Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Marit Gaup (f. 1893 i Kautokeino)?


Kristian Gaup Skancke
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor ble det av Marit Gaup, født 1893 i Kautokeino.

Vi vet av hun var født i Kautokeino, at hun ble hjemmedøpt 14. januar 1894, og at hun i 1901 havnet på Rotsundelv lappiske barnehjem, hvor hun i 1909 ble konfirmert. Hun ble på Rotsundelv i det minste ut 1910, men etter det mister vi oversikt over hvor hun ble av. Vi har ikke klart å finne noen videre spor etter henne, ei heller noe gravsted. Jeg tenker hun kan ha giftet seg, og skiftet etternavn, men jeg har også forsøkt å lsøke etter "Marit" med hennes omtrentlige fødselsår, uten hell. 

 

Noen som kan ha noen idé om steder å finne mer informasjon? Jeg forsøker for tiden å finne fram til årsberetninger fra barnehjemmet hvor hun bodde (beretninger fra 1910 har jeg funnet, og den gav datoen for når Marit kom til Rotsundelv), men skulle gjerne hatt tips om andre steder å få mer info. Kan det tenkes at hun har emigrert? 

 

Flere kilder sier at Marit Gaup var født i desember 1894, men det er en umulighet da moren hennes, Inger Mienna døde 30. mars 1894. Søskenflokken ble spredt noen år etter at Inger døde.

 

Vi skal ha slektstreff til neste år i Gaup-familien, så derfor intensiverer jeg søkenen etter svar på dette familiemysteriet.

 

Mvh

Kristian Gaup Skancke

Endret av Kristian Gaup Skancke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket DFP (dødsfallsprotokoll) for faren, Anders Johannesen Gaup, d. 1936? Finnes det noen dødsannonse for ham? Kan Marit være nevnt eller var det fullstendig brudd ift. far/datter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Har du sjekket DFP (dødsfallsprotokoll) for faren, Anders Johannesen Gaup, d. 1936? Finnes det noen dødsannonse for ham? Kan Marit være nevnt eller var det fullstendig brudd ift. far/datter?

Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte på dødsfallsprotokollen til min tippoldefar Anders. Såvidt vi vet var det ingen videre kontakt mellom tippoldefar og Marit, men helt sikkert er det jo ikke. Jeg skal bestille tippoldefars DFP. Takk for et godt første tips . Mvh Kristian

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne Marit Andersen, f. 1893 i Kvænangen, (Skjervøy prestegjeld). Hun døde i Tromsø i 1921.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002395381

 

Fra klokkerboka: SATØ, Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, G/Gb/L0009klokker: Klokkerbok nr. 9, 1915-1925, s. 475
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060502020455

 

 

Jeg har sett i kirkebøkene for Skjervøy prestegjeld, Skjervøy sokn og Skjervøy prestegjeld, Kvænangen sokn for årene 1893/94 men ikke funnet noen Marit Andersdatter/Andersen født da. 

 

Nå er opplysningen om Marits død i 1921 funnet i klokkerboka for Tromsø. Minesterialboka for 1917-1927 inneholder ikke døde og begravede.

 

Vet jo ikke om denne Marit er Marit Gaup, men la det inn likevel. Vet ikke akkurat hvordan man skal få bekreftet om det er rett person eller ikke. 

Har ikke funnet noen utflytting for Marit Andersdatter Gaup eller Marit Andersen i Skjervøy sokn eller Kvænangen sokn.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Fant denne Marit Andersen, f. 1893 i Kvænangen, (Skjervøy prestegjeld). Hun døde i Tromsø i 1921.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002395381

 

Fra klokkerboka: SATØ, Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, G/Gb/L0009klokker: Klokkerbok nr. 9, 1915-1925, s. 475
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060502020455

 

 

Jeg har sett i kirkebøkene for Skjervøy prestegjeld, Skjervøy sokn og Skjervøy prestegjeld, Kvænangen sokn for årene 1893/94 men ikke funnet noen Marit Andersdatter/Andersen født da. 

 

Nå er opplysningen om Marits død i 1921 funnet i klokkerboka for Tromsø. Minesterialboka for 1917-1927 inneholder ikke døde og begravede.

 

Vet jo ikke om denne Marit er Marit Gaup, men la det inn likevel. Vet ikke akkurat hvordan man skal få bekreftet om det er rett person eller ikke. 

Har ikke funnet noen utflytting for Marit Andersdatter Gaup eller Marit Andersen i Skjervøy sokn eller Kvænangen sokn.

Hei Randi,

 

Dette er jo absolutt en mulighet. Å bytte fra tydelig samiske navn til -sen-navn var ikke helt uvanlig den gang, min egen oldefar tok konas etternavn da de ble gift. 

Jeg vet heller ikke hvordan man skulle få slått fast om det er riktig individ eller ei, men Rotsundelv barnehjem var nært knyttet til Tromsø, så det er jo ikke umulig at hun flyttet dit.

 

Mvh Kristian

Endret av Kristian Gaup Skancke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristian Gaup Skancke skrev:

Jeg vet heller ikke hvordan man skulle få slått fast om det er riktig individ eller ei,

 

Kanskje bestille DFP for å se om det kan stå noe der?

 

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger#!/form/0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Det var det jeg satt og funderte på å gjøre, og du har rett, jeg skal gjøre det.

Vil håpe det står noe mer der. Det sto meget lite i den klokkerboka, mye mindre enn på de andre som døde i samme tidsrom.

 

Mvh Kristian

Endret av Kristian Gaup Skancke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.4.2019 den 23.57, Kristian Gaup Skancke skrev:

Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte på dødsfallsprotokollen til min tippoldefar Anders. Såvidt vi vet var det ingen videre kontakt mellom tippoldefar og Marit, men helt sikkert er det jo ikke. Jeg skal bestille tippoldefars DFP. Takk for et godt første tips . Mvh Kristian

 

Da har jeg fått dødsfallsprotokollen til tippoldefar fra 1936. Der sto det ingenting om Marit, noe som i og for seg ikke er uventet dersom hun døde i 1921. 

Interessant nok har dødsfallsanmeldelsen navnene på de andre barna, unntatt min oldefar, som kun er omtalt som "en sønn ude ved kysten". Helt stålkontroll hadde tydeligvis myndighetene ikke. Mvh Kristian

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 23.49, Egil Johannessen skrev:

Har du sjekket DFP (dødsfallsprotokoll) for faren, Anders Johannesen Gaup, d. 1936? Finnes det noen dødsannonse for ham? Kan Marit være nevnt eller var det fullstendig brudd ift. far/datter?

Da er det gjort. Mvh Kristian

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.4.2019 den 14.03, Egil Johannessen skrev:

Hei, da har jeg fått tilsendt dødsfallsprotokollen til Marit Andersen, født 1893. 

Hun døde som "offentlig understøttet" på "Tuberkolosehjemmet" uten å etterlate seg noe. 

 

Basert på den informasjonen som hittil har kommet fram mener jeg at det er en betydelig sjanse for at dette er riktig Marit. Skal kontakte Statsarkivet i Tromsø, for å se om det er mer informasjon å finne om Marit Andersen på tuberkolosehjemmet. Det blir også etterhvert en tur til Nasjonalbiblioteket, der det finnes litteratur som omhandler Rotsundelv barnehjem. Mvh Kristian

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Siste nytt i saken:

 

Ifølge det jeg nylig klarte få fatt på av kilder på Nasjonalbiblioteket, var Marit en av to jenter som i løpet av 1911 var "utgaat" fra Rotsundelv lappiske barnehjem. Begge skulle være "kommet i tjeneste".

 

Ingen videre informasjon så langt om hvor Marit reiste i 1911, neste steg blir å besøke Statsarkivet i Tromsø over nyttår. Mvh Kristian

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ny oppdatering:

 

Mitt arbeid med saken har blitt forsinket av forskjellige faktorer, blant annet den pågående pandemien. Nå er jeg derimot kommet i gang igjen, og har oppdaget at 1920-tellingen fra Tromsø er klar. 

 

Jeg har i den forbindelse funnet "patient" Marit Andersen, født i 1895 i Kautokeino, innlagt på Tromsø turberkolosehjem (Hvilhaug).

 

Basert på de opplysninger som har kommet fram tidligere, finner jeg det som riktig å konkludere at denne Marit Andersen, født i 1895 i Kautokeino og innlagt på Tromsø turberkolosehjem i 1920, er samme person som Marit Andersen født i 1893 i Kvænangen og død på Tromsø turberkolosehjem i 1921, og at disse er den samme som min mors grandtante Marit Andersdatter Gaup, født i 1893 i Kautokeino.

 

Neste skritt blir nå å lete etter eventuelle arkiver ettet Tromsø tuberkolosehjem, samt å forsøke å finne Marits grav. 

 

Takk til alle som har hjulpet til så langt. 

Endret av Kristian Gaup Skancke
Manglende mellomrom mellom to ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2019-4-9 den 0.30, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Fant denne Marit Andersen, f. 1893 i Kvænangen, (Skjervøy prestegjeld). Hun døde i Tromsø i 1921.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002395381

 

Fra klokkerboka: SATØ, Tromsø sokneprestkontor/stiftsprosti/domprosti, G/Gb/L0009klokker: Klokkerbok nr. 9, 1915-1925, s. 475
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060502020455

 

 

Jeg har sett i kirkebøkene for Skjervøy prestegjeld, Skjervøy sokn og Skjervøy prestegjeld, Kvænangen sokn for årene 1893/94 men ikke funnet noen Marit Andersdatter/Andersen født da. 

 

Nå er opplysningen om Marits død i 1921 funnet i klokkerboka for Tromsø. Minesterialboka for 1917-1927 inneholder ikke døde og begravede.

 

Vet jo ikke om denne Marit er Marit Gaup, men la det inn likevel. Vet ikke akkurat hvordan man skal få bekreftet om det er rett person eller ikke. 

Har ikke funnet noen utflytting for Marit Andersdatter Gaup eller Marit Andersen i Skjervøy sokn eller Kvænangen sokn.

Det var riktig Marit, tror jeg nå det er trygt å si. Takk for hjelpa. Mvh Kristian

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Etter å ha sett på den skannede versjonen av folketellingen, ser jeg at den Marit Andersen som i 1920 var på Tromsø tuberkolosehjem, har oppgitt Rotsundelv barnehjem som sitt hjemsted. Da er jeg herved 100% sikker på at det er riktig person, og at skjebnen til min mors grandtante dermed er avklart. Takk igjen til alle som hjalp til. 

 

Mvh Kristian 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.