Gå til innhold
Arkivverket

Anne Ellefsdatter - Ole Olsen - Anmeldt til Fogden for flere "leiermaal"?


Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Jeg viser til kirkeboken for Gausdal i 1842 der det står at Anne Ellefsdatter Hårstadengen, født 5.4.1816 på Hårstadengom i Olstad, Vestre Gausdal, fikk en uekte sønn Erland Olsen 22.8.1842 på Hellebergs-eie i Olstad med Ole Olsen,  uekte født 2.4.1809 på Li-eie, i Østre Gausdal (faren var Ole Olsen fra Ringsaker og Sigrid Olsdatter fra Li-eie i Gausdal).

 

SAH, Gausdal prestekontor, Ministerialbok nr. 7, 1840-1850, s. 33, nr 116.

https://media.digitalarkivet.no/view/8939/43580/33

 

Står det i merknadene på høyre side at fødselen er "anmeldt til Fogden"? 

 

Sønnen Erland er farens 4 leiermaal og morens 2 leiermaal. Betyr dette at foreldene, enten den ene eller begge, er anmeldt og straffet for leiermaal, i såfall hvor skal jeg lete for å finne mer opplysninger om eventuell straffeforfølgning / dom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det som er spesielt er at man aldri hører om hva som skjedde med barnefaren. Ble det aldri noen konsekvenser for ham?

Og at man skulle få straff for å sette et barn til verden er jo ganske forferdelig.

 

Stefaren til min tipp-oldefar fikk en sønn med en kvinne utenfor ekteskap. Hun fikk 3 dommer i Nordre Hedmark sorenskriverembete for 3 av de 5 barna hun fødte utenfor ekteskap.

De kalte det for " forbrytelse" å føde utenfor ekteskap. Ganske sterke ord.

Marthes 1. dom  var på 5 dager på vann og brød for hennes 3. fødsel i 1859. Dommen ble sonet på Olsrud Arresthus ved Hamar.

Hun fikk deretter 6 måneder straffearbeid i Christiania for hennes 4 fødsel i 1867. For hennes 5 fødsel i 1872, fikk hun 8 måneder straffearbeid. Jeg har aldri sett noe skrevet om at barnefaren ble straffet. Kanskje han fikk en bot, men det vet jeg ikke.

 

Moren til min tipp-oldemor fikk også et barn utenfor ekteskap i 1802. Dette var hennes første "leiermaal". Allikevel måtte hun gjennomføre et skriftemål i kirken. Hun måtte altså som ungjente stå frem for presten og bekjenne sine synder. Skriftemålet er omtalt i kirkeboken. Dette måtte hun gjøre på nytt igjen etter hennes 2 "leiermaal".

 

Dette viste bare hvor sterkt presteskapet og kirken stod i lokalsamfunnet på Hedmark på denne tiden. De hadde stor makt og stod frem som moralens vokter. Formålet med skriftemålet var nok å «lede» den unge piken inn på den «rette vei» - ekteskapet og et liv med ydmykhet og den rette Gudstro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Frank Rusten skrev:

Det som er spesielt er at man aldri hører om hva som skjedde med barnefaren. Ble det aldri noen konsekvenser for ham?

 

Om du "aldri høyrer", kan det m.a. kome av kjeldene du brukar for å få kunnskap om dette.

Fram til eit stykke utpå 1800-talet, var bøtestraffa for barnefaren dobbelt så stor som for mora. (Kristian Vs lov 6-13-1)

Begge måtte skrifte, og (når det var aktuelt) begge måtte i fengsel/tvangsarbeid.

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om leiermålsstraff mot slutten av 1700.tallet:

 

Ei av mine formødre, Åse, ble født i Sigdal i 1744. Mora døde da Åse var seks år og faren giftet seg på nytt med ei enke. De hadde begge flere barn fra 1. ekteskap og fikk i tillegg tre barn sammen.

 

Åse måtte tidlig ut for å tjene til livets opphold og fikk etter hvert tre barn med Halvor, sønnen til klokkeren, og hun fikk senere også to barn til med andre fedre. Den yngste sønnen ble døpt i 1782 og samme år ble Halvor stevna for fostringspenger til deres yngste barn (Johanne). Til det svara Halvor at Åse hadde fått 62 rd. av han og hun burde tie med skamma si. Anders, bror til Åse, sa det var riktig at Halvor hadde betalt for de to første barna, men ikke for Johanne. Kravet var på 54 rd. (6 rd. året i 9 år).

 

Om det var i samme rettssak vites ikke, men Åse blei i 1782 dømt til åtte års tukthus for alle disse leiermålene. Hun sonet ved Kristiania Tukthus og døde på tukthuset etter omtrent ett års soning i september 1783. Ingen som var dømt til åtte års tukthus overlevde!

 

Tukthusstraff skulle være en formildende straff for kvinner som fikk tre barn utenfor ekteskap. I stedet for offentlig pisking skulle de arbeide på tukthuset i åtte år. Alle leiermålsforbryterne som ble dømt til åtte år på tukthuset døde. De slapp den offentlige piskingen, men ble trolig pisket minst like mye inne på tukthuset. Dårlig hygiene og hardt arbeid førte til at kvinnene som hadde vært gjennom tre eller flere fødsler ikke tålte oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo forferdelig. Jeg har aldri hørt før om at man fikk hele 8 år i tukthus for å ha født barn utenfor ekteskap. Myndighetene den gang skapte jo foreldreløse barn ved å  straffe kvinnene så hardt og brutalt som dette. Jeg har lest litt om forholdene på tukthuset i Christiania, og du har rett i at forholdene der mildt sagt ikke var enkel.

 

Hvilke ulike kilder kan man da lete i for å finne disse sakene? Dersom kvinnene er omtalt i kirkebøkene for skriftemål, bør jo også barnefedrene også stå der et sted?

I et tilfelle har jeg ikke funnet det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.