Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Inger Qvarnström

Mette Oliva Olsdotter f.17-12-1864

Recommended Posts

Inger Qvarnström

Har en halvsyster till Jette Olsdotter, som heter Mette Oliva Olsdotter f.17-12-1864   fadern heter Ole Johannessen Rosvoll och mor är Oliva Olsdotter

Oliva bodde på Rosvoldvald med sin andra man Olaus Olsen.

Jag kan lika gärna ta med sönerna till Oliva och Olaus.

De heter Odin Olaussen f,.14-2-1870 och Ole Olaussen f.1-7-1874

 

Vad blev av dessa "ungdomar"?

 

Tack på förhand  Inger

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Kanskje hun som kalles Olivia Løkken i dødsannonsen til Jette?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
4 minutter siden, Inger Qvarnström skrev:

Har en halvsyster till Jette Olsdotter, som heter Mette Oliva Olsdotter f.17-12-1864   fadern heter Ole Johannessen Rosvoll och mor är Oliva Olsdotter

Oliva bodde på Rosvoldvald med sin andra man Olaus Olsen.

Jag kan lika gärna ta med sönerna till Oliva och Olaus.

De heter Odin Olaussen f,.14-2-1870 och Ole Olaussen f.1-7-1874

 

Vad blev av dessa "ungdomar"?

 

Tack på förhand  Inger

 

Odin ligger jo i samme grav som Jette.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

 

Odin Olaussen Blybakken

Fødselsdato: 14. Januar 1870
Fødested: Rosvoldvald, Vinne sogn, Værdalens prestegjeld, Nord-Trøndelag. 
Død:  
Nærmeste familie:

Sønn av Olaus Olsen Blybakken og Oliva Olsdatter 
Far til Tora Karoline Odinsdatter Leira og John Blybakkken 

 
Administrert av: Private User
Sist oppdatert: 1. januar 2015

https://www.geni.com/people/Odin-Blybakken/6000000009099323084

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Qvarnström

Ja, visst, poletten ramlade ner nyss. Kopplade inte att hennes bröder låg i samma grav. De hette Blybakken i den familjen. Fattar inte varför det inte kommer fram på en gång. Gården hette så, men tänkte inte på att även gårdsfolket gjorde det. Lite irriterande sånt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
31 minutter siden, Inger Qvarnström skrev:

Har en halvsyster till Jette Olsdotter, som heter Mette Oliva Olsdotter f.17-12-1864   fadern heter Ole Johannessen Rosvoll och mor är Oliva Olsdotter

Oliva bodde på Rosvoldvald med sin andra man Olaus Olsen.

Jag kan lika gärna ta med sönerna till Oliva och Olaus.

De heter Odin Olaussen f,.14-2-1870 och Ole Olaussen f.1-7-1874

 

Vad blev av dessa "ungdomar"?

 

Tack på förhand  Inger

 

 

Er opplysningen du oppgir korrekt? 

Kan ikke se at hun het Mette Oliva. 

Fødselsdatoen du oppgir stemmer heller ikke. 

 

Hun står som Oliva,og var født 18.5.1865.

 

Stiklestad 18 05 1865 16 07 1865 Oliva K U Ole Johannes   Rosvold   U 2 Oliva Ole Rosvoldvald U   K.03.10.1880, G.28.08.1890 fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Foedverd&gardpostnr=9651&merk=9651#ovre

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Det var ingen født 17-12-1864  i Verdal som var døpt Mette Oliva. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Qvarnström

Vet faktiskt inte var Mette kommer ifrån. Jag har skrivit upp det från nånstans, så det var väl fel redan där då. Det kommer fram att hon var gift med Karl Martin Salthammer, men vet inte mer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
1 minutt siden, Lars Waaltorp skrev:

Mette Oline, f. 17.12.1864:  https://www.digitalarkivet.no/kb20050509020471

 

Hun døde 17.6.1865:  https://www.digitalarkivet.no/kb20050509020740

 

 

Stemmer ikke med de som angivelig skulle være foreldre til Mette Oline. 

 

"Har en halvsyster till Jette Olsdotter, som heter Mette Oliva Olsdotter f.17-12-1864   fadern heter Ole Johannessen Rosvoll och mor är Oliva Olsdotter" 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Qvarnström

Jaha, tack Lars, det fanns en i alla fall då. men inte Oliva utan Mette Oline. Hon avled och Oliva föddes sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
2 minutter siden, Inger Qvarnström skrev:

Vet faktiskt inte var Mette kommer ifrån. Jag har skrivit upp det från nånstans, så det var väl fel redan där då. Det kommer fram att hon var gift med Karl Martin Salthammer, men vet inte mer.

 

Finnes ingen Mette Oliva i fødselsregisteret, med far Ole Johannesen og Oliva Olsdatter 

Opplysningen din er feil. 

Hun het Oliva, født 18 mai 1865.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
2 minutter siden, Lars Waaltorp skrev:

Oliva, som var født 18.5.1865, giftet seg med Karl Martin Arntzen (Løkken) 28.8.1890:  https://www.digitalarkivet.no/kb10041102253076

 

FT 1900:  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037479005652

FT 1910:  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036865007200

 

 

Da er det nok henne som står i dødsannonsen til Jette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Qvarnström

Bra att det blir rätt och riktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars Waaltorp
Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

 

Finnes ingen Mette Oliva i fødselsregisteret, med far Ole Johannesen og Oliva Olsdatter 

Opplysningen din er feil. 

Hun het Oliva, født 18 mai 1865.

 

Det er helt riktig, men Mette Oline og Oliva hadde samme mor. Mette Oline var "ektefødt", mens Oliva var "uekte". Riktig fødselsdato på Mette Oline er forresten 17.12.1863.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Som jeg anbefalte tidligere så lønner det seg å sjekke fødselsregisteret i Verdal når det gjelder personer som er født i Verdal. 

Der vil det som oftest være oppgitt ekstra opplysninger bakerst ved navnene. 

Det sparer alle for unødig leting. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inger Qvarnström

Det var där jag hade sett Mette Oline, som blev Oliva istället. Såg det när jag såg det i kyrkboken. Så Oliva var felskrivet av mig. Men den Mette Oline avled liten, som jag nog inte hade uppmärksammat.

 

Men nu ska det var riktigt och rätt  som sagt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum
5 minutter siden, Lars Waaltorp skrev:

 

Det er helt riktig, men Mette Oline og Oliva hadde samme mor. Mette Oline var "ektefødt", mens Oliva var "uekte". Riktig fødselsdato på Mette Oline er forresten 17.12.1863.

 

 

Mora står vel i så fall feilaktig som Olina. 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Foedverd&gardpostnr=9371&merk=9371#ovre

 

 

Men trådstarer oppga at barnet het Mette Oliva og var  f 17.12.1864.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars Waaltorp
Posted (edited)
17 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Mora står vel i så fall feilaktig som Olina. 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=Foedverd&gardpostnr=9371&merk=9371#ovre

 

 

Men trådstarer oppga at barnet het Mette Oliva og var  f 17.12.1864.

 

 

 

Jeg var litt for rask her. Olaus og Oliva giftet seg først i 1867, så da kan de ikke være foreldrene til Mette Oline i 1863 ...

 

Vielsen 4.1.1867:  https://www.digitalarkivet.no/kb20050509020698

 

Edited by Lars Waaltorp

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ann-Mary Engum

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.