Gå til innhold
Arkivverket

Corporal Tarje Christensøn født på Valberg, Hadeland. Begravet i Vinje, Telemark, 25 år gammel 15.11.1724


Kristin Charlotte Taraldlien
 Del

Recommended Posts

Er det noen som leiter etter denne mannen eller har lyst til å finne ut mer om han?
 

Innføringen av begravelsen er tydet:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig med slike funn!

Har prøvd å spore opp slekta han, men det har jeg ikke klart. Det er ingen gård på Hadeland som heter Valberg, men Hvalby finnes i Gran. Imidlertid er det ingen Christen eller Anne på denne gården i rett tidsperiode. Tarje er heller ikke et vanlig navn på Hadeland på denne tida.

Så spørsmålet blir; hvor ble han egentlig født?

Endret av Grete Singstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt uventet vending. Men da blir det spennende å se om det går ann å finne ut hvor han kommer fra.

Kan militærruller være et sted å leite? Det er en kilde jeg ikke har lært meg å studere, men har sett at andre på Brukerforum finner fram der.

Det kan se ut som morens etternavn er strøket over og at det står noen bokstaver under etternavnet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en gard på Hadeland som hadde navnet Valberg, også skrevet Hvalberg, Hvarberg, oa.  Det var en ødegard  i Jevnaker, som på 1600-tallet lå under Søndre Greftegrev. (Rygh skriver der: 1667 Vlberg) Er navn på et jorde der nå. Seinere sjøleie og skiftet på 1700-tallet navn til Klinkenberg, nå Gnr 136 i Jevnaker. Jeg har relativt god oversikt over hvem som bodde der på 1600-tallet, og det er ingen Christen. Tarje er helt uvanlig navn på Hadeland, som Grete skriver.  Hadeland sogn er jo feil - men har vært brukt slik noen få ganger - utenbygds. 

 

Forstavelsen Val i mange slike sammensatte navn i Norge - kan komme av kval - rund høyde, eller falk, eller varde, eller andre, og kan skrives på mange måter. 

 

Hallan sogn var et sogn i Verdal. Haalandsdalen var et sogn/en kommune i Hordaland (Fusa). Bare strøtanker. (Halland er et landskap/len i Sverige med byen Varberg)

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikket i diverse militærruller uten hell.

Korporal Tarje Christensen, født på en gård Valberg, har vel tilhørt det Vesterlenske infanteriregiment. De ulike kompaniene her bestod av gutter fra Telemark og Agder. Tarje bør også ha opphavet sitt i disse områdene, fra en gård som starter på Val, Hval, Kval - med eller uten e etter l'n. Senere ble det også rekruttert soldater fra Rogaland til dette regimentet.

 

Jeg antar at vi skal et godt stykke fra Vinje, ellers ville presten ha skrevet mer presist/riktig.

I Hetland sogn i Rogaland finner vi f.eks. Valeberg, men der har jeg ikke funnet han, ennå.

 

Edit:

#8; Jeg fant han ikke på Valebjørg i Fyresdal, sjekket skifter.

Endret av Grete Singstad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.