Gå til innhold
Arkivverket

Knud Christoffersen Nestingen, Øyer (født c. 1670)


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har spørsmål om et ords betydning.  (Norsken min er for usikker å finne det ut.)

 

Jeg har funnet tre oppføringer som gjelder Knud Christoffersen Nestingen fra Øyer.  De to første kom fra 1693 (militærerull).  De tyder på at Knud Christoffersen Nestingen var døv.  (Jeg har lagt ved lenker, bilder og transkripsjon.)

 

Det tredje kommer fra 1705.  Der blir Knud Christoffersen Nestingen beskrevet som "vandførre."  Spørsmålet mitt er:  Kan vandførre bety bare døv?  Eller betyr det at noe annet skjedde med denne mannen mellom 1693 og 1705.  Da jeg først fant oppføringen om den "vandførre" Knud Christoffersen Nestingen så jeg for meg en som ikke kunne gå eller var fysisk begrenset på en annen måte.

 

Mange takk,

Peder

1.  (1693) Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/51354/202

Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0499: Opplandske regiment, 1690-1693, s. 202

image.png.95b59b2f4887eb2ff8d4a14d52a493c0.png

“3. Lægd. Ensbye, Grimsrud, Stubberu, Biørge, Nestingen.

Stener Olsen, nogle oc 30 Aar, boer paa Grimsru.

Ole Olsen, nogle oc 20 Aar.

Torgier Engebretson, boer paa Biørge, nogle oc 30 Aar.

Knut Christophersen, nogle oc 20 Aar, hører gandske lidet.

Ole fra Gousdal oc Find fra Romsdal - Veed Jeg ey, hvor gamle er.”

---------------------------------------------------------------------------------

2. (1693) Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/51354/257

Kommanderende general (KG I) med Det norske krigsdirektorium, E/Ea/L0499: Opplandske regiment, 1690-1693, s. 257

 

image.png.ac0e1fa2b6eb60d9fa4936b54b47f8e7.png

"Nestingen -- Knud Christophers: bundens Søn, er Døf".

------------------------------------------------------------------------------------

3.   (1705) Link:  https://media.digitalarkivet.no/view/29723/16

Sorenskriverier i Gudbrandsdalen, G/Gb/Gbb/L0025: Tingbok - Sør-Gudbrandsdal, 1705, s. 14b-15a

image.png.7a6f9060eb8055f0ad9bf67b7f905f47.png

7  Clemet Nestingens Kiøbebref og Contract som angaar Jon Jars Huustrues Anpart som hinder arfueligen er tilfaldend udj Needre Nestingen, samt og hans hoess siig hafuende vandførre ver-broder veed Nafn Knud  Christophersen, saaleedes af indhold, at Jon Jar er betalt 36 rdr af sin Svoger Clemet Nestingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi vel i dag tenker mer i retning av fysisk funksjonshemmet/bevegelseshemmet når vi hører begrepet "vanfør", kan det vel tenkes at ordet tidligere også kunne betegne andre tilstander, som døvhet. Siden Knut Nestingen nevnes som døv ved to anledninger i 1693, var han vel neppe blitt hørende innen 1705, og siden han ikke da kalles døv, kan det være at "vanfør" skal dekke samme tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Svein Arnolf Bjørndal said:

Selv om vi vel i dag tenker mer i retning av fysisk funksjonshemmet/bevegelseshemmet når vi hører begrepet "vanfør", kan det vel tenkes at ordet tidligere også kunne betegne andre tilstander, som døvhet. Siden Knut Nestingen nevnes som døv ved to anledninger i 1693, var han vel neppe blitt hørende innen 1705, og siden han ikke da kalles døv, kan det være at "vanfør" skal dekke samme tilstand.

Mange takk, Svein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.