mine slektninger, også fordi han lurte på om vi var i slekt. Jeg mener å huske at det stemte. Og at jeg syntes det var kjempeinteressant, og imponerende at han klarte å finne fram til oss. Det ble en veldig hyggelig samtale. Som jeg gjerne skulle ha fulgt opp med flere samtaler og utforsking av slekt, og også møter. Men sånn ble det ikke. Veldig synd. Tanker skal man omsette i handling før det er for sent. Og nå ble det akkurat for sent. Det er veldig rart å oppleve følelsen av tap over noen man vet man skulle ha blitt kjent med.

 

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.