Gå til innhold
Arkivverket

Nordland - manglende sider fra Folda kirkebok 1683-1685 er skannet av NTNU


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

De manglende sidene er skannet av NTNU Universitetsbiblioteket og kan leses her:

 

De starter på slutten av desember 1683 og går fram til mai 1685 og tilsvarer det som mangler her på DA.

Kronologisk liste - Folda (Rørstad), Nærøy, Vikna, Kolvereid, Foldereid sokn 1660-1688

 

Hadde vært fint om disse sidene ble innlemmet her, men hvis ikke det er mulig bør det kanskje stå under merknader at de eksisterer og hvor de kan leses.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra NTNU Universitetsbiblioteket. De vurderer å legge til informasjon om at det materialet de sitter på er det som mangler fra kirkeboka som er skannet av DA.

Fint. Håper de legger til info når de har vurdert ferdig.

Men hva gjør DA?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at disse bladene av kirkeboka på et eller annet tidspunkt (før 1860) har blitt fjernet fra kirkeboka, hvorpå de har havnet i Gunnerusbiblioteket ved NTNU, hvor de har blitt katalogisert som et manuskript skapt av Niels Hansen Slangerup (sokneprest i Folda).

 

Siden bladene åpenbart hører hjemme i kirkeboka, burde de kanskje prinsipielt sett ha blitt overført fra Gunnerusbiblioteket til Arkivverket (Statsarkivet i Trondheim). Videre oppfølging i den retningen vil imidlertid være langt utenfor mitt ansvarsområde.

 

Pr. nå er ikke bladene en del av kirkeboka, men en egen arkivenhet, så i første omgang nøyer jeg meg med å legge inn en merknad i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/16644

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.