Gå til innhold
Arkivverket

Bøye Bøyesen Quist


Bjørn Einar Røed
 Del

Recommended Posts

Men det ser ut som Inger Margaretha og løytnant Bøye Qvist ikke har noen sønn Bøye - se #10 i denne tråden:

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Og takk skal du ha; Grethe. 

Da fant jeg ei datter av Leutnant Bøye Qvist. Anne Cathrine. Aldersmessig passer det som søster til Bøye Bøyesen Qvist. . Men protokollen går ikke lengre tilbake enn 1721.

Dette var et kjempeskritt. 
MVH

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe.

Takk for informasjon. Har lest, flere ganger, diskusjonen/letingen i 2009. Fikk noe mer data. Lt Bøye Qvist, hans fulle navn var  Bøye Hansen Qvist. Som dere skrev den gangen, så var hans sansynlige foreldre Hans Boyesen, og Anne Cathrine.

Men dette er nok ikke min slekts linje. Navnet Bøye Bøyesen, tilsier at både hans far, og farfar het Bøye til fornavn.  Det er vel også slik at det dreier seg om to generesjoner med Bøye til fornavn. Førstefødte vil jeg tro. Et annet spørsmål som reiser seg er navnet Qvist(Quist). Er det familie/slekts navn, eller et steds/gårds navn.

I denne  slekts linjen har jeg flere personer med navnet Qvist. Blant andre Versthusholder i Fredrikshald.H

Har sett på, og lest Phorum 5. Får ikke noe ut av det. Heller til den oppfatning at Qvist(Quist) er steds/gårds navn. Gjorde meg noen notater om dette i 2012/13. Kopling til Nordre Grave, og begge Tveten gårdene i Eidanger. Hans Jensen Qvist , Søndre Tveten, lensmann i Eidanger. Men jeg har også notert meg; østre Borge, og Borgestad. Sansynligvis ikke gården, men en plass.

Det at personen ikke er å finne, tyder for meg at det er et logisk sted.

Dette er noen synspunkter. 

Men, uansett. Du har hjulpet meg videre. Det takker jeg for.

MVH

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.