Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak utelatt i kirkebok


Mariann Evenhus
 Del

Recommended Posts

Hei.
Jeg har et spørsmål, hvordan finner jeg dødsårsak til en grandtante når det ikke er oppført i kirkeboka?

Det står at dødsfallet er anmeldt av vedkommende for skifteretten (Lendsmannen) og at lege har vært tilkalt.
Dette gjelder Laura Edel Ally som døde 4 år gammel i Elverum i 1913. Nr 5 nedenfra.

https://media.digitalarkivet.no/view/5000/74603/27?fbclid=IwAR2gm12RzrPKlk4mI8WISiwwtTVs0VNU3GYIw0pvITVnA-4LuSbcNSjbZ_8

 

Mvh

Mariann Evenhus

Endret av Mariann Evenhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2019 den 8.29, Mariann Evenhus skrev:

Laura Edel Ally

 

Jeg tyder det som Aaby

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2019 at 11:25 AM, Ann-Mary Engum said:

 

Det står vel "?" i feltet for  dødsårsak i både klokkerboken og ministerialboken.

Da blir det vel antagelig umulig å finne  ut hva hun døde av. 

 

Ministerialboken

Nr 9

https://media.digitalarkivet.no/view/77672/182

Ja det tror jeg også, men fikk tips om å skrive inn til Arkivverket da noen hadde gjort dette å fått dødsårsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Egil Johannessen said:

 

Jeg tyder det som Aaby

Ja det kan se slik ut men hun het faktisk Ally, oldemor tok et amerikansk navn på henne. Jeg har flere dokumenter på hennes navn 🙂  De skrev ikke så pent mange av disse prestene og Ally var vel et sjeldent navn på den tiden kan jeg tenke meg.

Oldemor Clara Olava Sæthre ble gift med en skipskaptein Jørgen Lassen fra Danmark og emigrerte i 1903 til Brooklyn New York. Alle tre ungene fikk 3 navn. De to første ble oppkalt etter de selv og med navn fra familien. Sønnen het Jørgen Randolf Christoffer, datter nr 2 fikk navnet Clara Marie Elisabeth og tredjemann var Laura Edel Ally Lassen 😄 

Og er født i Brooklyn unntatt Laura Edel Ally Lassen som ble født i Danmark i 1909. Min oldemor skilte da lag med kaptein Lassen og dro tilbake til Norge i 1910.

Der bodde hun på moren og farens gård med de tre ungene. Laura døde 4 år gammel og lurer på dødsåraken hennes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Jeg tyder det som Aaby

 

1 time siden, Mariann Evenhus skrev:

Ja det kan se slik ut men hun het faktisk Ally, ...

 

Dette er lista over døde - og det står nok "Aaby" både i presteboka og i klokkarboka (som skulle vere avskrift etter presten si bok).

Men det er namnet ved dåpen som er "rett" namn, så det kan vere presten her som har misoppfatta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

 

 

Dette er lista over døde - og det står nok "Aaby" både i presteboka og i klokkarboka (som skulle vere avskrift etter presten si bok).

Men det er namnet ved dåpen som er "rett" namn, så det kan vere presten her som har misoppfatta.

Ja for vet hun het Ally, og det var sikkert ikke mange som het det 🙂  For Aaby skjønner jeg ingenting av uansett om jeg ikke visste. Det blir kansje mer som et etternavn men hun het Lassen til etternavn. Finnes ingen Aaby i slekta heller 🙂

Her ser man at det er skrevet en L over den ekstra A-en. Men alle fødselsårene er feil.

https://media.digitalarkivet.no/view/68729/1658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2019 at 9:04 PM, Ivar S. Ertesvåg said:

 

 

Dette er lista over døde - og det står nok "Aaby" både i presteboka og i klokkarboka (som skulle vere avskrift etter presten si bok).

Men det er namnet ved dåpen som er "rett" namn, så det kan vere presten her som har misoppfatta.

Ja jeg har funnet så mye feil i kirke og klokkerbøker at de er ikke 100 % til å stole på og når man vet barnet het Ally så er det ingen tvil. Aaby er ikke rett. De skrev ikke akuratt pent i disse bøkene heller og Ally var vel et navn de klødde seg i hodet av her i Norge i 1910. Blant annet min grandonkel som døde 8 år gammel i 1937, dødsåret er ført inn som 1837 så han ble altså 108 år gammel, de har slurvet mye ved flere andledninger etter min leting etter slekt  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2019 at 9:04 PM, Ivar S. Ertesvåg said:

 

 

Dette er lista over døde - og det står nok "Aaby" både i presteboka og i klokkarboka (som skulle vere avskrift etter presten si bok).

Men det er namnet ved dåpen som er "rett" namn, så det kan vere presten her som har misoppfatta.

Hun er født i Danmark og søsknene i Brooklyn USA. De emigrerte dit i 1903. Min oldemor kom tilbake i 1910 med de tre barna. Men nå slutter jeg å svare på dette for hun het Ally.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2019 at 6:54 PM, Egil Johannessen said:

 

Jeg tyder det som Aaby

Til Alle som tror Laura heter Aaby, ikke skriv det mer for hun het Ally. Ikke vanlig navn i Norge for oldemor bodde 7 år i USA. Og kirke og klokkebøker er ikke til å stole på. Skriften er også vanskelig mange ganger og presten visste vel ikke hva han skulle skrive. Det er slurv mange steder som at min 8 år gamle grandonkel ble 108 år enda han døde som 8 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mariann Evenhus skrev:

Til Alle som tror Laura heter Aaby, ikke skriv det mer for hun het Ally. Ikke vanlig navn i Norge for oldemor bodde 7 år i USA. Og kirke og klokkebøker er ikke til å stole på. Skriften er også vanskelig mange ganger og presten visste vel ikke hva han skulle skrive. Det er slurv mange steder som at min 8 år gamle grandonkel ble 108 år enda han døde som 8 åring.

 

 

Synes det er veldig greit at det blir kommentert hva som står i kirkebøkene.

Tror nok de som har kommentert nå er klar over at hun het Ally.

Skrivefeil kan forekomme alle steder,både i kirkebøker og ved tellinger o.s.v...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2019 at 5:52 PM, Ann-Mary Engum said:

 

 

Synes det er veldig greit at det blir kommentert hva som står i kirkebøkene.

Tror nok de som har kommentert nå er klar over at hun het Ally.

Skrivefeil kan forekomme alle steder,både i kirkebøker og ved tellinger o.s.v...

Ja for det står jo Larsen som etternavn og det er også feil, for de het Lassen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevnte dødsfallet i 1937;

 

Dødsfallet er fra klokkerboken.

 

Ministerialboken,som er den boken som presten skrev i, er ikke tilgjengelig med innførsel av døde og gravlagte for året 1937.

Så hva det står i ministerialboken vet vi ikke.

 

Det står riktignok feilaktig i klokkerboken at han er født 9.10.1828.

 

Men det står også:

"Egil Olaf Sætre Jensen,hj.v.barn"

 

Det ville nok ikke stått hjv.barn(hjemmeværende barn) om han virkelig hadde vært født i 1828.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/1542/33

 

Så vær obs på at slike feil kan forekomme.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Ann-Mary Engum said:

Siden du nevnte dødsfallet i 1937;

 

Dødsfallet er fra klokkerboken.

 

Ministerialboken,som er den boken som presten skrev i, er ikke tilgjengelig med innførsel av døde og gravlagte for året 1937.

Så hva det står i ministerialboken vet vi ikke.

 

Det står riktignok feilaktig i klokkerboken at han er født 9.10.1828.

 

Men det står også:

"Egil Olaf Sætre Jensen,hj.v.barn"

 

Det ville nok ikke stått hjv.barn(hjemmeværende barn) om han virkelig hadde vært født i 1828.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/1542/33

 

Så vær obs på at slike feil kan forekomme.

Nei vet at han er født 9 oktober 1928 for mormor fortalte dette da hun levde. Tror den presten fortsatt trodde at han var i 1800 tallet 😄 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mariann Evenhus skrev:

Nei vet at han er født 9 oktober 1928 for mormor fortalte dette da hun levde. Tror den presten fortsatt trodde at han var i 1800 tallet 😄 😄

 

Du kan ikke vite om presten har skrevet feil.

Det er klokkeren som har skrevet 1828.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Ann-Mary Engum said:

 

Du kan ikke vite om presten har skrevet feil.

Det er klokkeren som har skrevet 1828.

Ok, men feil er det iallefall, vet jeg funnet flere feil i disse bøkene og kirkebok og klokkerbok går litt i surr for meg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.