Gå til innhold
Arkivverket

Emissær - tidleg 1900-tal - kvar kan eg finna informasjon?


Jostein Stokke
 Del

Recommended Posts

Andreas Olsen Stokke var bestefaren min.

Han blei fødd 27. april 1882 og blei døypt 28. mai 1882 – nr 21:

SAB, Bruvik Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. B 1, 1878-1904, s. 26

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061221610209

 

Han døydde allereie 9. april 1914 og blei gravlagd 15. april 1914 – nr 5:

SAB, Bruvik Sokneprestembete, H/Hab: Klokkerbok nr. A 4, 1908-1937, s. 231

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050729040202

 

I mellomtida gifta han seg og fekk 3 born.

 

Eg veit alt om denne slekta og ingen treng å grava etter slekta før og etter Andreas.

 

Men han var emissær og eg lurer på om det er arkiv der eg kan finna noko om emissær-verksemd..

Truleg vil det gjelda Indremisjonen men eg veit ikkje.

Endret av Jostein Stokke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle om min morfar, Johan Marius Helgesen. Han var født i Bergen i 1894. Han fikk et tre-måneders forkynnerkurs i Santalmisjon i 1915. Med den bakgrunnen arbeidet han for Santalmisjonen i 35 år. Han giftet seg i 1917 med Marie Holmen fra Råde. De bodde noen år i Askim. Da arbeidet han i Østfold krets. Siden 1924 bodde de i Oslo. Da reiste han i Oslo og Akershus. På reisene besøkte han foreninger og motiverte til innsats for Santalmisjonen. Til sist ble han kontorsjef i misjonen. I 1950 ble han klokker i Gamle Aker kirke. Han døde i 1961.

Jeg er ikke sikker på om han brukte titelen emmisær. Jeg husker bedre titelen kretssekretær. Det var en helårsstilling på fast lønn.

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått god hjelp frå Indremisjonsforbundet og her er minneorda i 1914:

 

Andreas O. Stokke emissær i Santalmissionen, er pludselig avgaat ved døden av lungebetændelse.

Stokke er født i Brudviks sogn i Sørfjorden, og har nu virket en del aar i Santalmissionen. Stokke har

havt en god fremvekst i naaden. Man vilde neppe kjende ham igjen nu i hans forkyndelse av evangeliet mot tidligere,

og det aller fornemste var, at det var en levende indre trang hos ham at faa drage sjæle til Gud.

Velsigne være Stokkes minde, kredsstyret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar var også emisær. Etter at lokalavisa for området her eg bur (og bestefar budde) vart scanna og lagt ut, har eg funne mange møteannonsar der han er med som talar, kjekt og spennande å sjå!

 

Så dersom avisene for området/områda der han reiste rundt er scanna, kan eg anbefala deg å søkja der     🙂    

 

 

Endret av Mariann Stokken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.