Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om Marie Selin / Selien


Bente Indregård Sundfær
 Del

Recommended Posts

Hei. 

 

Jeg har tatt det opp i et annet tråd, og fikk noe tanker. Men jeg prøver igjen.

 

Jeg har lett etter opplysninger om Marie Selin / Selien fra 1800-tallet. Vet sånn ca at hun VAR i Halden (Fredrikshald) på denne tiden. Om hun er fra stedet eller ikke, vites ikke...

Hun fikk en datter den 17.februar 1929/30 (Emilie Constanse Rosenvinge) med Jacob Rosenvinge.

Noe som bekrefter i disse linkene.

 

Se nr. 6 https://media.digitalarkivet.no/view/7418/109

I denne står det også om at hun har begått 3. leiermål.

 

Se nr. 8: https://media.digitalarkivet.no/view/7425/56

Samme kommentar.

 

Disse linkene er de eneste jeg har etter Marie Selin / Selien.

 

Jeg fikk en kommentar fra en. Noe som jeg ikke har tenkt på...men det er selvsagt en mulighet:

Skrevet April 17 (endret)

"Samme dåp, fra klokkerboken. 

Det var hennes 3dje leiermål.

Nr 6

https://media.digitalarkivet.no/view/7418/109

 

Det står Selien i ministerialboken,og Selin i klokkerboken.

 

Kan vel være en mulighet for at Marie Selien/Selin fikk straff,siden det var snakk om 3 leiermål.""

Jeg har lett forgjeves etter henne på flere steder b.la Digitalarkivet uten å lykkes. Det er rene gjetting her. Men da spør jeg dere ekspert slektsgranskere som kanskje kan gi et eller noen svar:

 

* Hvor GAMMEL var hun da hun fikk Emilie Constanse? Må jeg beregner det selv om jeg ikke vet fødselsåret hennes...?

* Fikk man STRAFF for leiermål i 1800-tallet, så i fall hvor mye straff fikk man?

* Kan det hende at hun oppga falsk etternavn, for Selien / Selin finnes ikke....?

* Er Selien / Selin opprinnelig navn fra Sverige / Danmark / Finland eller??

 

Takker for hjelpen.

 

Mvh Bente I. Sundfær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Selin var det flere som het til etternavn i Frostviken , Jemtland. Den første jeg har er født i 1848

 

Har du mulighet å gi navnet til personen du snakket om? Det må jo finnes en kobling der? Ikke sikkert om det er samme familie gren, men forsøk er verdt :)

Jeg prøver alt uansett, for å komme meg til bunns i denne mysterium personen :) For jeg vil gjerne finne og vite mer hennes familien og bakgrunn, om hun fikk flere barn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re nr 4.  Hun het Kerstin Bengtsdtr Selin f 24 februar 1848 i Frostviken. Mannen het Per Jonsson f 1. februar 1852 i Frostviken. De hadde 11 barn og i hvert fall en som flyttet til Norge brukte Selin som etternavn.  Men hvor Selin navnet til Kerstin kom fra vet jeg ikke ettersom ingen av foreldrene hadde det og heller ingen av søskene brukte det. Det kan kanskje være verdt å gå inn på https://forum.rotter.se/

og legge inn en forespørsel under noen av sognene under Jemtland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Re nr 4.  Hun het Kerstin Bengtsdtr Selin f 24 februar 1848 i Frostviken. Mannen het Per Jonsson f 1. februar 1852 i Frostviken. De hadde 11 barn og i hvert fall en som flyttet til Norge brukte Selin som etternavn.  Men hvor Selin navnet til Kerstin kom fra vet jeg ikke ettersom ingen av foreldrene hadde det og heller ingen av søskene brukte det. Det kan kanskje være verdt å gå inn på https://forum.rotter.se/

og legge inn en forespørsel under noen av sognene under Jemtland

Den Marie Selin jeg leter ble nok født lenge før denne familien, men nå har jeg registret meg på forumet du anbefalte :) Takk for tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg har vært innom forum rotter (Forum røtter tilsvarende som dette forumet) i Sverige og der fikk jeg en mulig kandidat; Gunla Marie Selin eller Gundla Maja Selin som giftet seg i Sevrige med Johannes Falk i 1836 etter å ha vært i Norge en stund. MEn det er ikke sikkert at det er HENNE, men hvordan kan jeg finne ut om det er HENNE? Noe tips hvordan jeg kan sjekke henne mot Marie Selin? Det siers at Gundla Maja Selin / Gunla Marie Selin ble født i 25. sept 1797 i Sverige, ifølge noen som fant opplysninger og jeg har sett på det han oppga ifm "förhörsböckerna". Men det er ikke sååå enkle å lete videre i Sverige når man jeg er ikke godt kjent med svenske språket 😕

 

Her er noen sitater ifra Forum Røtter:

 

Sitatet fra en fyr som kaller seg "Hoggorm":
"Det är väl mer sannolikt att hon är från Bohuslän eller Dalsland, om hon var i Halden och arbetade? Det fanns en möjlig kandidat i Uddevalla, Gunla Marie Selin född 25 sep 1797. Fadern var sjömannen och timmermannen Sven Zelin och modern pigan Maria Andersdotter. Sven dog redan 1812 och jag vet inte vad som hände med familjen efter det. Kanske hamnade man i Norge? 1836 är Gunla Marie Selin i alla fall i Uddevalla igen, när hon gifter sig med en Johannes Falk. Då är hon ju nära 40 och de får inga barn. Det hade varit intressant att försöka följa henne genom husförhörsböckerna men jag har inga adresser förrän på 1860-talet när hon bor på Wadbacken i Uddevalla, se sid 80 i Uddevalla AI:15"

 

Og jeg spurte om hva "förhörsböckerna" betydde og fikk da svaret av samme fyren, "Hoggorm":

"Husförhörsböckerna var en bok som prästen förde över församlingens alla invånare. Det var väl mest för att hålla reda på hur goda kunskaper de hade inom kristendomen, men för släktforskare är det bra med böcker över alla människor. 
Här är Gundla "Maja" Selin efter att hon gift sig 1836:https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0041982_00077#?c=&m=&s=&cv=76&xywh=1719%2C119%2C5812%2C2755
Ibland får man veta var hon flyttade in från, men inte här. Hon bodde ju någon annanstans före hon gifte sig, kan man följa henne bakåt så får man se om hon varit borta längre perioder. Man kan sitta och bläddra på måfå och hoppas hitta henne, men det tar mycket tid."

 

Noen som kjenner igjen navnet eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ved dåpen du henviser til at det er Marie Selins 3. leiermål.

Det vil si at hun har født 2 uekte barn tidliger.

Hvis Marie Selin var svensk så vil jeg  likevel ikke tro at presten hadde noe kjennskap til barn hun hadde født i Sverige.

Derfor antar jeg at de to tidligere barna er født i Norge og i Fredrikshald(Halden) eller i nærheten.

 

Det som er problemet er at presten/klokkeren skrev det han hørte og derfor kunne navnet bli skrevet på forskjellige måter.

F.eks Selin/Sehlin/Salin/Sahlin/Selien/Sehlien  o.s,v.  Eller at hun ved tidliger dåp hadde brukt farsnavnet. (F.eks. Andersdatter/Perdersdatter o.l)

 

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Du har vel denne?

Emilie Constanses konfirmasjon (nr.58).

Østfold fylke, Fredrikshald i Halden, Ministerialbok nr. I 6 (1845-1856), Konfirmerte 1844, Side 206
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060330010720
 

Der heter moren Marie Selien.

 

Takk! 😊

 

Da tyder det jo at hun er norsk likevel... eller svensk...? 🙈   Siden den mulig kandidaten Gunla Marie / Gundla Maja Selin (hvis de er en og samme person da) var gift i 1836 med Johannes Falk. Men på den andre siden kunne hun jo ha reist mellom Norge og Sverige innimellom pga datteren. Man kan jo reise tilbake for å overvære datters konfirmasjon? 🤔

Endret av Bente Indregård Sundfær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

Har sett litt på Gunla Maria Selin i Sverige.Fulgt henne fra vielsen i 1836. Ingen barn bor med henne. Vet du om din ane Emilie Constanse vokste opp med sin mor? 

Dersom det er hun i Sverige,vil det si at hun etterlot barna i Norge og flyttet tilbake til Sverige alene.Finner henne ikke i noen ut-/innflyttinger.

 

Hilsen Kari

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kari Aabelvik skrev:

hei!

 

Har sett litt på Gunla Maria Selin i Sverige.Fulgt henne fra vielsen i 1836. Ingen barn bor med henne. Vet du om din ane Emilie Constanse vokste opp med sin mor? 

Dersom det er hun i Sverige,vil det si at hun etterlot barna i Norge og flyttet tilbake til Sverige alene.Finner henne ikke i noen ut-/innflyttinger.

 

Hilsen Kari

 

 

 

Nei, kunne ikke finne noe om det. Jeg vet ikke om hun oppvokst med moren sin eller faren sin en gang. Men ettersom konfirmasjonen hennes står moren oppført som Marie Selien... Sammen med faren Jacob Rosenvinge. Etternavnet ble nevnt enten som Selin eller Selien.  Faren giftet seg med en svensk dame som het Marie Elisabeth Holmquist i 1837. Kanskje Marie Selin/Selien bodde i Halden hele tiden? Men jeg kunne ikke finne henne der... Kanskje må svømme litt dypere for å finne skatten liksom. Men skatten er vel godt gjemt! 😉 Litt av mysterium! Selv om det bevitner på at Marie levde fortsatt i 1844. Må vel lete videre 👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konfirmasjon i 1844,er foreldrene navn skrevet som ved fødsel / dåp. Det sier ingenting om  at Marie levde i 1844,hun er bare oppført som mor uten videre opplysninger.

 

Kari

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kari Aabelvik skrev:

Ved konfirmasjon i 1844,er foreldrene navn skrevet som ved fødsel / dåp. Det sier ingenting om  at Marie levde i 1844,hun er bare oppført som mor uten videre opplysninger.

 

Kari

 

Det ante jeg ikke. Lært da noe nytt...Muligens du har rett. 🤔 Da blir det jo flere spm enn svar her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bodde Emilie Constanse? Har du funnet henne i folketelling? Giftet hun seg,i så fall hvor,og barna hennes,hvor døpt? 

 

Tenker at hun  kan har vokst opp hos mor, da kan vi få noen hint om hvor Marie var. Kan fadderne til Emilies barn gi noen svar??

 

Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 29 Marie Andersdatter Selin  

 

Østfold fylke, Fredrikshald i Halden, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1834), Døde og begravede 1830-1831, Side 306-307
Permanent bilde-ID: kb20061011040133
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061011040133
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061011040133.jpg
 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ministerialboka, Marie Andersdatter Selin, 30 år gammel, etterlater seg 3 børn.

SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1815-1834, s. 306-307
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061011040133

 

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.