Jump to content
Arkivverket
Hans Myhre

TRanskrivbering av kirkebøker

Recommended Posts

Hans Myhre

Søkte etter transkriberte kirkebøker Nes Hedmark.  Det kom opp en masse men ikke fra Nes Hedmark, det kunne jeg se fordi de inneholdt søkbare død  , en liten bolk på 1700 talle7  men på Nes Hedmark er det bare klokkerebøker med døpte  frem til 1801.  Er det virkelig ikke transkribert noen fra Nes Hedmark?

Ivar S. Ertesvåg
1 time siden, Hans Myhre skrev:

Søkte etter transkriberte kirkebøker Nes Hedmark.  Det kom opp en masse men ikke fra Nes Hedmark, det kunne jeg se fordi de inneholdt søkbare død  , en liten bolk på 1700 talle7  men på Nes Hedmark er det bare klokkerebøker med døpte  frem til 1801.  Er det virkelig ikke transkribert noen fra Nes Hedmark?

Vel møtt i forumet.

Dei fleste avskriftene i Digitalarkivet er gjort av friviljuge som gjer dette som hobby (eller samfunnsinnsats, om du vil).

Det gjeld også Nes i Hedmark, der éin og same person står for dei fleste av dei nesten 30 listene som er skrivne av (og som Sven fann i #2).

Men det er sikkert rom for fleire som kan gjere ein innsats...

Hans Myhre

Det meste av dette er ikke transkribert,  ser 1785-1813, ikke søkbar.  Jeg er nysjerrin fordi jeg har skrevet av fra begynnelsen 1665-1801 (bare døpte i klokkerbøkene, de andre er brent) og derfra alt til og med 1845. Fortsetter videre.

Ivar S. Ertesvåg
1 time siden, Hans Myhre skrev:

Det meste av dette er ikke transkribert,  ser 1785-1813, ikke søkbar.  Jeg er nysjerrin fordi jeg har skrevet av fra begynnelsen 1665-1801 (bare døpte i klokkerbøkene, de andre er brent) og derfra alt til og med 1845. Fortsetter videre.

Det er imponerande om du har skrive av alle dåpane over 180 år. Det må vere 6-7000 innførsler?

Du burde ordne avskriftene i eit passande format og legge dei på Digitalarkivet som bidragsytar.

Hans Myhre

Bare døpt 1665-1845 er 10548 .

Leif B. Mathiesen

Hei.

Velkommen til forumet.  😊

Hvis du vil dele din transkriberinger med oss andre ta kontakt med Digitalarkivet.

Renathe-Johanne Wågenes - DA

https://forum.arkivverket.no/messenger/compose/?to=4550

Hun vil forklare deg hvordan det skal gjøres.

Hans Myhre

Prøvde for flere år siden men de ønsket ikke filformatet.  Så da kan det være.

Leif B. Mathiesen
2 timer siden, Hans Myhre skrev:

Prøvde for flere år siden men de ønsket ikke filformatet.  Så da kan det være.

Hvilke filformat bruker du?

Programmer som Libreoffice kan jobbe med og konvertere filer til formater som digitalarkivet kan bruke.

Hans Myhre

BD87

Werner Kvalem Vesterås

Et kjapt søk i forumet på BD87 forteller iallefall meg at dette er et format som Digitalarkivet burde kunne bruke.  Så spørs hva du mener med "for flere år siden".