Gå til innhold
Arkivverket

Tyde håndsskrift i kilde fra andre verdenskrig


Håvard Thorsen
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan være behjelpelige med å tyde/bekrefte hva som er skrevet med håndskrift i den aktuelle kildene under.

 

Jeg kan lese følgende, med det jeg er usikker på eller ikke kan tyde i parantes:

 

"Absolutt enig. Fremgangsmåten vil ganske visst være irregulær, men må kunne begrunnes med Ministerpresidentens særlige interesse for spørsmålet og de ganske (?) avvikelser fra Innenriksdepartementets utkast som foreslås. Likeovenfor (nettopp?) Innenriksdepartementet behøver vil neppe heller (ha vanlige?) skrupler."

image.thumb.png.585fbc7c1518c2ddfe602796ee4a7fcb.png

 

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Håvard Thorsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Håvard Thorsen skrev:

"Absolutt enig. Fremgangsmåten vil ganske visst være irregulær, men må kunne begrunnes med Ministerpresidentens særlige interesse for spørsmålet og de ganske (?) avvikelser fra Innenriksdepartementets utkast som foreslås. Likeovenfor (nettopp?) Innenriksdepartementet behøver vil neppe heller (ha vanlige?) skrupler."

 

Slik, trur eg:

 

"Absolutt enig. Fremgangsmåten vil ganske visst være irregulær, men må kunne begrunnes med Ministerpresidentens særlige interesse for spørsmålet og de ganske VESENTLIGE avvikelser fra Innenriksdepartementets utkast som foreslås. LikeoveRfor NETTOP Innenriksdepartementet behøver vil neppe heller HA SÆRLIGE skrupler."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

 LikeoveRfor NETTOP Innenriksdepartementet behøver vil neppe heller HA SÆRLIGE skrupler."

De siste ordene: "heller ha særlige skrupler" er skrevet med små bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

 

Slik, trur eg:

 

"Absolutt enig. Fremgangsmåten vil ganske visst være irregulær, men må kunne begrunnes med Ministerpresidentens særlige interesse for spørsmålet og de ganske VESENTLIGE avvikelser fra Innenriksdepartementets utkast som foreslås. LikeoveRfor NETTOP Innenriksdepartementet behøver vil neppe heller HA SÆRLIGE skrupler."

Dette ser ut til å stemme bra. Takk skal du ha! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 Jeg spør litt til: I denne teksten mener jeg det står "Justisråd Larsen personlig". Men hvilke bokstaver er det i initialene?

 

 

 

 

Dok1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyding er åpenbart ikke min sterke side, og siden dokumentene jeg jobber med inneholder en del tvilstilfeller (i min verden), så tillater jeg meg å fortsette med å bruke dere litt. Kan noen tyde hva som står under datoen 11.11.42? Jeg har antatt at det er snakk om initialene til et navn, men er ikke sikker på det. 

Signatur.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvard Thorsen skrev:

Tyding er åpenbart ikke min sterke side, og siden dokumentene jeg jobber med inneholder en del tvilstilfeller (i min verden), så tillater jeg meg å fortsette med å bruke dere litt. Kan noen tyde hva som står under datoen 11.11.42? Jeg har antatt at det er snakk om initialene til et navn, men er ikke sikker på det. 

Signatur.jpg

 

RFL??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig med RFL til datoen 24.11, men jeg tenker på det som står direkte under datoen 11.11.42. Om det nå i det hele tatt er en signatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg blir svar, for ikkje å seia forslag, skuldig. Eg ville gjetta på at det er ein "signatur". Det er kanskje ein T til slutt, kanskje ein J i midten, men er verkeleg på tynn is, føler eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag = KJT.

 

Påteikninga KJT er då mest truleg ein underordna saksbehandlar, altså vedkomande byråkrat som legg fram saka med tilhøyrande tilråding eller innstilling; og initialane RFL tilhøyrer då - slik eg forstår det - vedkomande sin overordna sjef som då (i denne saka og i dette konkrete høvet) godkjenner den samme tilrådinga utan ytterlegare merknader eller kommentarar.

- Gjev dette meining for deg?

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding begge to. Og mye gir mening ja. En liten rettelse: Den ene, kjente signaturen er RKL. Det er til en kar som jobbet i Justisdepartementet, og som helt riktig var en overordna sjef som fikk saken disse signaturen er hentet fra til behandling (han har riktignok kommet med kommentarer før den ble ferdigstilt og videresendt). Men det er ikke RKL som er forfatter av teksten, men antakelig nettopp denne underordnede saksbehandleren som er mer mystisk. Jeg håper han kanskje kan være skjult bak de øverste initialene, og skal ta med KJT videre og undersøke litt. Takk igjen! 

Endret av Håvard Thorsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg bare ikke jeg altså - jeg har registrert såpass at det er mye "tydekompetanse" her. Bare stå av hvis det blir litt mye mas her. Men: er det noen som er i stand til å tyde dette?

 

Punkt 2 tror jeg det står: "(...) Vasbotten med (anm. = anmerkninger?) (om?) (...) gjennomgang".

 

image.png.1a979570149077296f4da5d7973b6d34.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Håvard Thorsen skrev:

Punkt 2 tror jeg det står: "(...) Vasbotten med (anm. = anmerkninger?) (om?) (...) gjennomgang".

Slik?

"Hr. (...) Vasbotten med anm. (= anmerkning) om nøye gjennomsyn".

Initialen etter Hr, kan vera A, N, B ..., har du meir av handskrifta til denne personen kan det hjelpa.

 

Det første pkt. klarer ikkje eg. "Gr. Sch....mann???", Schr...??? 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da tror jeg noen mistanker er bekreftet. Det vil nok ganske sikkert da være A. (Arnvid) Vasbotten. Og kan det stemme med Schiedermair på den første, med Hr. foran det også? Det vil i så fall også gi mening. Akkurat denne håndskriften har jeg ikke funnet andre steder ennå (har flere andre gjennom dokumentene). 

Endret av Håvard Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Håvard Thorsen skrev:

kan det stemme med Schiedermair på den første?

 

Ja det meiner eg er eit godt tydeforslag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.