Gå til innhold
Arkivverket

Begravelse i 1840


Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

Edvard Hoem har skrevet boka Jordmor på jorda. Huset under Blåhammaren. Jeg har nettopp  lest den og syns det er en mektig fortelling. Men et sted virket fortellingen for moderne. Det er i skildringen av begravelsen til jordmoras ektefelle Hans Olsen Nesje. I skildringen møter hele slekta opp og fyller Veøy kirke. Begravelsesseremonien skjer inne i kirka før følget går ut på kirkegården, sånn som vi gjør nå. Like før kista ble båret ut, gikk yngste sønnen fram og bukka dypt foran farens kiste, skriver Hoem.

Her er innførselen i Veøy kirkebok https://www.digitalarkivet.no/kb20070904670518.

Begravelsesdagen var 15. november. I 1840 var dette en søndag. Det vil si at det var vanlig messe i kirka. Jeg antar at presten etter gudstjenesten gikk ut på kirkegården og forretta jordpåkastelse. Hvorvidt gravfølget var til stede under gudstjenesten er ikke så godt å si. Jeg tror ikke de tok kisten inn i kirken, slik det skjer i boka.

Jeg stiller dette spørsmålet her på forumet med håp om at noen kan utdype gravferdsskikken i 1840. Selv har jeg støtta med til boka Gudstjenestelivet i Den norske kirke fra reformasjonen til våre dager av Helge Fæhn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er enig i skepsisen din her.

I 1840 var begravelse eit privat tiltak mellom naboane (gravlaget) og nærskylde som budde i nærleiken ein yrkedag. Presten var ikkje med.
Båra vart ikkje teka inn i kyrkja.
Presten kasta jord på grava, etter preika ein søndag gjerne fleire veker eller månader etter, og då gjerne på fleire graver same dagen. Difor er ikkje
begravelsesdagen innført i kyrkjeboka før på 1800-talet, men datoen for jordpåkastinga.
Her i Nordfjord må ein eit godt stykke utpå 1900-talet før ein ser i kyrkjebøkene at det vart vanleg at presten var med gravferdsdagen, og då kasta han jord på båra.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.