Gå til innhold
Arkivverket

Kilder for etterkommere av Johan Diderich Frølich (1717-1773)


Ronny Eliassen
 Del

Recommended Posts

Delgobe er ikke alltid lett å forstå, men her har han listet barna (kronologisk) til den godeste Johan Didrich Frølich - en Elen Dorthea er nevnt etter Hylleborg (f. 1743), men uten noen f. dato for Elen Dorthea - Genealogisk samling nr. 13, Dokumentside, Side 106, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sa20110429670106

Delgobe_i.jpg

Delgobe_ii.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forstår av Delgobe skal hun ha vært gift med Ole Ore (Oren/Øren) og fått en datter Christine Winter - og her er hennes dåp med mor Elen Dorthea Frølich:

 

Christine Vinter Olsen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
9 June 1766
VOR FRUE, TONSBERG, VESTFOLD, NORWAY
father:
Ole Ore
mother:
Elen Dorthea Frolich

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHGH-BB5

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har muligens Delgobe blandet (hvilket jo er mulig) - for denne Elen Dorthea var datter av Johan Hermand Frølich - https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000538476

 

Ronny; er du sikker på at han hadde en datter Elen som var gift med Johan Johansen? Hvor har du fått den opplysningen?

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Ronny; er du sikker på at han hadde en datter Elen som var gift med Johan Johansen? Hvor har du fått den opplysningen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil, jeg er absolutt ikke sikker. Derfor jeg prøver å komme til bunns i dette. Opplysningen fikk jeg for mange år siden fra en slektning av meg som drev på med slektsforskning Olaf Coucheron Jarl, se vedlagte utdrag fra denne linjen. Om jeg har tydet hans funn riktig vet jeg ikke. Videre finner jeg denne linjen på Geni.com og en del på MyHeritage, men disse stoler jeg ikke på.

Olaf Coucheron Jarl.JPG

Endret av Ronny Eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det noe ja. Tro om all teksten fra den artikkelen er med her, eller om den fullstendige teksten må hentes på Nasjonalbiblioteket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ronny Eliassen skrev:

Oi her var det noe ja. Tro om all teksten fra den artikkelen er med her, eller om den fullstendige teksten må hentes på Nasjonalbiblioteket.

 

All teksten kommer ikke med her - har du lett tilgang til NB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert noen her på forumet som kan hjelpe deg - post en forespørsel og angi nøyaktig hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med den artikkelen fra Olaf Coucheron Jarl. Kaster vel litt lys over de utfordringene dere som har bidratt her også har sett. Det er tydelig at Olaf har lagt ned en del ressurser for å klare å finne ut av dette, men at heller ikke han kunne finne noen sikre kilder som bekrefter at Elen Frølich var datter at Johan Diderich Frølich.

 

Hva tenker dere om sannsynligheten til slektskapet ut fra de funn Olaf nevner i artikkelen?

Endret av Ronny Eliassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som en "vandrehistore" - men "alt er mulig" 😮 

 

Coucheron Jarl skrivel vel at kirkebøkene for Dvergberg var brent, men jeg finner da dette - https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=18&clerical_parishes[]=1872P&parishes[]=1872S1&start_year=1750&end_year=1815&text=

 

Skannet rask gjennom, men kunne ikke finne noen Elen, fant derimot en Joen/Johan Jonsen som fadder ved flere anledninger. Jeg kan selvsagt ha oversett noe.

 

Han mener jo også at Elen var i live frem til ca. 1814 - har du funnet henne i FT 1801? Begravelsen hennes burde jo da også kunne finnes....

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at det IKKE finnes noe bevis (foreløpig) for at  Elen var datter av Johan Didrich Frølich. Dessverre har slike historier en egen evne til å bli "sannhet" og man legger det inn i slektstrær uten å ha dokumenterte kilder.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ronny Eliassen skrev:

Har sett igjennom kirkebok for Dverberg, men finner henne ikke der. Samme med folketellingen for 1801 og begravelse.

 

Så foreløpig har man ikke kunne finne henne i en eneste kilde........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Egil. Så inntil det eventuellt skulle dukke opp nye spor, så tar jeg ikke denne grenen inn i mitt slektstre. Takk til deg Egil for all hjelp, og også til dere andre som har bidratt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.