Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av brødrene Emil og Johan Jørgensen fra Ringsaker i Hedmark


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ..nå trenger jeg noe god hjelp igjen . 

 

Min farfars bror , Jørgen Evensen og hustru Mathea Andreasdatter fra Ringsaker i Hedmark  hadde 8 barn , jeg har funnet ut hvor og hvordan det gikk med 6 av dem , men disse to klarer jeg ikke å finne ut hvor ble av . Jeg har sjekket ekteskap i Ringsaker så langt som det går og likeledes med dødsfall , men de er ikke å finne .

 

De to det gjelder er ; 

 

Emil Jørgensen , født den 28 oktober 1906 ved Sveumseie i Ringsaker i Hedmark , og bopel ved konfirmasjonen den 2 oktober 1921  er under garden Rønningen i Ringsaker .

 

Johan Jørgensen , født den 2 september 1908 ved Sveumseie i Ringsaker i Hedmark  og bosatt ved konfirmasjonen den 30 september 1923 ved Kvarbergseie i Ringsaker .

 

De hadde en bror som flyttet til Oslo og dette var ; Alfred Jørgensen , født den 20 juli 1902 . Jørgen og Mathea bodde ved Bergseie (Bergesveen ) i Ringsaker ved Alfred sin fødsel  . Alfred Jørgensen gifter seg i Ringsaker den 24 august 1946 med Emma Evensen Bakås , født den 15 september 1912 . Alfred har ved vielsen stilling som gartner , og hans bopel er Markveien 54 i Oslo . Emma er ved vielsen oppgitt som budeie i Ringsaker . Emma er datter av husmann Even Simensen .

 

Kan det være slik at disse to brødrene , sønner av en husmann , også flyttet til Oslo eller ligger det en emigrasjon i luften her ?

 

Eller har jeg simpelthen ikke leita godt nok !!!

 

Veldig takknemlig for gode innspill og hjelp , på forhånd tusen hjertelig takk .

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Østlendingen 07.04.1932

Side 3

Emil Jørgensen og Thora Sofie Nilsen,begge Ringsaker.

https://www.nb.no/search?q="Thora sofie "&mediatype=aviser&fromDate=19310101&toDate=19311231&counties=Hedmark

 

Ja ja du Ann-Mary ...jammen var det hyggelig å være tilbake igjen etter en lang pause . Går det an å få frem noen datoer her tror du ? 

 

Må prøve å finne ut hvor hun kom fra 

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn A Løkken skrev:

 

Jeg forsøkte å søke både på Johan og Olga men fikk ikke frem noe , søkeresultat 0 

 

Merkelig.

Jeg la inn Johan på fornavn,og Jørgensen på etternavn.

 

Johan Jorgensen

F:03.09.1908

D:17.10.1970

Ringsaker

00.0K(Slettet)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Prøvde du å se nedenfor søkefeltet etter at du søkte?

 

gikk bra nå ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man gå ut ifra at de ble gift i Ringsaker ? 

 

Det er jo noe aktivitet i Moss avis , og Atna er jo og nevnt . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan var født 3 sept 1908,ifølge gravstedsregistreringen.

 

(Dåpen viser 2 sept 1908)

 

Dette er vel kanskje "din" Johan Jørgensen?

 

 

Hamar Stiftstidende(1929-1959)

03.09.1958

Side 2

 

Johan Jørgensen,Ringsaker,fyller i dag 50 år.

Han er født i Ringsaker og har arbeidet på flere gårder,dels i skogen og dels ved jordbruket.

Han har nu i mange år arbeidet hos brødrene Thore og Anders Rohr,og får av dem det beste skussmål en arbeidsmann kan få.

Han er sterk og hard av seg i arbeidet enten det nu er i skogen eller ved onnene på gården.

Han er også en behagelig mann å.ha med å gjøre,og blir satt stor pris på av alle.

Han bor i Husværet hvor en av hans døtre steller for ham og har gjort hjemmet pent og trivelig.

En stor barneflokk og naboer og kjenninger vil sikkert vise ham sin oppmerksomhet i dag.

 

 

"Kan kun åpnes i Nasjonalbibliotekets lokaler"

 

----

 

Han og Olga ble kanskje skilt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Da har vi vel kommet i mål kjære du Ann-Mary . Så tusen takk til deg og Eli Tyvold for flott hjelp . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Både Emil og Johan bodde i Hedemark, Emil holdt til i Gaupen,. Johan er jeg ikke sikker på hvor bodde da jeg bare var 5 år da han døde. De var brødrene til bestefaren min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, M. Eng skrev:

Både Emil og Johan bodde i Hedemark, Emil holdt til i Gaupen,. Johan er jeg ikke sikker på hvor bodde da jeg bare var 5 år da han døde. De var brødrene til bestefaren min

 

For å delta i debattene krever vi at alle opptrer med fullt navn. Det bidrar til å holde diskusjonene seriøse. Her får du vite hvordan du endrer visningsnavnet ditt.

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.