Gå til innhold
Arkivverket

Kommunvåpen - Nysgjerrig bachelorstudent


Recommended Posts

Heisann!
 
Jeg er student på 3.året grafisk design og jeg skriver nå min bacheloroppgave. Jeg har valgt som oppgave å designe nytt våpenskjold til min hjem-kommune. Jeg er ute etter å designe et våpenskjold for fremtidens innbyggere av denne kommunen, hvor jeg har gjennomført en workshop sammen med en barneskole klasse, hvor barna har fått lov til å tegne sine idéer og forslag som kan brukes til nytt våpenskjold.
 
Noe av grunnlaget for oppgaven er at jeg har fått med meg at det for en stund tilbake ble gjort regelendringer for hvordan nye våpenskjold skulle godkjennes, da det før (slik jeg har skjønt det) måtte godkjennes av Riksarkivet/arkivverket før det kunne brukes.
 
Jeg lurer da på om dere kunne svare på hvorfor reglene ble endret, og hva dere tenker om dette?
 
Takk på forhånd! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er ikkje Arkivverket.... - men lell:

 

Det er eit par ting du har misoppfatta. Det løner seg nok å lese den orienteringa regjeringa har gjeve her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/kommuner-og-regioner/kommunereform/Nyheter-kommunereform/kommunevapen-og-kommuneflagg/id2558418/

(Arkivverket skal ikkje godkjenne, og heller ikkje ha noko meining om dette. Men dei skal halde oversyn over vedtak og informere.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er eit par ting du har misoppfatta. Det løner seg nok å lese den orienteringa regjeringa har gjeve her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/kommuner-og-regioner/kommunereform/Nyheter-kommunereform/kommunevapen-og-kommuneflagg/id2558418/

(Arkivverket skal ikkje godkjenne, og heller ikkje ha noko meining om dette. Men dei skal halde oversyn over vedtak og informere.)

 

Men det er riktig at Arkivverket før 1. januar 2018 fungerte som rådgivende instans ovenfor kommunene i forbindelse med utforming av nye våpen, og at Arkivverket avga en rådgivende uttalelse til departementet før kommunevåpen og kommuneflagg ble fastsatt av Kongen i statsråd. Arkivverkets tilråding var formelt sett ikke bindende, men ble uten unntak fulgt. (Jf. kapittel 3.4 i Stortingsproposisjon 157L 2016-2017.)

 

Nevnte proposisjon finnes her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-157-l-20162017/id2557810/

 

I kapittel 6 (om høringen) er en del av Arkivverkets synspunkt referert.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.