Gå til innhold
Arkivverket

Vollan ved Trondheim


Hanne-Rita Richardsen
 Del

Recommended Posts

Hei, 

I en folketellingen fra 1891 er det oppgitt at en kvinne er sendt til anstalten Vollan ved Trondheim. Var dette et sted for straffearbeid eller et behandlingssted? Jeg har ikke klart å finne noe særlige informasjon.  Finnes det fangeprotokoller dersom det var et soningssted i 1891.  
 

Mvh Hanne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hanne-Rita skrev:

Hei, 

I en folketellingen fra 1891 er det oppgitt at en kvinne er sendt til anstalten Vollan ved Trondheim. Var dette et sted for straffearbeid eller et behandlingssted? Jeg har ikke klart å finne noe særlige informasjon.  Finnes det fangeprotokoller dersom det var et soningssted i 1891.  
 

Mvh Hanne-Rita

 

Har du en lenke til tellingen?

 

Fint hvis du kan endre "Hanne-Rita" til fullt navn.

Jfr. forumreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://byhistorie.origo.no/-/bulletin/print/380755_sigrid-undsets-barndomsparadis?ref=checkpoint

 

Sitat:

 

"For Sigrid ble den store, trønderlånpregede hovedbygningen, som lå så vakkert plassert ved inngangen til Klæbuveien, omgitt av et fritt og åpent landskap, selve eventyret. Sammen med driftsbygningene bar gårdsanlegget stadig preg av landbruk, selv om det i 1850 ble overtatt av Trondheim kommune, som tok husene i bruk som tvangsarbeidsanstalt, et slags fengsel hvor ”betlere, drikkfeldige og arbeidssky personer” kunne anbringes direkte av politiet uten dom. (Anstalten hadde hus på Vollan til den ble nedlagt i 1907. Men de siste årene, siden 1894, var politiets adgang til å sette folk bak lås og lukke uten dom sterkt innskrenket.)"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa 🙂

 

Telling 1891 Tromsøysund:

Her er tellingen for Tromsøysund, men da er  hun ført som midlertidig fraværende. Hun er sikkert også ført folketellingen under Vollan for 1891, men den har jeg ikke funnet ennå

RA, Folketelling 1891 for 1934 Tromsøysund herred, 1891, s. 2793
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10061210087915

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ft10061210087915.jpg

Dette er mitt første innlegg noensinne i dette forumet, så det er bare å si fra om jeg ikke gjør alt etter boka 🙂

 

Hanne-Rita

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.