Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Bjørn A Løkken

Hun ble konfirmert i 1903 og fikk karakter 2 1/2 , men hva tilsier det ?

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Inga Olsdatter  var født den 20 september 1888 , og døpt den 25 november . Hun ble konfirmert  i Aas kapell i Ringsaker på Hedmark den 11 oktober 1903 . I følge presten fikk hun karakter  2 ½ , men hva tilsier karakteren 2 1/2 ? 

https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001452204

PÅ forhånd tusen takk 

Olaf Larsen

Hmm, ikke helt enkelt uten å vite hvilken skala presten opererte med, men jeg ser at det var én som fikk 4½, og hvis vi gjetter på at skalaen gikk til 5, så var nok Inga midt på treet, som så mange andre.

Bjørn A Løkken
37 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Hmm, ikke helt enkelt uten å vite hvilken skala presten opererte med, men jeg ser at det var én som fikk 4½, og hvis vi gjetter på at skalaen gikk til 5, så var nok Inga midt på treet, som så mange andre.

Tusen takk Olaf . Det hadde ikke så mye med slekt å gjøre men jeg var litt nysgjerrig .

Egil Johannessen

Dette temaet er diskutert i flere tråder uten at man har landet på noen eksakt konklusjon om hvordan tallkarakterene skal tolkes (unntaket er der hvor det er gitt kommentarer fra presten i tillegg til tallkarakterer, da er det enklere å forstå skalaen). Forøvrig virker det som noen prester har brukt skolesystemets karakterskala, mens andre har brukt "egne".

Legger ved lenke til 1 tråd:

G. Thorvaldsen skrev i 1978 en interessant hovedoppgave i Historie: Konfirmanter og karakterer : en sosialhistorisk analyse - du kan laste ned PDF herfra - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-18672

Bjørn A Løkken

Tusen takk Egil 

Olaf Larsen
Posted (edited)
22 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Det hadde ikke så mye med slekt å gjøre men jeg var litt nysgjerrig

Uten detaljene blir det jo ingen helhet!  😃  Alle de små, og tilsynelatende ubetydelige detaljene som jeg har lært i disse slektsforumene opp igjennom årene, kan sikkert fylle en tjukk bok. Jeg husker ikke alt, men det ligger som et teppe bak i hjernen et sted, og det dukker jo opp av og til, til sorg eller glede for noen. Også er det innmari greit å kunne hente fram litt når det er en quiz! 😄

Edited by Olaf Larsen