Gå til innhold
Arkivverket

Nicolay Tornqvist født ca 1750, gartner i Trondheim, hvor kom han fra?


Ivar Steen-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Nicolay Tornqvist var gartner i Trondheim, f. 1750 beregnet fra ft1801, d. 11/6-1813 og begravet i Domkriken sogn.

Gift med Karen Christine Surland, f. 1748 bereget fra ft1801.  Ikke funnet deres ekteskapsinngåelse.

Fem barn:

Andrea Susanna døpt 16/6-1780 i Domkirken (fars fornavn her oppgitt til Andreas)

Karen Christine, døpt 24/7-1781 i Domkirken (fars fornavn Nicolay), d. 24/1-1839 g.23/12-1813 Domkirken, Trondheim med Johan Christopher Holck f. 9/5-1780 d.28/1-1847  (mine 3-tip oldeforeldre)

Anne Catharina, døpt 5/7-1784 i Domkirken  (Nicolay)

Alexander, f,. beregnet fra ft1801 1788.  d.1810, begravet i Domkirken sogn.

 

Fra 1798 til 1804 har gartner Tornqvist 38 saker hos forlikskommisjonen i Trondheim. Det handler om inndriving av beløp som forskjellige personer skylder Tornqvist

 

Jeg lurer på hvor Nicolay Tornqvist kommer fra, hvem foreldrene er osv.  Tornqvist er mest sannsynlig av svensk, eller finsk opprinnelse, men ser at etternavnet opptrer både i Nord-Norge og i Bergen, og i flere land i Europa.  Noen som kan sette meg på spor?  Undrer meg også over at han er oppført med Andreas som fornavn v første barns dåp, ser ellers ut til at Nicolay var navnet han brukte.

 

Også interessert i Karen Christine Surland og hennes bakgrunn.   Jeg vet ikke kilden, men hennes far skal være Ole Johansen Surland og mor Anne Kristine Larsdatter, men vet ikke om dette er korrekt, eller hvor familien holdt til, og står litt fast.

Endret av Ivar Steen-Johnsen
Lagt til en setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i Lade:

 

Nicolai Torenqvist

Norway Marriages, 1660-1926

marriage:
28 September 1779
Lade, Sør-Trøndelag, Norway
spouse:
Karen Kirstina Suurland
 

 

 

Sør-Trøndelag fylke, Lade (Strinda, Moholt) i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /1 (1727-1780), Kronologisk liste 1779, Side 728-729
Permanent bilde-ID: kb20070918640564
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918640564

(H. side, v. kolonne)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ivar Steen-Johnsen skrev:

Også interessert i Karen Christine Surland og hennes bakgrunn. 

 

Ser at en gårdbruker Rasmus Surland er fadder ved dåpen i 1780. Finner denne Rasmus, men han er kjøpmann:

http://www.nermo.org/slekt/d0056/g0000067.html#I16976

Endret av Grethe Flood
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søster til Karen Kierstine, Mette Kierstina f. Suurland gift Parelius - Trondhjems borgerlige Realskoles alene-priviligerede Adressecontoirs-Efterretninger https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digavis_trondhjemsborgerligerealskole_null_null_18050416_0_31_1

Trondhjems borgerlige Realskoles alene-priviligerede Adressecontoirs-Efterretninger.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar Steen-Johnsen skrev:

Jeg vet ikke kilden, men hennes far skal være Ole Johansen Surland og mor Anne Kristine Larsdatter, men vet ikke om dette er korrekt, eller hvor familien holdt til, og står litt fast.

 

Constabel Ole Johansen Surland og Enchen Anne Chirstina Larsdatter vielse 30. juni 1746 (nest øverst Hø side) - Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Viede 1746, Side 402, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070921670120

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

 

Hmmmm,  Karen Kristine skal være født ca 1748, kan jo være plass til henne i den søskenflokken.  Får saumfare kirkeboken og se om familysearch er komplett eller ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2019 den 15.35, Egil Johannessen skrev:

Artig bok om gartnere i Norge født før 1800 🙂, takk for tipset  Utgitt i 1947 og sist utlånt fra biblioteket i Bergen i 1969. 

 

Anyway:  Dessverre ingen informasjon om hvor gartner Nicolay Tornqvist f. ca 1750  kom fra.  Men det fremgår at han begynte som gartner i Trondhiem ca 1775 og var der til sin død i 1813 og at han  "visstnok forpaktet jord på Kalvskinnet".

 

Også interessant at svært mange av gartnerne i Norge i boken kommer fra andre land:   Av 83 gartnere som forfatteren vet hovr kommer fra, er 33 fra Danmark, 22 fra Tyskland,  14 svensker, 13 nordmenn og en fra Holland.

 

Såi  jakten på Nicolay Tornqivists bakgrunn bør jeg forsøke å finne ut ting fra  Danmark, Tyskland og Sverige.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vi har nå etablert at gartner i Trondheim Nicolay Tornqvist (ca 1750-1813) kom fra Sverige.  (Kilde: "Gartnerinæringen i Norge" fra 1935)

 

Ifølge FamilySearch er det tre aktuelle Nicolay i Sverige med fars etternavn Törnqvist/Tornqvist/Tornquist, født mellom 1745-1760. 

 

Det er:

1) Nicklas, døpt 26.10.1751 i Karlskrona, Blekinge.  Far: Nils Tornqvist
2) Nicolaus Magnus, døpt 24.03.1752 samme sted. Far: Magnus Tornqvist
3) Niclas Petter, døpt 23.01.1753 i Blekinge. Far: Nils Tornqvist.

Er det noen av dere som har tips om hvordan jeg kan gå frem for å finne ut mer om disse tre "kandidatene".  Hvem av dem kan ha blitt gartner? Hvem av dem kan logisk ha  valgt å kalle barna sine for:

Andrea Susanna døpt 16/6-1780 i Domkirken (fars fornavn her oppgitt til Andreas)

Karen Christine, døpt 24/7-1781 i Domkirken (fars fornavn Nicolay), d. 24/1-1839 g.23/12-1813 Domkirken, Trondheim med Johan Christopher Holck f. 9/5-1780 d.28/1-1847  (mine 3-tip oldeforeldre)

Anne Catharina, døpt 5/7-1784 i Domkirken  (Nicolay)

Alexander

 

(Mer info om Nicolay Tornqvist og hans virke i Trondheim på lokalhistoriewiki og histreg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.