Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
May Krogstad

Ole Amundsen født 15. Oktober 1859 Husmo i Nes, Akershu

Recommended Posts

May Krogstad

Jeg søker etter min tippoldefar Ole Amundsen f 1859. Han finnes i noen folketellinger fra 1865 og 1875, men etter det finner jeg ikke noen ting om ham. Så på ei slektssider at han var reist til Amerika i 1884, men klarer ikke finne noen dokumentasjon på at det er riktig. Hva gjør jeg for å finne noe mer om denne person? Kan noen hjelpe meg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Egil Johannessen
Posted (edited)

Fint om du kan opplyse navn på foreldre og gjerne legge ved lenker til dåp og folktellinger.

Edited by Egil Johannessen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Ole i 1881 kan nok være han med untak av at han ikke kan være f. 1887 og utvandret 11/6 1881.

Det finnes enda en Ole Amundsen f. 5/11 - 26/12 1859 Husereie. Men han flyttet ut 7/12 1882 men står ikke hvor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Egil Johannessen
2 timer siden, May Krogstad skrev:

Så på ei slektssider at han var reist til Amerika i 1884

 

Hvilken slektside var dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad
5 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Hvilken slektside var dette?

Helt ærlig...Det husker jeg ikke og jeg finner den ikke igjen😁😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad
7 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Fint om du kan opplyse navn på foreldre og gjerne legge ved lenker til dåp og folktellinger.

 

7 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Fint om du kan opplyse navn på foreldre og gjerne legge ved lenker til dåp og folktellinger.

 

6 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Ole døpt 8/1 1860 Udenes sogn https://www.digitalarkivet.no/kb20060306040008

Dette er den Ole jeg leter etter, men jeg finner ham i folketelling fra 1865 og 1875... men der stopper det. Hans far heter Amund Amundsen f 1831 mor Maren Gorine f 1829 Bosted Husmoengen/ Husmosand. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
8 timer siden, May Krogstad skrev:

Jeg søker etter min tippoldefar Ole Amundsen f 1859. Han finnes i noen folketellinger fra 1865 og 1875, men etter det finner jeg ikke noen ting om ham. Så på ei slektssider at han var reist til Amerika i 1884, men klarer ikke finne noen dokumentasjon på at det er riktig. Hva gjør jeg for å finne noe mer om denne person? Kan noen hjelpe meg?

 

Anbefaler at du legger inn sikre spor fra deg selv og bakover,slik at vi unngår å lete etter feil person.

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad

Dette er den Ole jeg leter etter som er født 1859 og døpt i 1860, men jeg finner ingenting etter det. Er en Ole som dro til USA i oktober 1884 med båten  Cephalonia ...men jeg finner ikke det noe sted heller nå.  Har ikke funnet ut hvordan jeg søker i lister om utvandrere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
2 minutter siden, May Krogstad skrev:

Dette er den Ole jeg leter etter som er født 1859 og døpt i 1860, men jeg finner ingenting etter det. Er en Ole som dro til USA i oktober 1884 med båten  Cephalonia ...men jeg finner ikke det noe sted heller nå.  Har ikke funnet ut hvordan jeg søker i lister om utvandrere.

 

Grunnen til at jeg stusser er at du i tematittelen skriver at han var født 15 okt 1859.

Det stemmer jo ikke med Ole som var døpt 8 jan 1860.

Han var født 15 des 1859.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
Posted (edited)

Ser at Amund Amundsen døde på Husmosand i 1900.

 

Dødsfallsprotokollen.

Hvor arvingene opholder sig?

 

"1Xania 2 i Amerika og 3 i Næs"

 

https://media.digitalarkivet.no/view/61072/33

Edited by Ann-Mary Engum

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
Posted (edited)

Telling 1891

 

Person: 001 Amund Amundsen.

PERMANENT ID: pf01052716004225
   
Rolle:
-
Husholdningsnr:
1
Personnr:
001
Familiestilling:
Familiens overhode
Sivilstand:
g
Yrke:
-
Kjønn:
m
Alder:
-
Fødselsdato:
1831
Fødested:
Nes
Bostatus:
-
Sedvanlig bosted:
-
Antatt oppholdssted:
-
Merknader:
-

001 Amund Amundsen.

H.nr:
1
Alder/født:
1831
Fødested:
Nes
Bostatus:
-
Familiestilling:
Familiens overhode
Sivilstand:
g
Yrke:
-

002 Maren Gorine Nilsdatter

H.nr:
000
Alder/født:
1828
Fødested:
Nes
Bostatus:
-
Familiestilling:
Hustru
Sivilstand:
g
Yrke:
-

Kildeinformasjon:

Folketelling 1891 for 0236 Nes herred

Gå til kilde 

Fylke:
Akershus
Kommune (1947):
Nes
Geografisk område:
Nes komm.
Øvre Romerike fogd.
Startår:
1891
Sluttår:
1891

Tellingskrets:

008 Tellingskrets 8: Husmo og Smedsrud

Bosted land:

077 Husmotan

Matr.nr/Gnr:
149
Løpenr/Bnr:
9

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052716004225

Edited by Ann-Mary Engum

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Tellingene 1865 og 1875,fra RHD

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Nes
  • Kommunenummer: 0236
  • Navn på bosted: Husmosand

Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Amund Amundsen Husfader g Husmand uden Jord 1831 Næs  
  Maren Nilsdatter hans Kone g   1828 Næs  
  Johan Amundsen deres Søn ukonfir.   1857 Næs  
  Ole Amundsen deres Søn ukonfir.   1859 Næs  
  Nils Amundsen deres Søn ukonfir.   1862 Næs  
  Mina Amundsdatter deres Datter ukonfir.   1864 Næs  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0236&kenr=009&bnr=0055&lnr=000

 

----

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Næs
  • Kommunenummer: 0236
  • Navn på bosted: Rundeneiet (Husmoengen)
Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.
  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Ammund Ammundsen hf g Husmand m j 1831 Næs Pr.  
  Maren Gorine Andrine Nielsdatter Kone g   1829 Næs Pr.  
  Karl Johan Ammundsen s ug Hjælper Forældrene 1856 Næs Pr.  
  Ole Ammundsen s ug Hjælper Forældrene 1859 Næs Pr.  
  Niels Ammundsen s ug   1862 Næs Pr.  
  Mina Amalie Ammundsdatter d ug   1864 Næs Pr.  

 

----

 

Karl Johan f 7 mai, døpt 1 juni 1856

Nr 55

https://media.digitalarkivet.no/view/534/63

 

----

 

Ole f 15 des 1859,døpt 8 Jan 1860

Nr 1

https://media.digitalarkivet.no/view/536/8

 

----

 

Name: Nils Amundsen
Gender: Male
Birth Date: 25 May 1862
Birthplace: Nes, Akersh, Norway
Christening Date: 22 Jun 1862
Christening Place: Nes, Akershus, Norway
Father's Name: Amund Amundsen
Mother's Name: Maren Nilsdatter

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWCS-6BM

 

Tvilling.

Er det skrevet feil fødselsdato? 

Søsteren Mina var født 25 april. 1863.

Nr 43

https://media.digitalarkivet.no/view/535/32

 

----

 

Name: Mina Amundsdatter
Gender: Female
Birth Date: 25 Apr 1862
Birthplace: Nes, Akersh, Norway
Christening Date: 25 Apr 1862
Christening Place: Nes, Akershus, Norway
Father's Name: Amund Amundsen
Mother's Name: Maren Nilsdatter

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWC9-68Q

 

Hjemmedøpt 25 april, stadfestet 22 juni 1862

Nr 48

https://media.digitalarkivet.no/view/535/132

 

----

 

Name: Mina Amalia Amundsdatter
Gender: Female
Birth Date: 13 Dec 1864
Birthplace: Nes, Akersh, Norway
Christening Date: 19 Feb 1865
Christening Place: Nes, Akershus, Norway
Father's Name: Amund Amundsen
Mother's Name: Maren Gorine Nilsdatter

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWC9-VBY

 

Nr 14

https://media.digitalarkivet.no/view/535/150

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Takk Ann-Mary for at du oppdaget at Ole døpt i 1860 var født i desember, og dermed rettet opp lesefeilen min.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Det er et problem til med unøyaktige opplysninger. 

S/S Cephalonia, Cunard Line, gikk i fart mellom Liverpool - Boston.

For å holde meg til oktober. I 1884 seilte ikke S/S Cephalonia fra Liverpool i oktober i 1884.

Seilte fra Liverpool 17/10 1883 - 28/10 1883 Boston.

    "        "         "          24/9 1884 - 6/10 1884 Boston.

 

Men det er bedre om du ser seilingstidene selv :

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=cepha

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad
12 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Grunnen til at jeg stusser er at du i tematittelen skriver at han var født 15 okt 1859.

Det stemmer jo ikke med Ole som var døpt 8 jan 1860.

Han var født 15 des 1859.

Beklager så mye, det er en skikkelig skrivefeil av meg som jeg har totalt oversett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad
4 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Det er et problem til med unøyaktige opplysninger. 

S/S Cephalonia, Cunard Line, gikk i fart mellom Liverpool - Boston.

For å holde meg til oktober. I 1884 seilte ikke S/S Cephalonia fra Liverpool i oktober i 1884.

Seilte fra Liverpool 17/10 1883 - 28/10 1883 Boston.

    "        "         "          24/9 1884 - 6/10 1884 Boston.

 

Men det er bedre om du ser seilingstidene selv :

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=cepha

 

4 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Det er et problem til med unøyaktige opplysninger. 

S/S Cephalonia, Cunard Line, gikk i fart mellom Liverpool - Boston.

For å holde meg til oktober. I 1884 seilte ikke S/S Cephalonia fra Liverpool i oktober i 1884.

Seilte fra Liverpool 17/10 1883 - 28/10 1883 Boston.

    "        "         "          24/9 1884 - 6/10 1884 Boston.

 

Men det er bedre om du ser seilingstidene selv :

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=cepha

Jeg så et sted at han hadde reist 6/10 1884.... men ettersom jeg ikke fant noe mer så ble jeg veldig usikker. Ser nå at du har funnet ankomst 6. Oktober. Jeg har aldri søkt i slike registre tidligere og anses som rimelig ny i dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Det er normalt å gjøre feil. Det gjør vi alle sammen, og det er så fint at flere engasjerer seg slik at feilene blir oppdaget.

Men det er ikke så lurt å bruke ukjente slektssider som du ikke vet noe om.

Du bør ihvertfall sjekke de grunnleggende opplysningene mot kirkebøkene først.

Skipets navn og seilingstider fant jeg via Google.

Kanksje litt søkt, men Ole kan jo kanskje ha arbeidet seg over til England på et lasteskip fra Østlandet til Liverpool.

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad
11 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tellingene 1865 og 1875,fra RHD

 

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Nes
  • Kommunenummer: 0236
  • Navn på bosted: Husmosand

Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Amund Amundsen Husfader g Husmand uden Jord 1831 Næs  
  Maren Nilsdatter hans Kone g   1828 Næs  
  Johan Amundsen deres Søn ukonfir.   1857 Næs  
  Ole Amundsen deres Søn ukonfir.   1859 Næs  
  Nils Amundsen deres Søn ukonfir.   1862 Næs  
  Mina Amundsdatter deres Datter ukonfir.   1864 Næs  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0236&kenr=009&bnr=0055&lnr=000

 

----

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Næs
  • Kommunenummer: 0236
  • Navn på bosted: Rundeneiet (Husmoengen)
Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.
  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Ammund Ammundsen hf g Husmand m j 1831 Næs Pr.  
  Maren Gorine Andrine Nielsdatter Kone g   1829 Næs Pr.  
  Karl Johan Ammundsen s ug Hjælper Forældrene 1856 Næs Pr.  
  Ole Ammundsen s ug Hjælper Forældrene 1859 Næs Pr.  
  Niels Ammundsen s ug   1862 Næs Pr.  
  Mina Amalie Ammundsdatter d ug   1864 Næs Pr.  

 

----

 

Karl Johan f 7 mai, døpt 1 juni 1856

Nr 55

https://media.digitalarkivet.no/view/534/63

 

----

 

Ole f 15 des 1859,døpt 8 Jan 1860

Nr 1

https://media.digitalarkivet.no/view/536/8

 

----

 

Name: Nils Amundsen
Gender: Male
Birth Date: 25 May 1862
Birthplace: Nes, Akersh, Norway
Christening Date: 22 Jun 1862
Christening Place: Nes, Akershus, Norway
Father's Name: Amund Amundsen
Mother's Name: Maren Nilsdatter

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWCS-6BM

 

Tvilling.

Er det skrevet feil fødselsdato? 

Søsteren Mina var født 25 april. 1863.

Nr 43

https://media.digitalarkivet.no/view/535/32

 

----

 

Name: Mina Amundsdatter
Gender: Female
Birth Date: 25 Apr 1862
Birthplace: Nes, Akersh, Norway
Christening Date: 25 Apr 1862
Christening Place: Nes, Akershus, Norway
Father's Name: Amund Amundsen
Mother's Name: Maren Nilsdatter

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWC9-68Q

 

Hjemmedøpt 25 april, stadfestet 22 juni 1862

Nr 48

https://media.digitalarkivet.no/view/535/132

 

----

 

Name: Mina Amalia Amundsdatter
Gender: Female
Birth Date: 13 Dec 1864
Birthplace: Nes, Akersh, Norway
Christening Date: 19 Feb 1865
Christening Place: Nes, Akershus, Norway
Father's Name: Amund Amundsen
Mother's Name: Maren Gorine Nilsdatter

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWC9-VBY

 

Nr 14

https://media.digitalarkivet.no/view/535/150

 

 

Disse tvillingene var visst født på to ulike tidspunkt,men mulig jenta døde ettersom de døpte neste datter med samme navn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad
Posted (edited)
30 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Det er normalt å gjøre feil. Det gjør vi alle sammen, og det er så fint at flere engasjerer seg slik at feilene blir oppdaget.

Men det er ikke så lurt å bruke ukjente slektssider som du ikke vet noe om.

Du bør ihvertfall sjekke de grunnleggende opplysningene mot kirkebøkene først.

Skipets navn og seilingstider fant jeg via Google.

Kanksje litt søkt, men Ole kan jo kanskje ha arbeidet seg over til England på et lasteskip fra Østlandet til Liverpool.

Mulig han jobbet, for de var veldig fattige.Jeg har også søkt på masse , men som sagt ikke funnet så mye jeg kan stole på. Men ser ut som jeg har kommet et skritt videre nå😊

Edited by May Krogstad
Skrevet mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Tror nok tvillingene var født samme dato,men at det er skrevet feil på den ene i kirkeboken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
May Krogstad
22 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Tror nok tvillingene var født samme dato,men at det er skrevet feil på den ene i kirkeboken.

 

Denne Mina døde i oktober samme år har jeg funnet ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.