Jump to content
Arkivverket

Alle de skannede kirkebøkene blir søkbare i Digitalarkivet (1815-1900-tallet)

Renathe-Johanne Wågenes - DA

Recommended Posts

4 timer siden, Litta skrev:

Fikk lyst å berette om en liten sak:

For en ukes tid siden ble jeg i et østerriksk aneforum tipset om at jeg kunne ta kontakt med arkivet i Wien for å få informasjoner om en person, hvis dåp i 1895 jeg søkte, da de hadde register over alle fødde. Det ville koste 30 Euro for en halv time og jeg ville kun få vite at vedkommende var født der og hvor han var døpt. Ikke navn på foreldre eller andre opplysninger.

Jeg har også holdt på med britisk slekt og det kostet en sum pr oppslag.

Sett i det perspektivet har jeg problemer med å kritisere resultatet av DAs satsing. For å si det rett ut: Vi er kjempeheldige som kan lete og bla og spørre uten at det koster oss noe annet enn tiden som går med !

Jeg er helt enig! Du kunne ha sett gjennom kirkebøkene, men en enkel søk som på Digitalarkivet finnes det ikke. Ihvertfall ikke så mange poster.. Ei lita gruppe har startet på egen hånd.. men det er ikke mye å finne der.

Og bare når du vet hvor den du leter etter er født, kann du søke her: https://data.matricula-online.eu/de/

Så jeg synes denne økningen i poster er fin! Og jeg sjekker bestandig orginalen før jeg tar det opp i treet.

• Like 1
  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Torbjørn Igelkjøn

33

• Renathe-Johanne Wågenes - DA

22

• Lars E. Øyane

13

• Litta

12

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har vært involvert i avskrift av kirkebøker i snart 20 år, og har sammen med andre i vårt slektshistorielag levert bortimot 2 millioner personposter til Digitalarkivet.   I dette arbeide

Dagens nyhet fra oss. Mange har trolig fått med seg at det er et samarbeid mellom Ancestry, MyHeritage og FamilySearch. Frem til nå har vi samarbeidet om transkribering av folketellingen 1891. Nå star

- det er vel ikkje noko i vegen for å legge ut denne instruksen her? -"Kvalitet" er etter kvart eit svært misbrukt ord. Det ville vere interessant å sjå kva Arkivverket meiner med "kvalitet" i de

Posted Images

12 minutter siden, Magne Olsen skrev:

Jeg er helt enig! Du kunne ha sett gjennom kirkebøkene, men en enkel søk som på Digitalarkivet finnes det ikke. Ihvertfall ikke så mange poster.. Ei lita gruppe har startet på egen hånd.. men det er ikke mye å finne der.

Og bare når du vet hvor den du leter etter er født, kann du søke her: https://data.matricula-online.eu/de/

Så jeg synes denne økningen i poster er fin! Og jeg sjekker bestandig orginalen før jeg tar det opp i treet.

Jeg var gjennom 68 dåpsbøker i selve Wien uten å finne personen. Hvis jeg skulle ta med området rundt byen, ville det vært 198 ! Det orket jeg ikke.....

• Like 1
44 minutter siden, Litta skrev:

Jeg var gjennom 68 dåpsbøker i selve Wien uten å finne personen. Hvis jeg skulle ta med området rundt byen, ville det vært 198 ! Det orket jeg ikke.....

Ja, derfor er Digitalarkivet så bra 😉 Jeg strever mye med slekta til kona mi.. spesielt med de som kom fra kronlandene...

• Like 1
Torbjørn Igelkjøn

Det er mykje festleg å lese i trefflistene no. Dersom det finst både ministerialbok og klokkarbok er gjerne begge transkriberte, og då er det iallefall større sjanse for at ein finn det ein leitar etter.

Peder Larsen Bukøen(mann) 1820 Askevold Søndfjord Vilkaarsmand Bukøen 1913-02-15 avdød Klokkerbok for Fitjar prestegjeld, Fitjar sokn 1906-1928 (1222P)
Peder Larsen Bubøen(mann) 1820 Askervold Stenvold     1913-02-15 avdød Ministerialbok for Fitjar prestegjeld, Fitjar sokn 1900-1918 (1222P)

Ei av desse listene er frå AMF, og det er vel ganske tydeleg kva for ei.

Edited by Torbjørn Igelkjøn
Hallvard Bragstad

Jeg har også vært ut for mange rare svar på personsøk i det siste.

Blant annet en av de jeg skulle sjekke opp, som visstnok hadde bostedet HundHadsel i Nordland.  Aldri hørt om det stedet - men ved sjekk i originalen av kirkeboka, var det altså forkortelsen Hmd (Husmand) som var blitt til et stedsnavn.

Og så har vi stakkars Norman Odin Nikolaisen, gift 1913 i Tromsø med Inga Marie Johansdatter.  Når jeg skriver stakkars, er det fordi det ikke er mulig å skjønne hvor han er fra, og at navnet hans blir helt endret. Ifølge databasen skal han hete "Normanodin" og være født på "Henedsutrud Dyro", bostedet anført som "Hund Strand Transø".  

Slik jeg - og de aller fleste(?) - leser fødestedet: "Hundstrand, Dyrø, Tranøy" - mens bosted er "Hundstrand paa Dyrø"

image.png.c11ec6fe85e0f5a70da83db2f47f231f.png

Komisk? Egentlig ikke, for i løpet av noen tid, så vil det i en eller annen slektsdatabase på nett, stå at han er født på Henedsutrud Dyro, og bodde på Hund Strand Transø.

Og hvorfor er ikke yrkestittel med i disse databasene? Da kunne jeg med en gang fått vite at Norman var gårdbruker og fisker.

Dette er en kirkebok som er svært enkel å forstå - presten har en meget god skrift.

https://media.digitalarkivet.no/view/132/283

• Like 2
Oddgeir Fossli

Det er kjempeflott at DA gir gratis tilgang, spesielt til de skannede primærkildene. Dette er noe som gjør disse kildene mye mer tilgjengelig og noe som gjør blant annet slektsforskingen så utrolig mye lettere.

Når det gjelder transkriberte kilder bør disse sjekks opp mot originalen så fremt det er mulig. Det hjelper ikke å sjekke opp mot originalen når man ikke kan finne den transkriberte posten pga ulogisk transkriberte navn.

Med tanke på den gode kvaliteten på veldig mye av det som ligger på DA er synd i mine øyne at de mange feilene fra AMF dataene forringer det kvalitetsinntrykket og tilliten til søkeresultatene. Sannsynligvis vil disse mange feiltranskriberingene forplante seg videre til HISTREG.

HISTREG fikk en betydelig pengesum for å gjøre data tilgjengelig for blant annet forskere. Jeg mener at en bør kunne forvente en hvis kvalitet på de transkriberte dataene både i DA og i HISTREG – besserwisser eller ikke besserwisser.

Det nedenfor er sakset fra Regjeringen.no: Boks 2.3 Etablering av historisk befolkningsregister

Prosjektansvaret ligger ved Registersentral for historiske data ved UiT Norges arktiske universitet. Partnere er Arkivverket, Statistisk sentralbyrå, Norsk regnesentral, Norsk lokalhistorisk institutt, Folkehelseinstituttet, Snøhetta forlag, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Bergen og Høgskulen i Volda. HISTREG er tildelt 25 millioner kroner fra Forskningsrådet. Prosjektpartnerne bidrar med betydelige egenandeler til finansieringen av prosjektet, som startet opp i 2014 og skal være ferdig i 2019.

Edited by Oddgeir Fossli
  • Like 1