Gå til innhold
Arkivverket

Ukonfirmert fadder?


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I et lengre innlegg i en lang tråd, stilte jeg noen spørsmål som kanskje ikke var så lett å få tak på. I hvert fall fikk jeg ingen svar. Prøver derfor igjen med to av spørsmålene:

- Har noen vært borti at far er fadder for eget barn på midten av 1700-tallet?

- Kunne en ukonfirmert person var fadder samme tid?

 

Jeg har prøvd å lese om både fadder, dåp og konfirmasjon på lokalhistoriewiki, men finner ikke direkte svar på disse spørsmålene. Det nærmeste jeg kommer i disse tekstene er at "Faddere skulle være «ærlige og uberyktede»" Den aktuelle faren i mitt tilfelle var skyldig i leiermål og hadde enda ikke gjort offentlig skrifte for dette. Han var vel dermed ikke "ærlig og uberyktet"? 

 

Er det noen som har erfaring, kunnskap eller meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål..

Jeg har flere tilfeller der både far og mor er nevnt som faddere, men usikker på om leiermål vil diskvalifisere (det var vel ikke alltid at de fulgte alle reglene helt heller).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fleire gonger sett ordet "foreldrerne" i fadderlista, men kan ikkje minnast om det har stått på 17- eller 1800-talet.

Konfirmasjonen vart ikkje innført før 1739. Så dei første tiåra etter 1739 kan det umogleg ha vore generelt konfirmasjonskrav.
Eg har sett eitt døme på at ei ugift mor ikkje fekk vere fadder, sjå gut nr 6 i Vefsn 1.3.1900: https://www.digitalarkivet.no/kb10051103073038 

Eg håper dette var eit unntak, og at syndarar elles fekk gjere opp ved løynleg skriftemål.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en streng prest, ja. Jeg ser at ukonfirmerte i Vefsn med uekte barn i hvert fall fra 1753 der dette kan kontrolleres (før 1753 nevnes ikke de konfirmerte med navn), ikke får gjøre offentlig skrifte før de er konfirmert. Jeg tenker derfor at de heller ikke kan være faddere eller gjøre andre "voksne" plikter før de var konfirmert. Men har ellers ikke noe belegg for denne påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.