Gå til innhold
Arkivverket

Reier Pedersen/Maria Christensdatter


Ingvald Gudbrandsen
 Del

Recommended Posts

I folketellingen i 1801 for Ramnes  finner jeg Reier (Rejer) Pedersen. 

 I Miniserialbok for Botne finner jeg at han har fått en sønn 12 sept 1821. Men jeg finner ikke andre spor av Reier Pedersen og hans kone Maria Christensdatter en folketelleing for Ramnes 1801, han på linje 1506 på Revaae gård og hun linje 1444 på Schotvedt Nordre. Er det noen som kan hjelpe?

SAKO, Botne kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1814-1836, s. 70-71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som gjør det vanskelig, hvor kommer Reier Pedersen og Maria Christensdatter fra, det er jo rart at de bare dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Ingvald Gudbrandsen skrev:

I folketellingen i 1801 for Ramnes  finner jeg Reier (Rejer) Pedersen. 

 I Miniserialbok for Botne finner jeg at han har fått en sønn 12 sept 1821. Men jeg finner ikke andre spor av Reier Pedersen og hans kone Maria Christensdatter en folketelleing for Ramnes 1801, han på linje 1506 på Revaae gård og hun linje 1444 på Schotvedt Nordre. Er det noen som kan hjelpe?

 

 

Sikker på at hun bodde i Ramnes i 1801?

Hvor har du funnet sikre opplysninger om at Maria Christensdatter bodde i Ramnes i 1801.

Hun giftet seg i Våle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovere til Rejer Pedersen og Maria Christensdatter var Lars Hansen og Hans Christensen Skoug.

 

Maria kan jo like gjerne være denne Maria Christensdatter 10 år på Skaug i Våle i 1801.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010716&gardpostnr=18&personpostnr=299&merk=299#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angivelig døde Rejer Pedersen 22 nov 1805.

Det er feil!

Det var Christen Nilsen Skaug som ble gravlagt 22 nov 1805.

Det var Maria sin far.

Han var 57 år ved tellingen 1801,og står med alder 61 år den 22 nov 1805.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Rejer giftet seg første gang, var Ende bostedet han oppga. Ende ser ut til å være nabogården til Revaae.

0018 Revaae

Matr.nr/Gnr:
-
Løpenr/Bnr:
-
Antall husholdninger:
-
Tilstedeværende personer:
-
Hjemmehørende personer:
-

0019 Ende

Matr.nr/Gnr:
-
Løpenr/Bnr:
-
Antall husholdninger:
-
Tilstedeværende personer:
-
Hjemmehørende personer:
-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren (eller onkelen?) Halvor giftet seg i Andebu med Else Ambrosdatter:

 

Else Ambrosdr

Norway Marriages, 1660-1926

marriage:
11 March 1794
, Andebu, Vestfold, Norway
spouse:
Halvor Pedersen
 
Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye hjelp å få, og jeg har klart å finne forfedrene til Maria Christensdatter,  men når det gjelder Reier (Reijer) Pedersen så står jeg fortsatt fast, jeg har lett i kirkebøkene for Ramnes, Våle og Botne, men har ikke funnet han. I bygdebok for Botne side 627 om Barkost står det under bruk 3 at Reier Pedersen kjøpte Søndre Barkost for 400 spd i 1819, og solgte i 1821 for 300 spd.  Han bodde da i Hagabakken i Fon i Ramnes

Endret av Ingvald Gudbrandsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse sjekket ut? 

 

 

Rejer Pedersen

Norway Baptisms, 1634-1927
 

 

 

Name: Rejer Pedersen
Gender: Male
Christening Date: 26 Jan 1783
Christening Place: SANDE,VESTFOLD,NORWAY
Father's Name: Peder Thorkilds.
Mother's Name: Kisti Rejersdr

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHGD-RX7

 

----

Rejer Pedersen

Norway Baptisms, 1634-1927

Name: Rejer Pedersen
Gender: Male
Christening Date: 22 Aug 1784
Christening Place: SKOGER,VESTFOLD,NORWAY
Father's Name: Peter Amundsen
Mother's Name: Berte Rejersdr

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHCZ-57X

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye hjelp å få, og jeg har klart å finne forfedrene til Maria Christensdatter,  men når det gjelder Reier (Reijer) Pedersen så står jeg fortsatt fast, jeg har lett i kirkebøkene for Ramnes, Våle og Botne, men har ikke funnet han. Men i Ramnes bygdebok 2 2/2øverst på side 1179 er det en Peder Andersen som ble gift med ei Ingeborg Larsdatter i 1765. Det kan stemme med at Reier Pedersen kom fra Hagabakken nabogården til Ende som det at han kom fra i giftemålet med Maria  Christensdatter

I bygdebok for Våle del 1 side 445 nedre halvdel at en Peder Reiersen kjøper og selger gården på Mellom Sørby i Våle

 

Endret av Ingvald Gudbrandsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I familytree står det at Reier Pedersen   var født i 1782 i Barkost, Hillestad, Ramnes, Vestfold. De henviser også til folketellingen i 1801 at Rejer Pedersen  19 år, ugift og var tjenestefolk på Revå.  Når det gjelder foreldre var de ikke kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.