Gå til innhold
Arkivverket

Inger Sørensen f 1841, når døde hun og hvor er hun?


Anette Collins
 Del

Recommended Posts

1 hour ago, Sven Hjortland said:

 

Søren Hjalmar døde 27. juni 1899, nummer 2170

 

 

 

 

Tipper Hans i dødsannonsen 1917 er sønnen til Jens og Inger Marie.

 

Jens ble forøvrig født i Eiker (nåværende Øvre Eiker)   i 1818, ikke Åsgårdstrand...   https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001805148

 

And Søren : jeg har hans bror Hans Christian Sørensen på akkurat samme dato og år? Må være en feil. Og din informasjon er sikkert riktig. Vet man dødsårsak? Hvis Hans ikke døde i 1889 så er det nok han, tipper han dro til USA som en par av de andre. 

 

Har Jens i folketellinger som først  Åsgårdstrand eller Eger, kan Eger være Eiker..? 

 

Tusen takk nok en gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anette Collins skrev:

 

Har Jens i folketellinger som først  Åsgårdstrand eller Eger, kan Eger være Eiker..? 

 

 

Eger er det gamle navnet på Eiker

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anette Collins skrev:

Vet man dødsårsak?

Lungebetennelse

 

Nummer 97

Oslo fylke, Gamlebyen (Oslo) i Oslo, Ministerialbok nr. 9 (1888-1909), Døde og begravede 1899, Side 180
Permanent bilde-ID: kb20060922010455
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060922010455
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060922010455.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro!!!! har begynt å jobbe meg bakover med hans og Ingers foreldre, det er spennende. 

Du greier ikke å finne ut hva som skjedde ned Hans Chr, Sørensen..? Lurer nå fært på når og hvor han døde hvis det ikke var på samme dag som broren, noe jeg tviler på, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Hilda Marie;

 

Så av innlegget til Sven at det gikk mange måneder fra fødsel til dåp på hennes søsken. 

Hilda står ved konfirmasjonen som f 9 mai, og døpt 17 mai 1863.

Da er det kanskje hjemmedåp, som ikke ført i kirkeboken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ann-Mary Engum said:

Angående Hilda Marie;

 

Så av innlegget til Sven at det gikk mange måneder fra fødsel til dåp på hennes søsken. 

Hilda står ved konfirmasjonen som f 9 mai, og døpt 17 mai 1863.

Da er det kanskje hjemmedåp, som ikke ført i kirkeboken? 

 Det er meget mulig. Kanskje hun var født svak, og de ikke var sikre på om hun ville leve, så hun skulle døpes snarest? Tenkte det samme om hennes mor, født 11 desember og døpt den 26, syntes det gikk fort også. Og hvis dere superdetektiver ikke finner henne inkirkebøkene så står hun neppe der, så jeg bestemmer at din teori stemmer. 😊. Jeg er som sagt så takknemlig for all hjelp jeg har fått fra dere - hadde aldri i livet fått til dette alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 4/21/2019 at 1:22 PM, Anette Collins said:

Ikke overraskende. Familien bodde da i et slumområde i Kristiania. 

Dette var neppe slumområder. De ble i stor grad bebodd av folk som arbeidet og virket i områdene rundt indre havn, trelastlagerne og Hovedbanestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 6/15/2019 at 9:32 AM, Lars Waaltorp said:

Når det er kort tid mellom fødsel og dåp, er barnet ofte født på Rikshospitalet. Det gjelder også Hilda Marie (nr. 37):  

 

SAO, Rikshospitalet prestekontor Kirkebøker, F/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1853-1870, s. 173
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060213070557

 

Tusen takk for det. Hva er grunnen til at fødsel og dåp var så tett sammen på Rikshospitalet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/15/2019 at 5:02 AM, Marius Brinch Gabrielsen said:

Dette var neppe slumområder. De ble i stor grad bebodd av folk som arbeidet og virket i områdene rundt indre havn, trelastlagerne og Hovedbanestasjonen.

Nordbygata i Oslo på den tiden var absolutt ikke bra, med høy barnedødelighet og ikke spesielt gode sanitære forhold, så jeg vil absolutt beskrive det som slum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.