Gå til innhold
Arkivverket

Etternavn på far


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Klarer noen å se hva farens etternavn eller gårdsnavn er på denne innførselen. Gjelder Mari, innførsel nr. 31. Jeg synes det ser ut som Vikhaug, men i de transkriberte kirkebøkene står det Weirhaug.

Finner ingen av gårdsnavnene i boken for Hafslo så lurer på om det kan være fra en annen plass.   https://media.digitalarkivet.no/view/11456/18

 

Endret av Hanne W. Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den 🙂 Er det noe rart man tviler, det kunne vel være det samme i både det gamle og nye som er avskrevet.  Nå ble det jo bare mer galskap 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, mulig de ligger under gården Hauge da, det er det nærmeste jeg finner i den boken som ligger på NB sine sider,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. søk på Google er Verhaug/Verhaugen en plass under  gården Kvam.

 

Når det gjelder skrivemåte på navn må du huske på at den gangen fantes det ikke rettskrivingsregeler.

Man skrev det man hørte.

Det er også en regel at man ikke skal endrer navn når man transkriberer. Derfor kan det bli forskjellige skrivemåter på samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hanne W. Heen skrev:

Tusen takk for den 🙂 Er det noe rart man tviler, det kunne vel være det samme i både det gamle og nye som er avskrevet.  Nå ble det jo bare mer galskap 🙂

Litt usikker på kvar "galskapen" sit her....

 

Avskriftene i det gamle (i #2) og det nye DA, her: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004237972

ser like ut for meg, og det er truleg dei same dataene.

 

Eg held med avskrivaren i "Vehrhoug".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for hjelpen, jo er jo klar over at det ikke var rettskriving i de dager. Men ikke lett når man holder på i ukjente områder og de ikke dukker opp i bøkene for området heller, men er navn på plasser under gårdene som er nevnt. Skulle vært lokalkjent der nede, dukker nok opp flere problem for meg i Sogn og i Hordaland vil jeg tro 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.