Gå til innhold
Arkivverket

Knud Nielsen


Elisabeth Eriksen Kvinge
 Del

Recommended Posts

Tusen hjertelig takk Ann Mary. Så utrolig mye du har funnet ut. Her var det mye jeg ikke visste fra før.

 

Elisabeth

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anne-Lise!

Haldor Jacobsen dro også til Amerika. Det fant jeg i en bygdebok fra Fitjar.

Det var da Abigael begynte et litt omflakkende liv, og tydeligvis fant Knud Nilsen. Men det kan jo hende 

Knud også reiste??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut og Abigael sto begge som gift i Census 1860 Danmark.

Men om de virkelig var gift er ikke godt å si.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sant. Det er ikke godt å si. Finner de ikke som gifte i norske kirkebøker. Da må de 

kanskje ha giftet seg i Danmark. Sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som i #11:

Fattigmanntall

Abigael Gjertine Marie Pedersdtr. står som Haldor Jacobsen Folgerøens Enke.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=fg12011864&gardpostnr=14451&merk=14451#ovre

 

Da var hun vel kanskje aldri gift med Knut Nilsen,selv om de sto som gift i tellingen 1860 i Danmark.

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fantastisk! Da må det vel være mulig å finne ut mer om Knud. Tror heller ikke de var gift 

i Danmark. Petra hadde flere barn. En av dem var Betsy Josefa, som var min oldemor. Men nå skal jeg lete mer etter

Knud på Storøen på Stord. Tusen takk!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

d Nielsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
30 November 1819
 
christening:
12 December 1819
Stord, Hordaland, Norway
residence:
1819
Hordaland, Norway
father:
Niels Knudsen
 

 

Hordaland fylke, Fitjar, Valestrand, Stord i Stord, Ministerialbok nr. A 5 (1816-1825), Fødte og døpte 1819, Side 45
Permanent bilde-ID: kb20070516640485
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516640485

(Nr. 42 - nederst)

 

 

En Niels Knudsen fikk en Knud også i 1817 og 1821. Moren het da Christi Knudsdatter. Bostedet var Rønholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Om en kan utelukke noen av de mange, vil jo det være bra. Fant en ungkar Knud Nilssen Aarbøe som høsten 1854 flytter til Leirdalsøren:

 

Hordaland fylke, Stord, Fitjar, Valestrand i Stord, Ministerialbok nr. A 7 (1841-1861), Inn- og utflyttede 1855, Side 347
Permanent bilde-ID: kb20070222690483
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070222690483

(Nr. 32)

 

Han er født rundt 1817, men kan vel utelukkes, siden han flytter ut fra Stord før Petra ble unnfanget og kanskje til feil sted.  En må jo også lete etter Abigaels utflytting, for om mulig å finne ut hvor hun befant seg i 1856.

 

 

Nå så jeg at Tyrian ble døpt i Lærdal. Da var det kanskje denne utflytteren likevel, da? (nr 32 og 3)

 

3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ved Tyrian Nikodemus Cornelius dåp  står det om foreldrene at begge er fra Storøens Prestegjeld.

 

Nr 130

https://media.digitalarkivet.no/view/8404/58

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Knud fra Aarbøe som flytter til Leirdalsøren i 1854:

nud Nielsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
26 February 1817 / 26 March 1817
 
christening:
30 Mar 1817
Stord, Hordaland, Norway
residence:
1817
Hordaland, Norway
father:
Niels Knudsen
mother:
Anna Erichsdr
 

 

 

Hordaland fylke, Fitjar, Valestrand, Stord i Stord, Ministerialbok nr. A 5 (1816-1825), Fødte og døpte 1817, Side 16
Permanent bilde-ID: kb20070516640457
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516640457

(Nr. 10)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok stor sannsynlighet for at dette er den riktige Knud. Det eneste er at en av fadderne i Petra sin dåp 

heter Maren Amalia Olsdatter, som er datter av en Ole Nielsen. Tenker at han sikkert må være en slektning av Knud.

Men Maren er født i 1809, så Ole må jo a være mye eldre enn Knud. Så hvor kommer disse folkene inn i bildet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de har reist bort fra Stord ved fødselen av barna, så fadderne er mest sannsynlig ikke slekt. De fikk barn i København, i Lærdal og i Kristiansand, men i 1865 er Abigael tilbake i Finnås prestegjeld alene med Petra. Ved Petras dåp i Kristiansand satt moren ‘paa Vagtstuen’ og det var ‘Vagtmæsterens Kone’ som meldte om fødselen (utenfor ekteskap), så jeg tror ikke det var andre slektninger der. Hvorfor moren satt på ‘Vand og Brød’ vet vi ikke, men fire tre barn (en dødfødt) utenfor ekteskap, når en kvinne var gift med en annen, ville medføre straff. 

 

I innlegg #7 ligger listen fra FamilySearch med mulige Knud Nielsen fra Stord. En må forsøke å følge disse for å se om noen av dem kan utelukkes ved at de enten dør, emigrerer eller gifter seg med andre og kan følges i dåper. 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Rettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok rett. Må forsøke å gå gjennom listen av alle Knud Nielsen fra Stord. Tusen takk! Du har vært til stor hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det virker som de har reist bort fra Stord ved fødselen av barna, så fadderne er mest sannsynlig ikke slekt. De fikk barn i København, i Lærdal og i Kristiansand, men i 1865 er Abigael tilbake i Finnås prestegjeld alene med Petra. Ved Petras dåp i Kristiansand satt moren ‘paa Vagtstuen’ og det var ‘Vagtmæsterens Kone’ som meldte om fødselen (utenfor ekteskap), så jeg tror ikke det var andre slektninger der. Hvorfor moren satt på ‘Vand og Brød’ vet vi ikke, men fire barn (en dødfødt) utenfor ekteskap, når en kvinne var gift med en annen, ville medføre straff. 

 

I innlegg #7 ligger listen fra FamilySearch med mulige Knud Nielsen fra Stord. En må forsøke å følge disse for å se om noen av dem kan utelukkes ved at de enten dør, emigrerer eller gifter seg med andre og kan følges i dåper. 

 

 

Var det 4 barn?

Jeg har funnet Tyrian,Petra og det dødfødte barnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser jeg blandet.  Betsy Johanne var jo Petras datter. 

Har rettet.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1891

 

Ser at Abigael Gjertine Marie står med etternavnet Nilsen i telling 1891.

Hun står vel med feil fødselsår også.

 

Abigael Marie Jertine Nilsen

f 1819 Engesund Fedje Sogn

 

Hun var vel født 10 sept 1821.

(Dåp i innlegg 5)

 

Ser at datteren Petra Olufine Albertine  står med fødselsår 1844.

Hun var vel født 23 juli 1856.

(Dåp i innlegg 3)

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052994009472

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg også sett. Er nok mye feil i opplysningene i den folketellingen.

Virker ikke som om de var så nøye med å oppgi riktig alder alltid. Petra sin mann står med etternavnet Jansen

i den folketellingen, men han het egentlig Johannes Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Elisabeth K skrev:

Ja, det har jeg også sett. Er nok mye feil i opplysningene i den folketellingen.

Virker ikke som om de var så nøye med å oppgi riktig alder alltid. Petra sin mann står med etternavnet Jansen

i den folketellingen, men han het egentlig Johannes Johnsen.

 

Tellingslistene 1891 viser at det er oppgitt feil fødselsår.

Petra: Bergen fylke, Bergen, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 17922
Permanent bilde-ID: ft10171506997402
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10171506997402

Ektemannens skjema bla tilbake og Abigaels bla fram.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet ut enda når Abigael døde.

 

Rart at hun har oppgitt at de var i slekt. Dette må jeg undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok feil og har rettet.

 

(Det er lurt å oppdatere skjermen, så får en med seg endringene.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Dette er Knud fra Aarbøe som flytter til Leirdalsøren i 1854:

nud Nielsen

Norway Baptisms, 1634-1927

birth:
26 February 1817 / 26 March 1817
 
christening:
30 Mar 1817
Stord, Hordaland, Norway
residence:
1817
Hordaland, Norway
father:
Niels Knudsen
mother:
Anna Erichsdr
 

 

 

Hordaland fylke, Fitjar, Valestrand, Stord i Stord, Ministerialbok nr. A 5 (1816-1825), Fødte og døpte 1817, Side 16
Permanent bilde-ID: kb20070516640457
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516640457

(Nr. 10)

 

 

 

Nå fant jeg denne Knud Nilsen Aarebøe død i Bergen 12/8-1881 og han var faktisk snekkersvenn. 🙂

 

45112 1881 1608 1208 Ugift Snedkersvend Knud Nils. Aarebø Pleiestiftelsen fra 180778 64 år M fra Stordøens prestegjeld       Spedalskhed   Pleiestiftelsenfglass.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt fantastisk! Da er jo gåten løst. Du har funnet ham!! Tusen hjertelig takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.