Gå til innhold
Arkivverket

Halsaa slektstre


BeatriceHalsaa
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, Grethe Flood skrev:

Jon Markussen giftet seg 17.10.1821 - nr. 15 - høyre side:

Vest-Agder fylke, Halse, Mandal, Harkmark i Mandal, Ministerialbok nr. A 10 (1817-1830), Viede 1821, Side 390-391
Permanent bilde-ID: kb20070613630071
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070613630071
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070613630071.jpg
 

 

Beklager, jeg skrev feil dato - det skal selvsagt være 17.04.1821 - men da er dette det samme som Ann-Mary har funnet i #26 og #27. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med alle disse opplysningene! Tusen takk - jeg ser fram til å nøste videre i dette og forstå mer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Når jeg ser på kirkeboka, innlegget fra Engum # 30, ser det ut som om fødselsnavnet er Marcus Johnsen Halsaae

Har jeg lest riktig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til Markus Jonsen Halså var Jon Torkelsen Halså 1734-71 og Randi Markusdatter  Vestre Skogsfjord 1728-1797. Foreldre til Erika Jonsdatter var Jon Villumsen Halså 1725-1788 og Anne Olsdatter Lande 1736-1806. Du bør få tak i bygdebøkene for Halse og Harkmark, så finner du aner videre flere ledd. Ditt nærmeste bibliotek kan sikkert fjernlåne dem for deg (2 bind).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Harald Søren Storaker skrev:

Det er bare bygdebøker for Harkmark, ikkje for Halse sogn.

 

Beklager - trodde begge var utgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, BeatriceHalsaa skrev:

 

Markus Halsaa bodde på Halsa gård ved Mandal, var skipskaptein og førte en brigg for Dedekam. Han begynte med kornfart , og ble tatt til fange, kanskje allerede i 1808, og satt som fange i England til 1814 - i følge Fuglevik.

 

 

Markus var fadder ved dåp i Mandal 26 okt 1810, til ein nevø, Marcus Villumsen: https://www.digitalarkivet.no/kb20070612660140
Han var far til et barn født i Mandal 30 okt 1813, men han var ikkje fadder ved dåpen til nevøen okt 1813: https://www.digitalarkivet.no/kb20070612660156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

takk igjen til alle som har svar. jeg har fått låne bygdebøkene, men de er tidkrevende å sette seg inn i for en amatør som for tide har for få stunder til dette. men jeg kan glede dere (kanskje) med at vi fikk laget et syuper lite "skuespill" i anledning 100 års dagen for min fars fødsel og min mors 95 års dag ḧilsen Beatrice Halsaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Markus Johnsen Halsaa er min tipptiptipptippoldefar så jeg gikk på Nasjonalbiblioteket og leste artikkelen i Lindesnes fra 1955 om ham. Artikkelen viser dessverre ikke til noen kilder ut over å henvise til "overleveringer" om at Marcus Johnsen Halsaa satt i prisonen og at han skulle ha mistet gård og grunn på grunn av dette. Det framgår også av artikkelen at Marcus Johnsen Halsaa omkom på havet og det er vel kanskje derfor jeg ikke har funnet spor av ham etter 1813. Så vidt jeg har forstått så ble ikke folk som forsvant på havet nødvendigvis ført inn i kirkebøkene på dette tidspunktet.  (Sønnen John Marcussen ble imidlertid ført inn i kirkeboka i 1833 da han omkom på havet på vei fra Hull i England.) Eriche døde i mars 1845.

 

Markus Johnsen er for øvrig også omtalt i Mandal bys historie der han per 1803 omtales som styrmann Markus Johnsen Halshaug og er bosatt på øvre Malmø på østsiden av elva, sammen med kona Erika og en sønn på fem år. Senere ble han altså skipper. Halshaug eller Halsaa er på vestsiden av byen. Det ser altså ut som Marcus og kona har bodd på Halsaa eller Halshaug på et tidspunkt før 1801, men i 1801 og senere bor de altså på øvre Malmø. Av en eller annen grunn synes det som det er viktig for familien å vise til at de kom fra Halshaug/Halsaa, jf. at det bruker navnet Halsaa og at det vises til at sønnen John er født på Halsaa ved hans konfirmasjon. Det hadde vært artig å vite hvorfor, men det kan jo selvsagt ha vært en gårdstvist el.

 

 

 

Arve

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.