Gå til innhold
Arkivverket

Pisani-slekten i Norge: De kom med et skip til Larvik… eller ikke?


Antoni Pisani
 Del

Recommended Posts

Registreringen er fra Kampen - https://www.historischcentrumoverijssel.nl/zoeken-in-de-collecties/archieven?mivast=141&miadt=141&miaet=54&micode=0123.7379&minr=15865429&miview=ldt

 

Disse ugifte mødrene er en utfordring i nederlandsk slektsforskning. Navn på far er nesten aldri registrert. Men vi får vel nesten gå ut fra at Matheo var faren.

 

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ivar Moe skrev:

Vedrørende  ekteskapsregistrering jeg har på Matheo og Johanne - 20. feb 1814 - så klarer jeg ikke å gjøre rede for hvor jeg har tatt den fra.

Hei igjen Ivar,

 

Jeg måtte grave dypt og jeg fant denne - jeg klarer ikke i farta helt tyde hva som stor her, men etter det jeg husker (det er mer enn tyve år siden jeg kom over denne hjemme hos en gammel slektning - som jeg ikke husker navnet på) - så skal visstnok dette være en attest utstedt i Leer - men vise til en tidligere vielse mellom Matteo og Johanne. Det ser ut som det står 20. februar - men så må jeg gi tapt:-). Noen andre som klarer å tyde? 

 

A

vielse3.jpg

Endret av Antoni Pisani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Antoni Pisani skrev:

Dette skal visstnok være en attest utstedt i Leer - men vise til en tidligere vielse mellom Matteo og Johanne. Det ser ut som det står 20. februar - men så må jeg gi tapt:-)

 

Supert Antoni 😄😄  Dette var godt nytt.

 

Jeg kan sende attesten til en venn i Nederland og be han oversette hvis du ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ivar Moe skrev:

 

Supert Antoni 😄😄  Dette var godt nytt.

 

Jeg kan sende attesten til en venn i Nederland og be han oversette hvis du ønsker

 

Du må gjerne sende den videre - men jeg fant ut av datoen - så nå har jeg denne nye oversikten for vandringen i Nederland, Tyskland og Norge i årene 1815-1821:

 

Timeline - Matteo Pisani sin vandring til Norge:

   
30. oktober 1821: Matteo Pisani og Costantino Fabbri møter på Larvik politikammer for å forevise reisepass.

12. oktober 1821: Forlater Emden med ukjent skip til Norge.

24. april 1821: Matteo Pisani med familie og Costantino Fabbri ankommer Emden.

19. april 1821: Vielsesattest Pisani/Londo utstedt i Leer.
18. april 1821: Pass Pisani/Fabbri utstedt i Leer.
9. april 1821: Dåpsattest Joseph Constantin Pisani utstedt i Leer (Ubekreftet).

8. januar 1820: Joseph Constantin Pisani født i Leer.
20. februar 1819: Matteo Pisani og Johanne Margrethe Londo gifter seg i Leer.
5. desember 1818: Matteo Pisani ankommer Leer.
23. november 1818: Constantino Fabbri ankommer Leer.

24. november 1817: Datter Maria Catharina Pisani født i Groningen.
24. mars 1816: Pietro Pisani født i Kampen.

 

Mtp Pietros "unnfangelse" så må jo Matteo har vært i Kampen (eller iallefall samme sted som Johanne) fra sommeren 1815.

 

Noen hull fremdeles - men nå begynner denne delen av Matteos "grand tour" å falle på plass - Belgia og Frankrike neste stopp:-).

 

Mvh

Antoni

 

Endret av Antoni Pisani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør nesten vondt å skrive dette - men for en del år siden, pga plassmangel, så brant Statsarkivet i Lucca alt av pass for perioden 1812-1818. Altså akkurat den perioden Matteo trolig forlot Lucca for godt. Jeg har funnet ham i litt forskjellige andre passregistre omkring i Italia og Frankrike - men det gjenstår fremdeles noen brikker før bildet blir tydelig. Venter med å dele til jeg har kommet litt mer ned i veien - bokstavelig talt:-).

 

Som jeg nevnte for deg tidligere hadde det vært topp å gjort noe ifm 200-årsmarkeringen i 2021. Skal iallefall forsøke å ha reiseruten på plass til da:-).

 

A   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med denne 200 års turen. Det er en kjempe ide. Blir gjerne med på deler av det. Lucca frister i hvertfall. Kampen/Groningen også. Skal jobbe videre med Londo grena, mener det skal være mulig å komme ett stykke lenger bak i tid.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om foreldrene til Peter Londo, far til Johanna Margareta

Huijbert Londo var først gift med Anna Margarita Arents, van IJsselmuiden.

Dette er blandt annet å finne om henne :

Source: apostille Kampen inv.nr. 204
302.       Den 4 Julij 1737, fol.99.
Op den Requeste van Hubert Londo, als getrouwt aen Anna Margareta Arents, weduwe van Jacobus Jansen Lindeboom, remonstreerende hoe derselver kinderen wegens een erenis tot Ghend vervallen is aengekomen, een summa van 60 guldens onder der kinderen oom en mede voogd Jan Lindeboom berustende nefens desselfs mede voogd Henricus ter Steege swarigheid maken om die penningen aen de Suppliant uit te tellen: versoekende die penningen te mogen emploijeeren tot twee trijpwevers getouwen, en dat gemelte voogden tot uittellinge van die mogten worden geauctoriseerd.
Was geapost:    Op het raport van de Heeren Hooftlieden van ’t Broeder Quartier so auctoriseeren Schepenen en Raden de voogden bij requeste vermeld om de gelibelleerde penningen van sestig Caroli guldens aen de Suppliant uit te tellen, nogtans onder die restrictie dat sodane getouwen, en goederen welke voor gemelte penningen sullen worden aengekogt, ten allen tijden sullen sijn en verblijven ten profijte van de voorkinderen.

 

Det betyr noe slikt: (Sikkert noen som kan gjøre en bedre oversettelse)

En forespørsel fra Hubert Londo som gift med Anna Margareta Arents enke av Jacobus Jansen Lindeboom.
Jacobus Lindebooms barn skal ha  60 guilders (farsarv antar jeg) , men det er noen problemer med pengene, og nå vil de ha 2 trijp (sort tapet) vevstol. Men pengene skal fortsatt betales. (mulig det står en tidsfrist her)
 Byrådet  var enig med dette, og barna vil være eiere og ha all fortjeneste av dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Antoni, har du noen opplysninger om Johan Pisani som ble født 22. feb 1822 i Larvik ?

 

Hei igjen,

 

Det er mulig jeg har mer enn dette - jeg husker ikke alt i hodet.

 

Johan (Giovanni) skal visstnok ha forsvunnet med skipet "Stella af Genova". Navn på kapteinen har jeg ikke, men skipet var trolig eid av rederne Mohr & Sön.

15. januar 1841 - Giovanni Pisani mønstrer på "Stella af Genova" som seiler til Lofoten.
5. juni 1841 - "Stella af Genova" ankommer Bergen.
26. juni 1841 - "Stella af Genova" seiler til Bordeaux i Frankrike.
16. november 1841 - "Stella af Genova" ankommer Bergen.
11. juni 1842 - "Stella af Genova" seiler til Frankrike.
1. september 1842 - "Stella af Genova" ankommer Bergen.
25. november 1842 - "Stella af Genova" seiler til Genova i Middelhavet. Skipet forliser trolig på denne reisen. 

Ser jeg har notert dette på nittitallet - men husker ikke hvor dette kommer fra: "Ifølge flere ubekreftede kilder skal skipet ha forlist i 1843. Sannsynligvis på reise til Genova i Middelhavet. Enkelte kilder har hevdet at skipet forliste på vei nordover for å hente klippfisk til sin videre reise sørover. Forliset skal ha skjedd i området sør for Stadt - Venøy, Barmøy, Barmen, Selje. Det skal ha vært to overlevende, den ene Giovanni (Johan) Pisani, f. 1822. Andre kilder hevder Pisani omkom ved forliset."

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Antoni Pisani skrev:

Det gjør nesten vondt å skrive dette - men for en del år siden, pga plassmangel, så brant Statsarkivet i Lucca alt av pass for perioden 1812-1818. Altså akkurat den perioden Matteo trolig forlot Lucca for godt. Jeg har funnet ham i litt forskjellige andre passregistre omkring i Italia og Frankrike - men det gjenstår fremdeles noen brikker før bildet blir tydelig. Venter med å dele til jeg har kommet litt mer ned i veien - bokstavelig talt:-).

 

Som jeg nevnte for deg tidligere hadde det vært topp å gjort noe ifm 200-årsmarkeringen i 2021. Skal iallefall forsøke å ha reiseruten på plass til da:-).

 

A   

Kan vi håpe på en ny Pisani-artikkel med oppdatert forskningsstatus i 2021?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Kan vi håpe på en ny Pisani-artikkel med oppdatert forskningsstatus i 2021?

 

Hei Dag, tenker jo at dette burde vært samlet i en artikkel eller lignende. Noe skal vi vel få til ifm 2021-markeringen. Vi har litt tid enda:-). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Antoni Pisani skrev:

Johan (Giovanni) skal visstnok ha forsvunnet med skipet "Stella af Genova". Navn på kapteinen har jeg ikke, men skipet var trolig eid av rederne Mohr & Sön.

 

Jeg har brukt mange timer på å finne ut noe om Johan  uten å komme noen vei, så dette var en stor opptur selv om det var en trist skjebne som tilkom Johan.

 

Takk skal du ha.

 

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Jeg har brukt mange timer på å finne ut noe om Johan  uten å komme noen vei, så dette var en stor opptur selv om det var en trist skjebne som tilkom Johan.

 

Jeg husker forresten du skrev noe om han andre Giovanni/Johan eller John født 13. februar 1840. Tror du fant ham i USA? En etterkommer av ham tok kontakt med meg i fjor. Vært i kontakt med ham?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Antoni Pisani skrev:

eg husker forresten du skrev noe om han andre Giovanni/Johan eller John født 13. februar 1840. Tror du fant ham i USA? En etterkommer av ham tok kontakt med meg i fjor. Vært i kontakt med ham?

 

Nei, har ikke vært i kontakt med den familien, men har hatt en del kontakt med ei Texas dame med Londo opphav. Hun fortalte at hun hadde vært i kontakt med Pisani familen fra Norge som emigrerte til USA.

Skal få lastet ned og sendt deg registreringene om Londo familien i USA når jeg får litt bedre tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Skal få lastet ned og sendt deg registreringene om Londo familien i USA når jeg får litt bedre tid

 

Sendt på mail.

 

Nå skal ikke jeg legge meg opp i 200 års markeringen, men en tanke som slår meg er om/hvis/såfremt det skal være et arrangement i Kampen/Groningen eller Ijsselmuiden så kan det jo være en ide å invitere amerikanerne også.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Antoni Pisani skrev:

24. november 1817: Datter Maria Catharina Pisani født i Groningen.

 

Ser at Constantino Fabbri er vitne ved fødselsregistreringen til Maria Catharina 24. nov 1817 i Groningen. (Her er også mor innskrevet som Johanna Margaretha Blondeau - snodig med denne skriveformen som dukker opp nå og da)

http://allegroningers.nl/zoeken-op-naam/persons?ss={"q":"Maria Catharina Pisani"}

 

Ellers så bor det på den tid en Ludovicus Pisani i Sappemeer som er like utenfor Groningen by men i samme provins. Det er vel helst en tilfeldighet.

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar Moe skrev:

Ser at Constantino Fabbri er vitne ved fødselsregistreringen til Maria Catharina 24. nov 1817 i Groningen. (Her er også mor innskrevet som Johanna Margaretha Blondeau - snodig med denne skriveformen som dukker opp nå og da)

http://allegroningers.nl/zoeken-op-naam/persons?ss={"q":"Maria Catharina Pisani"}

 

Ellers så bor det på den tid en Ludovicus Pisani i Sappemeer som er like utenfor Groningen by men i samme provins. Det er vel helst en tilfeldighet.

 

Hei, jeg har ingen sterke meninger om denne skriveformen. Jeg bruker Londo siden nærmest alle primærkilder, både før og etter bruker Londo.

 

At finnes en Ludovicus Pisani i nærheten av Groningen i 1817 er selvfølgelig interessant. Jeg har imidlertid ingen notering på en Ludovicus - men det behøver ikke bety at han ikke er relevant;-). Takk for tips!

 

A

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 22.41, Antoni Pisani skrev:

Jeg har jobbet meg litt gjennom Morgenbladets skipslister på jakt etter Pomona. Jeg finner at det i disse årene var iallefall tre skip med navnet Pomona som seilte langs kysten på øst- og sørlandet.

 

Det var Pomona fra Larvik - som skal ha vært eid av Colin Archer (og ført av Bruun og senere Niels Nielsen) - men siden han ikke kom til Norge med skipet før i 1825 - har jeg utelukket dette skipet.

 

Så har jeg funnet et skip Pomona hjemmehørende i Arendal i perioden. Kjenner ikke navn på kaptein.

 

Og så har jeg funnet en het kandidat - Pomona fra Kragerø med kaptein Salve B. Salvesen. Jeg ser han seiler på både Frankrike, Tyskland og Østersjøen - så han er en mulig kandidat. 

 

Jeg har funnet skonnert Pomona fra Arendal her:

Fortegnelse og spesifikasjoner over fartøyer hjemmehørende i Arendal tolldistrikt, 1823

https://media.digitalarkivet.no/view/62616/4 oppføring 61. Litt vanskelig å tyde - men det ser ut som det står Tallach Olsen.

 

Som nevnt tror jeg navnet "kaptein Uelsen" nevnt i Emder Zeitung er en feilstavelse. Det slår meg at det ikke er langt fra Uelsen til Olsen. Dette ble interessant. Gjennstår å finne bevegelsene til Olsen og Pomona i oktober 1821. 

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 22.29, Ivar Moe skrev:

 

Sendt på mail.

 

Nå skal ikke jeg legge meg opp i 200 års markeringen, men en tanke som slår meg er om/hvis/såfremt det skal være et arrangement i Kampen/Groningen eller Ijsselmuiden så kan det jo være en ide å invitere amerikanerne også.

 

Hei Ivar, denne gikk meg hus forbi på lørdag. Tankene om en 200-årsmarkering for Pisani-slektens "ankomst" til Norge er foreløpig - ja, tanker - og jeg er åpen for idéer og hvordan vi kunne gjort dette. Som jeg nevnte tidligere ble jeg kontaktet av noen ute i slekten som vurderte å gå vandringsruten fra Norge tilbake til landsbyen i Toscana - og ha en fest der. Jeg ville gjerne tatt med meg kona og ungene på noe sånt (kanskje ikke vandre hele veien - men etapper:-). 

 

Jeg skal iallefall gjøre et hederlig forsøk på å få kartlagt hele vandringsruten før det - så får vi se hva det blir til. Hvis det er andre som er interessert - kan man kanskje etablere en slags festkomite:-).

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Antoni Pisani skrev:

Jeg har funnet skonnert Pomona fra Arendal her:

 

Da er dette sikkert samme skute.

 

image.png.3bded01791303ac4c98dc474ec3b3caa.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ivar Moe skrev:

 

Da er dette sikkert samme skute.

 

image.png.3bded01791303ac4c98dc474ec3b3caa.png

 

 

Hmm, ja - da er tur i arkivet neste stopp. Er nok ingen vei utenom. En grundig gjennomgang av alle Tollregnskaper for byene langs kysten (Vestfold, Telemark og Aust-Agder) i oktober 1821.

 

De fra Agder-fylkene ligger vei i Statsarkivet i Kr.sand og de for Telemark og Vestfold ligger i Kongsberg?

 

Endret av Antoni Pisani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Antoni

 

Jeg kan desverre ikke så mye om disse tollregnskapene så der håper jeg noen andre kan hjelpe.

 

Har sendt Londo - USA slekt påny. Gi et ord om du fremdeles ikke mottar noe.

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.