Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Bjørn Einar Røed

Bøye Bøyesen Quist

Recommended Posts

Bjørn Einar Røed

Søker etter når, og hvor han er født. Det jeg har av opplysninger er svært lite.

Han er far til Zachre jørgensdatter Ovenbergs uægte sønn Bøye Bøyesen Hoffenberg. Døpt 1. feb 1743

https://media.digitalarkivet.no/view/7886/130

Håper noen kan gi meg et innspill.

MVH

Bjørn Røed

Grethe Flood
Posted (edited)

I dette skiftet i Lårdal i 1723 er det nevnt en løytnant Bøye Quist:

Telemark fylke, Skiftekort (1689-1821), Skifteprotokollside, Side 538
Permanent bilde-ID: sk20100225620539
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225620539
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk20100225620539.jpg 

Edited by Grethe Flood

Grethe Flood
Posted (edited)

Men det ser ut som Inger Margaretha og løytnant Bøye Qvist ikke har noen sønn Bøye - se #10 i denne tråden:

Edited by Grethe Flood

Bjørn Einar Røed

Hei.

Og takk skal du ha; Grethe. 

Da fant jeg ei datter av Leutnant Bøye Qvist. Anne Cathrine. Aldersmessig passer det som søster til Bøye Bøyesen Qvist. . Men protokollen går ikke lengre tilbake enn 1721.

Dette var et kjempeskritt. 
MVH

Bjørn

Bjørn Einar Røed

Hei Grethe.

Takk for informasjon. Har lest, flere ganger, diskusjonen/letingen i 2009. Fikk noe mer data. Lt Bøye Qvist, hans fulle navn var  Bøye Hansen Qvist. Som dere skrev den gangen, så var hans sansynlige foreldre Hans Boyesen, og Anne Cathrine.

Men dette er nok ikke min slekts linje. Navnet Bøye Bøyesen, tilsier at både hans far, og farfar het Bøye til fornavn.  Det er vel også slik at det dreier seg om to generesjoner med Bøye til fornavn. Førstefødte vil jeg tro. Et annet spørsmål som reiser seg er navnet Qvist(Quist). Er det familie/slekts navn, eller et steds/gårds navn.

I denne  slekts linjen har jeg flere personer med navnet Qvist. Blant andre Versthusholder i Fredrikshald.H

Har sett på, og lest Phorum 5. Får ikke noe ut av det. Heller til den oppfatning at Qvist(Quist) er steds/gårds navn. Gjorde meg noen notater om dette i 2012/13. Kopling til Nordre Grave, og begge Tveten gårdene i Eidanger. Hans Jensen Qvist , Søndre Tveten, lensmann i Eidanger. Men jeg har også notert meg; østre Borge, og Borgestad. Sansynligvis ikke gården, men en plass.

Det at personen ikke er å finne, tyder for meg at det er et logisk sted.

Dette er noen synspunkter. 

Men, uansett. Du har hjulpet meg videre. Det takker jeg for.

MVH

Bjørn